15

Λευκωσία, 15 Ιουλίου  2024

Κ. Γεώργιο Παντελή

Γενικό Διευθυντή Υπουργείου Οικονομικών,

Υπουργείο Οικονομικών,

Λευκωσία

 

Πρόεδρο και Μέλη

Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών και Προϋπολογισμών

 

Θέμα: Θέσεις Εκπαιδευτικών Οργανώσεων σε σχέση με τη βελτίωση της Νομοθεσίας Ν.210 (I) 2022 που αφορά στο Επαγγελματικό Σχέδιο Συνταξιοδοτικών Ωφελημάτων των Υπαλλήλων της Κρατικής Υπηρεσίας και του Ευρύτερου Δημόσιου Τομέα.

 

Αναφερόμαστε στο πιο πάνω θέμα και σε συνέχεια της κατάθεσης στη βουλή, μετά από σχετική απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, πρότασης για τροποποίηση της Νομοθεσίας που αφορά τα Συνταξιοδοτικά Ωφελήματα και τροποποίησης προνοιών της.

 

Ως Εκπαιδευτικές Οργανώσεις, αν και μας βρίσκει σύμφωνους η σχετική τροποποίηση, σημειώνουμε ότι υπάρχουν και άλλα θέματα που χρήζουν τροποποίησης στη σχετική Νομοθεσία. Επιπλέον υπάρχει επιτακτική ανάγκη συνέχισης του θεσμοθετημένου διαλόγου έτσι ώστε να γίνει πιο ολοκληρωμένη η προσπάθεια βελτίωσης της πιο πάνω Νομοθεσίας. Στη συνέχεια καταθέτουμε και γραπτώς τις θέσεις μας και παράλληλα ζητούμε όπως άμεσα οριστεί συνάντηση μαζί σας:

 

Οι Οργανώσεις μας επαναφέρουν το αίτημά τους, ώστε η χρονική περίοδος στην οποία μέλος του Σχεδίου οφείλει να επιστρέψει οποιοδήποτε ποσό κατά τον υπολογισμό του ποσοστού χρηματοδότησης, όπως αναφέρεται στο εδάφιο (4) του άρθρου 15, αυξηθεί από 36 ίσες μηνιαίες δόσεις σε 60, όπως ήταν η αρχική μας εισήγηση.

 

Τονίζουμε ότι και για το ζήτημα αυτό υπάρχει πληθώρα παραπόνων από τα μέλη μας, αφού λόγω της ακρίβειας, μεγάλος αριθμός μελών μας μεταφέρουν προς εμάς τις οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν από το αυξημένο ποσό που καταβάλλουν ένεκα του περιορισμένου χρονικού διαστήματος των 36 μηνών.

 

Επιπλέον, επαναφέρουμε το θέμα που αφορά στην καταβολή πλήρους Σύνταξης σε  Εκπαιδευτικούς Δημοτικής Εκπαίδευσης που αφυπηρετούν πρόωρα (5 χρόνια πριν την ηλικία νόμιμης αφυπηρέτησης). Σε συνέχεια και σχετικής επιστολής που σας έχει αποσταλεί την 7η Ιουνίου 2022, επαναφέρουμε το εν λόγω ζήτημα και σημειώνουμε τα ακόλουθα:

  1. Εκφράζουμε τη διαφωνία μας με το άρθρο 45 παράγραφος (2) στο νέο νόμο όπου αναφέρεται ότι:

45 (2)Σε περίπτωση που μέλος του Σχεδίου υποβάλλει αίτηση για οικειοθελή πρόωρη αφυπηρέτηση πριν τη συμπλήρωση της ηλικίας υποχρεωτικής αφυπηρέτησης, όπως αυτή καθορίζεται στο άρθρο 30, η οποία εγκρίνεται από το αρμόδιο όργανο, του καταβάλλεται εφάπαξ ποσό και σύνταξη όπως αυτά καθορίζονται στο άρθρο 26 και ο χρόνος καταβολής του εφάπαξ ποσού και ο χρόνος έναρξης καταβολής της σύνταξης, καθορίζονται ως ακολούθως: 

​(i)            η σύνταξη αρχίζει να καταβάλλεται στο μέλος μόλις συμπληρώσει την ηλικία των  εξήντα (60) ετών· και                    

(ii)           το εφάπαξ ποσό με τη συμπλήρωση της ηλικίας των πενήντα (50) ετών:

  1. Παρόμοια τροποποίηση πρέπει γίνει και στον υφιστάμενο Νόμο 2012 (216(I)/2012) οπού σύμφωνα με τροποποίηση που έγινε το 2017 και παρέμεινε κα μετά την τροποποίηση του 2020:

 «Ο χρόνος έναρξης καταβολής της σύνταξης και ο χρόνος έναρξης καταβολής του εφάπαξ ποσού αναφορικά με τους κρατικούς υπαλλήλους που έχουν μικρότερο όριο ηλικίας υποχρεωτικής αφυπηρέτησης από το όριο ηλικίας υποχρεωτικής αφυπηρέτησης των δημοσίων υπαλλήλων, μειώνεται κατά τόσα χρόνια όση είναι η διαφορά μεταξύ του ορίου ηλικίας υποχρεωτικής αφυπηρέτησης των δημοσίων υπαλλήλων από το όριο ηλικίας υποχρεωτικής αφυπηρέτησης των υπόλοιπων κρατικών υπαλλήλων».

  1. Η εν λόγω πρόνοια στη νομοθεσία αλλά και η υφιστάμενη, στην ουσία αφαιρεί από τα κεκτημένα δικαιώματα τόσο των δασκάλων όσο και των αστυνομικών όσον αφορά την ηλικία καταβολής της σύνταξης σε περίπτωση πρόωρης αφυπηρέτησης.
  1. Στην υφιστάμενη νομοθεσία η αδικία αυτή διορθώθηκε με τον τροποποιητικό Ν. 183(I)/2015: «ΝΟΜΟΣ ΠΟΥ ΤΡΟΠΟΠΟΙΕΙ ΤΟΥΣ ΠΕΡΙ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΩΝ ΩΦΕΛΗΜΑΤΩΝ ΚΡΑΤΙΚΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΚΑΙ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΤΟΥ ΕΥΡΥΤΕΡΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΤΟΜΕΑ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΟΜΕΝΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΡΧΩΝ ΤΟΠΙΚΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ (ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ) ΝΟΜΟΥΣ ΤΟΥ 2012 ΚΑΙ 2015». Και προς έκπληξη όλων η διόρθωση κράτησε μόνο 2 χρόνια αφου με νέες τροποποιήσεις του 2017 και 2020 επανήλθε η αδικία, αδικία που υπάρχει μέχρι σήμερα.
  1. Αίτημά μας είναι όπως σε περίπτωση που μέλος του Σχεδίου υποβάλλει αίτηση για οικειοθελή πρόωρη αφυπηρέτηση πριν τη συμπλήρωση της ηλικίας υποχρεωτικής αφυπηρέτησης, όπως αυτή καθορίζεται στο άρθρο 30, η οποία εγκρίνεται από το αρμόδιο όργανο, του καταβάλλεται εφάπαξ ποσό και σύνταξη όπως αυτά καθορίζονται στο άρθρο 26 και ο χρόνος καταβολής του εφάπαξ ποσού και ο χρόνος έναρξης καταβολής της σύνταξης στο νέο νομοσχέδιο να είναι όπως πιο κάτω:
    1. Η σύνταξη καταβάλλεται 5 χρόνια πριν την υποχρεωτική αφυπηρέτηση.
    2. Το εφάπαξ καταβάλλεται 15 χρόνια πριν την υποχρεωτική αφυπηρέτηση.
  2. Η ίδια διόρθωση θα πρέπει να γίνει και στον υφιστάμενο νόμο  (σύνταξης Β και εφάπαξ Β) όπου θα πρέπει να αφαιρεθεί η τροποποίηση που έγινε το 2017 και παρέμεινε και με την τροποποίηση του 2020 και στη θέση της να μπει το πιο κάτω:
    1. Η σύνταξη Β καταβάλλεται 5 χρόνια πριν την υποχρεωτική αφυπηρέτηση.
    2. Το εφάπαξ Β καταβάλλεται 15 χρόνια πριν την υποχρεωτική αφυπηρέτηση.
  3. Η ρύθμιση θα πρέπει να ισχύσει αναδρομικά και για όσους συναδέλφους προχώρησαν το 2020 με το σχέδιο πρόωρης αφυπηρέτησης, αφού μιλάμε για πολύ μικρό αριθμό συναδέλφων.
  4. Οποιαδήποτε άλλη ρύθμιση αφενός έχει αδικήσει όσους συναδέλφους προχώρησαν το 2020 με το σχέδιο πρόωρης αφυπηρέτησης, αλλά και όσους/όσες θα αφυπηρετήσουν πρόωρα στο μέλλον. Αφετέρου λειτουργεί ως αντικίνητρο για όσους και όσες συναδέλφους/ισσες επιλέξουν στο μέλλον να αφυπηρετήσουν πρόωρα πριν το όριο υποχρεωτικής αφυπηρέτησης, αφού ουσιαστικά μόνο δύο χρόνια θα έχουν αυτό το δικαίωμα μια και αν αφυπηρετήσουν πρόωρα, θα έχουν επιπρόσθετες απώλειες στην σύνταξή τους, πέραν από τις αποκοπές (αναλογιστικές μειώσεις) που προβλέπονται από τη νομοθεσία σε περίπτωση πρόωρης αφυπηρέτησης.

Ένα άλλο ζήτημα που χρήζει επανεξέτασης, είναι η εισφορά ύψους 2% για το ταμείο χηρών και ορφανών. Ενώ για τους εκπαιδευτικούς που είχαν μονιμοποιηθεί πριν την 1/10/2011, η εν λόγω αποκοπή τερματίζεται στους 400 μήνες, στο νέο συνταξιοδοτικό συνεχίζεται για όλα τα χρόνια υπηρεσίας μέχρι και την αφυπηρέτηση. Ως εκ τούτου ζητούμε επαναξιολόγηση του ζητήματος έτσι ώστε και στο νέο συνταξιοδοτικό να ισχύσει η ίδια πρόνοια.

 

Επιπλέον, ζητούμε όπως μειωθεί το ύψος των οφειλόμενων εισφορών πριν το 2011 αφού οι συνάδελφοι που έχουν ενταχθεί στο νέο συνταξιοδοτικό καλούνται να καταβάλουν αναδρομικά 5% για όλα τα χρόνια υπηρεσίας τους, ακόμη και για τα χρόνια που οι εισφορές για το συνταξιοδοτικό ήταν χαμηλότερες από 5%.

 

Τέλος, ζητούμε όπως διασαφηνιστεί από πλευράς σας κατά πόσο οι αποκοπές που ξεκίνησαν να γίνονται για τα άτομα που μονιμοποιήθηκαν μετά το 2011, προσμετρώνται  στη μείωση του φορολογητέου εισοδήματος.

 

Παραμένουμε στη διάθεσή σας για διευκρινίσεις και διατελούμε,

 

Μετά τιμής,

 

Πρόεδρος ΠΟΕΔ                  Πρόεδρος ΟΕΛΜΕΚ                          Πρόεδρος ΟΛΤΕΚ

Actions: E-mail | Permalink |