07

Λευκωσία, 7 Οκτωβρίου 2024

 

Δρ Αθηνά Μιχαηλίδου

Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας

Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας

Λευκωσία

Θέμα: Σχέδιο Αξιολόγησης Εκπαιδευτικού Έργου και Εκπαιδευτικών

 

Αναφορικά με το πιο πάνω θέμα και σε συνέχεια της συνάντησης μας στις 25 Σεπτεμβρίου 2024, θα θέλαμε να δηλώσουμε για άλλη μια φορά ότι η ΠΟΕΔ διαχρονικά συμμετείχε και επιζητούσε διάλογο, με στόχο τον εκσυγχρονισμό ή/και τη διαφοροποίηση του υφιστάμενου Κανονισμού Επιθεώρησης και Αξιολόγησης Εκπαιδευτικών. Είναι αδιαμφισβήτητο άλλωστε ότι το υφιστάμενο Σχέδιο Αξιολόγησης χρήζει αλλαγής ή/και εκσυγχρονισμού, έτσι ώστε να μπορεί να συμβαδίζει με τις εξελίξεις τόσο της Παιδαγωγικής Επιστήμης όσο και της Επιστήμης της Εκπαιδευτικής Διοίκησης και Ηγεσίας. Τονίζουμε όμως, ότι για ένα τόσο σοβαρό θέμα, το οποίο απασχολεί για πολλά χρόνια, απαιτείται εξαντλητικός διάλογος, έτσι ώστε να συζητηθούν διεξοδικά όλες οι παράμετροί του.

 

Ενόψει της επικείμενης έναρξης διαλόγου για το εν λόγω θέμα μεταξύ ΠΟΕΔ και ΥΠΑΝ, θεωρούμε σημαντικό όπως επαναλάβουμε τις βασικές αρχές που για την Οργάνωση είναι σημαντικό να κατατεθούν ξανά αλλά και με την προοπτική αυτές να ληφθούν υπόψιν κατά τη διαδικασία ή/και την έκβαση του διαλόγου.

 

Βασικές θέσεις της ΠΟΕΔ για ένα σύγχρονο, έγκυρο, αξιόπιστο και αξιοκρατικό Σχέδιο Αξιολόγησης είναι:

1.      Να μην είναι γραφειοκρατικό.

2.      Η αξιολόγηση να στοχεύει πρώτιστα στη βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου, στη βελτίωση και επαγγελματική ανάπτυξη του εκπαιδευτικού, διαχωρίζοντας ξεκάθαρα την αξιολόγηση για ανέλιξη από τη διαμορφωτική αξιολόγηση.

3.      Να διασφαλίζει τη στήριξη των εκπαιδευτικών των οποίων η αξιολόγηση κρίνεται μη ικανοποιητική.

4.      Να μην περιορίζεται από λογικές και προσεγγίσεις εξοικονόμησης κονδυλίων και περιορισμού των δαπανών για την εκπαίδευση και να συνδέεται με ανάλογη  επένδυση στη δημόσια παιδεία (υποδομές, εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό, μέσα διδασκαλίας, τεχνολογία κλπ.).

5.      Να προνοούνται θεσμοθετημένες διαδικασίες και σώματα για αξιολόγηση των αξιολογητών σε όλα τα επίπεδα.

6.      Να προβλέπονται μεταβατικά στάδια για ομαλή μετάβαση από το υφιστάμενο στο νέο σχέδιο αξιολόγησης.

7.      Να υπάρχει πρόνοια για ουσιαστική επιμόρφωση όσων καταλαμβάνουν θέσεις που περιλαμβάνουν νέα καθήκοντα.

8.      Να αξιολογούνται όλοι όσοι εμπλέκονται στο εκπαιδευτικό σύστημα και συμμετέχουν στην αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών.

9.      Όπου επιφέρονται διαφοροποιήσεις ή προσθήκες στα καθήκοντα των εργαζομένων, θα πρέπει να προβλέπεται ταυτόχρονα και ανάλογη ανταπόδοση μέσα από τους όρους εργασίας τους (αύξηση διοικητικού χρόνου με ανάλογη μείωση του διδακτικού χρόνου, παραχώρηση χρόνου παιδαγωγικής στήριξης, κ.ά.).

10.    Να συμπεριλαμβάνει δευτεροβάθμιο σώμα εξέτασης ενστάσεων στο οποίο δεν θα εμπλέκονται οι αξιολογητές της βαθμολογίας που ενάγεται, ενώ θα προβλέπεται ξεκάθαρος καθορισμός των διαδικασιών που θα ακολουθούνται.

11.    Να διασφαλίζονται και άλλοι τρόποι (θέσεις) ανέλιξης, πέραν του διοικητικού τομέα, προσφέροντας ταυτόχρονα κίνητρα στους εκπαιδευτικούς για επαγγελματική ανάπτυξη.

12.    Να διέπεται από τις βασικές αρχές της Αξιοκρατίας, Δικαιοσύνης, Λειτουργικότητας, Σαφήνειας, Διαφάνειας, Αξιοπιστίας και Εγκυρότητας, με σκοπό να αποκλειστεί οποιασδήποτε μορφής υποκειμενικότητα. Η ύπαρξη και η στάθμιση μετρήσιμων, αντικειμενικών και παρατηρήσιμων αξιολογικών εργαλείων (έντυπα, δείκτες κ.λπ.) είναι απαραίτητη και θα συμβάλει ουσιαστικά στον αποκλεισμό και στην εξάλειψη του υποκειμενισμού και των όποιων σκοπιμοτήτων.

13.    Η εφαρμογή νέου Σχεδίου Αξιολόγησης πρέπει απαραίτητα να συνοδεύεται και από ευρύτερες αλλαγές – βελτιώσεις στο εκπαιδευτικό σύστημα αφού, λόγω της πολλαπλότητας της αξιολόγησης, αυτό δεν θα μπορούσε να υιοθετηθεί αποκομμένα από άλλους ζωτικούς τομείς.

14.    Οι εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων να αντιμετωπίζονται ίσα και ισότιμα, μισθολογικά και εργασιακά.

15.    Να διατηρείται η ανθρωποκεντρική φυσιογνωμία της Εκπαίδευσης με παράλληλη στήριξη του εκπαιδευτικού.

16.    Να δίνεται έμφαση σε θέματα και προσεγγίσεις ουσίας και όχι στην τυπική πτυχή της αξιολόγησης.

17.    Να διασφαλίζει, με επιστημονικό και αδιαμφισβήτητο τρόπο, τη δυνατότητα επιμέτρησης ανόμοιων γνωρισμάτων και δεδομένων των σχολικών μονάδων και να λαμβάνει υπόψη με όρους μετρήσιμους και συγκεκριμένους τους ποικίλους βαθμούς δυσκολίας που παρουσιάζουν οι σχολικές μονάδες.

18.    Η οποιαδήποτε μελέτη και κριτική θεώρηση κάθε πρότασης του ΥΠΑΝ για ένα Νέο Σύστημα Αξιολόγησης (ΝΣΑ) θα πρέπει να γίνει μέσα από τρεις άξονες: α) τη φιλοσοφία που το διέπει και τις γενικές αρχές, β) τις διαδικασίες που ακολουθούνται και πρόνοιες για κάθε πτυχή της αξιολόγησης και γ) την οικονομική πτυχή του όλου εγχειρήματος.

 

Τέλος και συμπληρωματικά των όσων έχουν κατατεθεί από δικής σας πλευράς σε ό,τι αφορά στους άξονες συζήτησης, ως ΠΟΕΔ καταθέτουμε και τους πιο κάτω επιμέρους άξονες θα μπορούσαν να αποτελέσουν προς συζήτηση θεματικές:

  • -Αξιολόγηση Σχολικών Μονάδων
  • -Επαγγελματική Ανάπτυξη και Βελτίωση Εκπαιδευτικού
  • -Αξιολόγηση Εκπαιδευτικού (όλων των θέσεων)
    • -Διαμορφωτική
    • -Συγκριτική

Επιπλέον ειδικές θεματικές μπορούν να αποτελέσουν:

  • -Ο Ρόλος Διευθυντή/τριας, ΒΔ,  ΕΔΕ, ή/και νέων θέσεων στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών (ποσοτική  αξιολόγηση εκπαιδευτικών, επιμόρφωση κλπ.).
  • -Αξιολόγηση Συμβασιούχων/ Αορίστου και Αντικαταστατών Συναδέλφων
  • -Δευτεροβάθμιο Σώμα Ενστάσεων
  • -Διαδικασία/Κανονισμοί Προαγωγών (Αξία-Αρχαιότητα-Προσόντα, ρόλος ΕΕΥ)
  • -Μεταβατική περίοδος
  • -Μεταξιολόγηση
  • -Οικονομική Πτυχή Νέου Σχεδίου Αξιολόγησης (π.χ. θέση Ανώτερου Εκπαιδευτικού κ.ά)

 

Εννοείται ότι η κατάληξη του διαλόγου σε συμφωνία θα πρέπει να περιλαμβάνει όλες τις θεματικές που θα εμπεριέχονται στην πρόταση του ΥΠΑΝ.

 

Τέλος, δεδομένης της σοβαρότητας του εν λόγω θέματος, ζητούμε όπως δίνεται και ο απαιτούμενος χρόνος στην Οργάνωση ώστε να μελετά και να αποφασίζει για τις πιο πάνω θεματικές, έτσι ώστε ο διάλογος να είναι πιο παραγωγικός, με στόχο την κατάληξη σε ένα Νέο Σχέδιο Αξιολόγησης που θα ικανοποιεί και τις δύο πλευρές.

 

Όσον αφορά την πρόταση που μας έχει κοινοποιηθεί από το ΥΠΑΝ, θα τοποθετηθούμε εν καιρώ με άλλη επιστολή.

 

Παραμένουμε στη διάθεσή σας για διευκρινίσεις και διατελούμε,

 

Με τιμή,

Η Πρόεδρος                                                                        Ο Γενικός Γραμματέας

 

 

Μύρια Βασιλείου                                                                  Χάρης Χαραλάμπους

Actions: E-mail | Permalink |