Θέμα: Επαναλειτουργία των σχολείων Δημοτικής, Προδημοτικής και Ειδικής Εκπαίδευσης σε συνθήκες πανδημίας
Έντιμε κύριε,
Αναφορικά με το πιο πάνω θέμα, σημειώνουμε ότι η ΠΟΕΔ παρακολουθεί στενά την εξέλιξη της πανδημίας και εκφράζει την έντονη ανησυχία της για τον πολύ μεγάλο αριθμό κρουσμάτων και επαφών που καταγράφονται την τελευταία εβδομάδα και την επικράτηση, σύμφωνα με τους επιστήμονες, της εξαιρετικά μεταδοτικής μετάλλαξης όμικρον, γεγονός που αναμένεται να επηρεάσει άμεσα τις σχολικές μας μονάδες με την επαναλειτουργία τους. Θέση της Οργάνωσης μας, ήταν και είναι η λειτουργία των σχολείων με φυσική παρουσία παιδιών και εκπαιδευτικών. Εάν και εφόσον οι ειδικοί κρίνουν ότι τα σχολεία μπορούν να επαναλειτουργήσουν με φυσική παρουσία παιδιών και εκπαιδευτικών, επιβάλλεται να γίνουν όλα όσα πρέπει έτσι ώστε το άνοιγμα να πραγματοποιηθεί σε συνθήκες ασφάλειας και με πλήρη στελέχωση.
Ως εκ τούτου σημειώνουμε τα ακόλουθα:
1. Με τα μέχρι στιγμής δεδομένα δηλώνουμε τη θέση μας ότι η ημερομηνία έναρξης των σχολείων Δημοτικής Εκπαίδευσης (Δημοτικά, Νηπιαγωγεία και Ειδικά Σχολεία) πρέπει να είναι κοινή. Η διαφοροποίηση που εφαρμόστηκε σε προηγούμενα διατάγματα (π.χ. Μάιος του 2020 και Ιανουάριος του 2021) δημιούργησε σωρεία προβλημάτων που δυσχέραιναν την εύρυθμη λειτουργία των σχολικών μας μονάδων.
2. Είναι σημαντικό τα σχολεία να επαναλειτουργήσουν με φυσική παρουσία παιδιών και εκπαιδευτικών, σε συνθήκες ασφάλειας και υγείας και αν κριθεί από τους ειδικούς ότι τα επιδημιολογικά δεδομένα το επιτρέπουν. Σημειώνουμε ότι στα Νηπιαγωγεία πέραν από τα μέτρα προστασίας που λαμβάνονται από τους εκπαιδευτικούς (μάσκες, τεστ, εμβολιασμός), δεν εφαρμόζεται οποιοδήποτε άλλο μέτρο. Δυστυχώς, η εισήγηση της ΠΟΕΔ για μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τάξη και η εγκατάσταση συστημάτων εξαερισμού στις σχολικές αίθουσες δεν εισακούστηκε, με αποτέλεσμα το πρόβλημα του συγχρωτισμού εντός των σχολικών αιθουσών να παραμένει.
Επομένως, θεωρούμε ότι θα πρέπει οι ειδικοί και οι αρμόδιοι, μελετώντας τα επιδημιολογικά δεδομένα, να ενισχύσουν τις σχολικές μονάδες με στόχο τα σχολεία να ανοίξουν και να παραμείνουν ανοικτά. Ταυτόχρονα, καλό θα ήταν αυτή τη δύσκολη χρονικά περίοδο να δοθεί στα παιδιά αριθμός μασκών που να πληρούν τις προδιαγραφές που εισηγούνται οι ειδικοί. Επιπλέον θα μπορούσε να δοθεί και αριθμός δωρεάν self-test σε εκπαιδευτικούς και παιδιά.
3. Σημειώνουμε εμφατικά πως κατά την επαναλειτουργία τους τα σχολεία πρέπει να είναι πλήρως στελεχωμένα. Υπενθυμίζουμε πως πριν το κλείσιμο των σχολείων για τις διακοπές των Χριστουγέννων, εντοπίστηκε σοβαρό πρόβλημα υποστελέχωσης, λόγω της έλλειψης αντικαταστάσεων. Επομένως θα πρέπει άμεσα να χαρτογραφηθούν οι ανάγκες των σχολείων σε αντικαταστάσεις έτσι ώστε να δοθεί χρόνος εξεύρεσης αντικαταστατών.
Υπενθυμίζουμε πως το πρόβλημα μη εξεύρεσης αντικαταστατών έχει προκαλέσει έντονα προβλήματα στη λειτουργία των σχολικών μονάδων εν μέσω πανδημίας και αυτό εν μέρει οφείλεται και στους όρους εργασίας των αντικαταστατών, οι οποίοι τους αφήνουν εργασιακά εκτεθειμένους. Επιπλέον, είναι πολύ σημαντικό να δοθούν ξεκάθαρες οδηγίες στις σχολικές μονάδες για το τι γίνεται σε περίπτωση υποστελέχωσής τους λόγω της απουσίας μεγάλου αριθμού εκπαιδευτικών που ενδέχεται να απουσιάζουν μιας και συνεχίζει να καταγράφεται μεγάλος αριθμός κρουσμάτων στην κοινότητα.
Τέλος, σημειώνουμε ότι με δεδομένο τον μεγάλο αριθμό παιδιών και εκπαιδευτικών που θα πρέπει να ελεγχθούν πριν την επαναλειτουργία των σχολικών μονάδων, καλό θα ήταν να υπάρξουν επιπλέον συνεργεία που να εξυπηρετούν τις συγκεκριμένες ομάδες.
Ως Οργάνωση διαχρονικά καταθέτουμε πόσο σημαντικό είναι τα σχολεία να είναι ανοικτά για διά ζώσης εκπαίδευση. Όντας εκπαιδευτικοί γνωρίζουμε τη σημαντικότητα της διά ζώσης εκπαίδευσης αφού προσφέρει τα μέγιστα στην ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών. Ως εκ τούτου αναμένουμε τη στήριξή σας ώστε τα σχολεία να ανοίξουν και να παραμείνουν ανοικτά, πάντα σε συνθήκες ασφάλειας και πλήρους στελέχωσης.
Παραμένουμε στη διάθεσή σας για διευκρινίσεις και διατελούμε,
Με τιμή,
Η Πρόεδρος Ο Γενικός Γραμματέας
Μύρια Βασιλείου Χάρης Χαραλάμπους
Κοιν. Διευθυντή Δημοτικής Εκπαίδευσης