09

Λευκωσία, 9 Οκτωβρίου 2024

 

Δρ Αθηνά Μιχαηλίδου

Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας

Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας

Λευκωσία

 

 

Θέμα: Προβλήματα που εντοπίζονται κατά τη φετινή σχολική χρονιά στα ΠΟΣ (ΠΟΔ/ΠΟΝ/ΠΟΕΣ)

 

 

Αναφορικά με το πιο πάνω θέμα, και σε συνέχεια της συνάντησης που είχαμε στις 3 Οκτωβρίου, η Οργάνωση καταθέτει και γραπτώς τις απόψεις και τις εισηγήσεις της:

 

  1. Ανάγκη για έγκαιρη και επαρκή στελέχωση

Δυστυχώς και φέτος καταγράφηκε αργοπορημένη στελέχωση, με αποτέλεσμα τρεις εβδομάδες μετά την έναρξη των ΠΟΔ/ΠΟΝ/ΠΟΕΣ να μην έχει ολοκληρωθεί ακόμη η στελέχωση. Το γεγονός αυτό, πέραν από την ανάγκη σωστού και έγκαιρου προγραμματισμού, αναδεικνύει και το γεγονός ότι η πρακτική της προκήρυξης θέσεων δεν βοηθά στην έγκαιρη στελέχωση. Αντίθετα, δημιουργεί επιπλέον προβλήματα και στρεβλώσεις, με κύριο τη μη έγκαιρη στελέχωση.

 

Ως αποτέλεσμα της μη έγκαιρης στελέχωσης, προέκυψε ανάγκη να δοθούν ακόμη και εντός Σαββατοκύριακου, οδηγίες και ενημέρωση προς τα μέλη μας, κάτι που θεωρούμε ότι δεν πρέπει να επαναληφθεί. Σημειώνουμε δε ότι οι οδηγίες που δόθηκαν ήταν ασαφείς ή/και ελλιπείς. Πέραν των πιο πάνω, παρουσιάστηκαν και τεχνικά προβλήματα κατά τη διάρκεια υποβολής αίτησης για σύμβαση στην Κυβερνητική Πύλη, τα οποία παρεμπόδισαν τη διαδικασία υποβολής αιτήσεων. Παράλληλα σημειώθηκαν λάθη στα συμβόλαια με αποτέλεσμα αυτά να πρέπει να συμπληρωθούν δύο φορές.

 

2. Δικαίωμα για εργασία σε Προαιρετικό Ολοήμερο και σε αντικατάσταση.

Δυστυχώς και παρά τις πολλαπλές συναντήσεις που πραγματοποιήθηκαν μεταξύ ΠΟΕΔ, ΓΔ ΥΠΑΝ και ΕΕΥ και παρά το γεγονός πως τόσο το ΥΠΑΝ (20/2/2024) όσο και η ΕΕΥ (16/7/2024) είχαν ανακοινώσει ότι οι εκπαιδευτικοί στα Ολοήμερα θα μπορούν να εργάζονται και σε αντικαταστάσεις, δεν έχει επιλυθεί ακόμη το πιο πάνω ζήτημα.

 

Το συγκεκριμένο ζήτημα θεωρούμε ότι λειτούργησε ως ανασταλτικός παράγοντας στο ενδιαφέρον των εκπαιδευτικών να υπηρετήσουν στα Προαιρετικά Ολοήμερα. Παράλληλα, σε περίπτωση που δεν διευθετηθεί, αναμένεται να δημιουργήσει τεράστιο πρόβλημα υποστελέχωσης στα σχολεία. Ως ΠΟΕΔ θεωρούμε ότι η Επίσημη Πλευρά πρέπει να προχωρήσει άμεσα σε διευθέτηση του πιο πάνω. Επιπλέον, πρέπει να δοθεί και η δυνατότητα και σε αντικαταστάτες να εργάζονται στα ΠΟΣ, για να μην υπάρχει αδικία ή άνιση μεταχείριση.

 

  1. Θέματα με Διοίκηση/Ευθύνη Διεύθυνσης
    • -Τα καθήκοντα διοίκησης ή/και ευθύνης διεύθυνσης ή/και εποπτείας παραμένουν ασαφή, με τις υπευθυνότητες να κατανέμονται σε μεγάλο αριθμό εκπαιδευτικών, με ό,τι αυτό συνεπάγεται, ενώ σχολεία δεν έχουν επαρκή χρόνο διεύθυνσης.
    • -Με τη στελέχωση που έχει γίνει και τον περιορισμό σε πολύ μεγάλο βαθμό της συμμετοχής του μόνιμου προσωπικού, προκύπτει σοβαρό ζήτημα διασύνδεσης του πρωινού σχολείου με το απόγευμα.
    • -Θεωρούμε στρέβλωση το γεγονός ότι οι συμβασιούχοι εκπαιδευτικοί των 20 ωρών δεν έχουν χρόνο για εξωδιδακτικά καθήκοντα, σε αντίθεση με τους συμβασιούχους εκπαιδευτικούς των 15 ωρών.
    • -Υπάρχει ανάγκη για διοικητική υποστήριξη των Ολοήμερων Σχολείων, με αντίστοιχη αύξηση των θέσεων των Β/Δ, ενώ ταυτόχρονα θα πρέπει να υπάρχει αντίστοιχη μείωση για τον/τη Διευθυντή/τρια των ΠΟΔ/ΠΟΝ/ΠΟΕΣ.
    • -Αποτελεί θέση μας ότι την ευθύνη διοίκησης σε όλα τα Προαιρετικά Ολοήμερα Σχολεία, έστω και μία ώρα την ημέρα πρέπει να την έχει διορισμένο προσωπικό.

 

  1. Εκπαιδευτικά Θέματα

Σημειώνουμε για πολλοστή φορά την απουσία αναλυτικών προγραμμάτων στα ΠΟΔ/ΠΟΝ/ΠΟΕΣ, καθώς και προγραμμάτων επιμόρφωσης. Όπου χρειάζεται πρέπει να δημιουργηθεί ή/και επικαιροποιηθεί το αναλυτικό πρόγραμμα, με ταυτόχρονη επιμόρφωση των εκπαιδευτικών που θα διδάσκουν συγκεκριμένα θέματα του ΠΟΔ/ΠΟΝ/ΠΟΕΣ ή/και έχουν ευθύνη διεύθυνσης. Επιπλέον, υπάρχει ανάγκη επικαιροποίησης ή/και αλλαγής του υφιστάμενου ωρολογίου προγράμματος.

 

Σημαντικό να αναφερθεί ότι ο ελάχιστος αριθμός τμημάτων ανά σχολείο πρέπει να είναι τα 2 τμήματα, ώστε να αποφεύγεται η ύπαρξη παιδιών από την Α΄-Στ΄ σε ένα τμήμα.

 

  1. Δικαιώματα και Υποχρεώσεις στα ΠΟΣ.
  • -Θέματα που αφορούν στα ΠΟΔ/ΠΟΝ/ΠΟΕΣ θα πρέπει να συμπληρωθούν στους υφιστάμενους κανονισμούς λειτουργίας σχολείων Δημοτικής Εκπαίδευσης και να υπάρχει σαφής αναφορά στα καθήκοντα, υποχρεώσεις και δικαιώματα εκπαιδευτικών και παιδιών.
  • -Εκτός από την αναγνώριση του χρόνου σίτισης και τη θεσμοθέτηση του εξωδιδακτικού χρόνου (για τους συμβασιούχους των 15 ωρών και όχι για τους συμβασιούχους των 20 ωρών), οι όροι και οι συνθήκες εργασίες δεν έχουν βελτιωθεί ούτε και θεσμοθετηθεί: μισθός-προσαυξήσεις, άδειες για προσωπικούς λόγους, όριο αναπληρώσεων κλπ.

Αποτελεί βασική αρχή ότι όλα τα δικαιώματα που έχει ένας/μια συμβασιούχος εκπαιδευτικός πρέπει αναλογικά να εφαρμοστούν και για τους/τις συμβασιούχους εκπαιδευτικούς τόσο των 15 ωρών όσο και των 20 ωρών. Ως εκ τούτου σημειώνουμε ότι στους όρους εργασίας που θα προσφερθούν στους/στις  συμβασιούχους εκπαιδευτικούς, θα πρέπει να περιλαμβάνονται αναλογικά όλες οι άδειες που δικαιούνται (άδειες ασθένειας, άδειες απουσίας με απολαβές, άδεια απουσίας άνευ απολαβών, άδειες μητρότητας, άδειες για προσωπικούς λόγους κλπ.). Υπενθυμίζουμε και τις πρόνοιες που πρέπει να ληφθούν εξ αρχής για τις συναδέλφισσες που έχουν βρέφος κάτω των 12 μηνών, τόσο στο δικαίωμα τοποθέτησης στην έδρα τους όσο και στις απαλλαγές που αναλογικά δικαιούνται για φροντίδα βρέφους.

 

  1. Αντικαταστάσεις στα ΠΟΣ
  • - Ήδη άρχισε να παρουσιάζεται σοβαρό πρόβλημα με την εκδήλωση ενδιαφέροντος για κάλυψη των αναγκών σε αντικαταστάσεις στα Προαιρετικά Ολοήμερα Σχολεία, κάτι που παρατηρήθηκε έντονα κατά την περσινή σχολική χρονιά, με την πλειονότητα των διαθέσιμων αντικαταστάσεων στα ΠΟΣ να παραμένουν αδιάθετες.

Με βάση τις σχετικές οδηγίες που δόθηκαν, όλοι οι εκπαιδευτικοί που εργάζονται στα ΠΟΣ, είτε είναι συμβασιούχοι είτε μόνιμοι, καλούνται να αναλάβουν αναπληρώσεις σε περίπτωση απουσίας εκπαιδευτικού, χωρίς μέγιστο αριθμό αναπληρώσεων. Ζητούμε όπως άμεσα καθοριστεί το όριο των αναπληρώσεων που θα κληθούν οι εκπαιδευτικοί να καλύψουν σε αντιστοιχία των 10 αναπληρώσεων που ισχύει για τον πρωινό χρόνο.

 

  • Δημιουργία μητρώου μόνιμου εκπαιδευτικού: Σε συνέχεια του πιο πάνω, είναι σημαντικό όπως δημιουργηθεί μητρώο μόνιμων εκπαιδευτικών ανά περιοχή, έτσι ώστε να μπορούν οι συνάδελφοι/σσες να αξιοποιηθούν και για τη στελέχωση των ΠΟΣ αλλά και για να καλύψουν ανάγκες σε αντικαταστάσεις με υπερωριακή αμοιβή, σε περιπτώσεις που δεν εξευρίσκεται αντικαταστάτης στα ΠΟΣ κατά τη διάρκεια απουσίας εκπαιδευτικού που εργάζεται στα ΠΟΣ.

Σε περίπτωση όπου οι ανάγκες σε αντικαταστάσεις είναι μεγάλη, πρέπει να δοθεί η δυνατότητα στο μόνιμο προσωπικό να δηλώσει ενδιαφέρον εργασίας και σε ΠΟΔ/ΠΟΝ/ΠΟΕΣ που δεν αποτελούν την έδρα τους.

 

  1. Θέματα Μισθοδοσίας
  • -Ενημερωθήκαμε ότι η πληρωμή των συναδέλφων θα γίνει δύο μήνες μετά την έναρξη των ΠΟΔ/ΠΟΝ/ΠΟΕΣ. Θα πρέπει να ληφθούν όλες οι πρόνοιες που απαιτούνται έτσι ώστε η μισθοδοσία των ΣΜΑ για την περίοδο 23/9 με 30/10 να καταβληθεί κανονικά τέλος Οκτωβρίου.
  • -Θεωρούμε άδικο το γεγονός πως όλοι οι αδιόριστοι εκπαιδευτικοί τοποθετούνται στη μειωμένη κλίμακα της Α8, ανεξαρτήτως αν έχουν συμπληρώσει 24 μήνες υπηρεσίας στο δημόσιο ή αν τη συμπληρώσουν κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Επίσης θεωρούμε, πως θα έπρεπε να έχουν δικαίωμα και σε προσαυξήσεις όπως τους υπόλοιπους συμβασιούχους. Οι συνάδελφοι/ισσες που διορίζονται στα ΠΟΣ είναι συμβασιούχοι και συνεπώς θα πρέπει να διορίζονται στην κατάλληλη κλίμακα ανάλογα με τα χρόνια υπηρεσίας τους και τις προσαυξήσεις που αντιστοιχούν σε αυτά.
  • -Η δε αντιμισθία για το μόνιμο προσωπικό με υπερωριακή απασχόληση, δεν ανταποκρίνεται στο κρατικό μισθολόγιο ενώ σε σύγκριση με την αντίστοιχη αμοιβή που δίνεται στη Μέση Εκπαίδευση είναι χαμηλότερη.

Επιπλέον θα έπρεπε να έχει αναθεωρηθεί το ύψος της αμοιβής τους με βάση την ωριαία υπερωριακή αμοιβή για το 2024 και επιπλέον να επικαιροποιηθεί με την επικείμενη γενική αύξηση μισθών και την ΑΤΑ. Σημειώνουμε ακόμη ότι στο δημόσιο, η κάθε ώρα υπερωριακής απασχόλησης υπολογίζεται 1:1.2

 

  1. Ανάγκη στήριξης και με βοηθητικό προσωπικό

Σημειώνονται ελλείψεις σε βοηθητικό προσωπικό (καθαρίστριες και συνοδοί) ενώ παράλληλα καταγράφεται η ανάγκη γραμματειακής στήριξης των ΠΟΔ/ΠΟΝ/ΠΟΕΣ.

 

  1. Επιβεβαιώνεται η έλλειψη ενδιαφέροντος εκπαιδευτικών για τα ΠΟΔ/ΠΟΝ/ΠΟΕΣ

Όλα τα πιο πάνω ζητήματα, χαρτογραφούν και τους λόγους για τους οποίους καταγράφεται έλλειψη ενδιαφέροντος των εκπαιδευτικών να εργαστούν στα ΠΟΔ/ΠΟΝ/ΠΟΕΣ. Οι λύσεις ανάγκης από πλευράς ΥΠΑΝ, με τον διορισμό Νηπιαγωγών σε Δημοτικά ή και ανάποδα, σε καμία περίπτωση δεν μπορούμε να αποδεχτούμε ότι λύνουν το πρόβλημα. Ως εκ τούτου  θα πρέπει αφενός να εξαντληθεί το περιθώριο επαναπροκήρυξης των θέσεων, για να διοριστούν στα ΠΟΔ δάσκαλοι, στα ΠΟΝ νηπιαγωγοί και στα ΠΟΕΣ ειδικοί εκπαιδευτικοί και αφετέρου να διορθωθούν τα ζητήματα που καταγράφηκαν και πιο πάνω έτσι ώστε οι εκπαιδευτικοί να επιλέγουν την εργοδότησή τους στα προαιρετικά ολοήμερα σχολεία.

 

Καταληκτικά, τονίζουμε την ανάγκη όπως το ΥΠΑΝ προχωρήσει σε αποφάσεις που θα δώσουν λύσεις στα πιο πάνω ζητήματα, από τη φετινή σχολική χρονιά. Ταυτόχρονα ζητούμε όπως άμεσα ξεκινήσει εντατικός διάλογος μεταξύ ΥΠΑΝ και ΠΟΕΔ, με στόχο να βρεθούν έγκαιρα μόνιμες και ορθολογικές λύσεις που να στηρίζουν ουσιαστικά τον θεσμό των ΠΟΔ/ΠΟΝ/ΠΟΕΣ. Σημαντική παράμετρος το χρονοδιάγραμμα του διαλόγου το οποίο δεν μπορεί να ξεπερνά τον μήνα Οκτώβριο αν ζητούμενο είναι η επόμενη σχολική χρονιά να ξεκινήσει με αλλαγές που θα αναβαθμίσουν ουσιαστικά τον θεσμό.

 

Παραμένουμε στη διάθεσή σας για διευκρινίσεις και διατελούμε,

 

Με τιμή,

Η Πρόεδρος                                                                        Ο Γενικός Γραμματέας

 

 

Μύρια Βασιλείου                                                                  Χάρης Χαραλάμπους

 

 

 

Actions: E-mail | Permalink |