Λευκωσία, 6 Αυγούστου 2025
Θέσεις ΠΟΕΔ για τους περί Αξιολόγησης Εκπαιδευτικών και Εκπαιδευτικού Έργου Δημοτικής και Μέσης Εκπαίδευσης Κανονισμούς του 2025
Αναφορικά με το πιο πάνω θέμα, η ΠΟΕΔ κοινοποιεί και γραπτώς τις θέσεις της επί του Νομοθετήματος, το οποίο κατατέθηκε από το ΥΠΑΝ στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας και Πολιτισμού. Πέραν των όσων αναφέρονται στους προτεινόμενους κανονισμούς, η ΠΟΕΔ σημειώνει ότι παράλληλα, εκεί και όπου χρειάζεται, αναμένεται ότι θα συνέλθουν και τα αρμόδια θεσμοθετημένα σώματα, όπως η Μικτή Επιτροπή Προσωπικού Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας, έτσι ώστε να συζητηθούν και να συμφωνηθούν όλες οι αλλαγές οι οποίες αφορούν όρους εργασίας, μειώσεις διδακτικού χρόνου προσωπικού, νέα καθήκοντα, νέα σχέδια Υπηρεσίας, τροποποίηση των υφιστάμενων, δημιουργία νέων Οργανικών διοικητικών θέσεων κλπ. Για την ΠΟΕΔ η διαδικασία διαλόγου για ένα τόσο σημαντικό θέμα όπως η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού, δεν μπορεί να διεξαχθεί εκτός αυτού του πλαισίου. Σε καμία περίπτωση δεν μπορούμε να δεχτούμε ότι θα διεξαχθεί διάλογος σε άλλο επίπεδο εκτός της πιο πάνω διαδικασίας. Ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα αποτελέσει εργατική διαφορά και η Οργάνωση θα αντιδράσει αναλόγως. Τέλος, το γεγονός ότι η εισαγωγή ενός Νέου Συστήματος Αξιολόγησης αποτελεί ορόσημο του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Κύπρου, δεν σημαίνει ότι θα γίνει αποδεκτό ένα οποιοδήποτε σχέδιο χωρίς την σύμφωνη γνώμη της ΠΟΕΔ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στους προτεινόμενους κανονισμούς όντως υιοθετούνται προγράμματα στήριξης και επαγγελματικής ανάπτυξης που εφαρμόστηκαν με επιτυχία στο παρελθόν ή εφαρμόζονται ακόμα και σήμερα. Παρόλα αυτά επαναφέρουμε το αίτημα όπως τα εν λόγω προγράμματα συμφωνηθούν μεταξύ ΥΠΑΝ και ΠΟΕΔ και ξεκαθαρίσουν οι όροι και ο τρόπος συμμετοχής των εκπαιδευτικών.
Όσον αφορά τις βασικές αρχές του προτεινόμενου Νομοθετήματος, σημειώνουμε ότι ως έχει, αποκλίνει από τις θέσεις και τη φιλοσοφία που η Οργάνωση θέλει να διέπει τη νέα πρόταση για σχέδιο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών (π.χ. ο ρόλος τους διευθυντή/τριας στην αριθμητική αξιολόγηση του εκπαιδευτικού, συχνότητα αξιολογήσεων, εξωτερική αξιολόγηση σχολικής μονάδας, κ.ά.), ενώ ταυτόχρονα διαιωνίζει στρεβλώσεις των υφιστάμενων κανονισμών (π.χ. ενώ ο επιθεωρητής παύει να έχει τον διπλό ρόλο του αξιολογητή και καθοδηγητή, αυτός ο διπλός ρόλος που έχει φανεί ότι δεν μπορεί να εφαρμοστεί στην πράξη, ανατίθεται στον διευθυντή).
Σημειώνουμε ακόμη τα ακόλουθα:
- -Συνεχίζουμε να πιστεύουμε πως στο νομοσχέδιο πρέπει να ξεκαθαρίζονται και να αναλύονται όλες οι πτυχές του εγχειρήματος (π.χ. Αυτοαξιολόγηση Σχολικής Μονάδας, τρόπος διεξαγωγής της Διαμορφωτικής Αξιολόγησης, ΕΠΕΜΕΛ, Αριθμός-Δημιουργία Νέων Οργανικών Θέσεων, Αύξηση εξωδιδακτικού-διοικητικού χρόνου στη βάση και των νέων καθηκόντων κλπ.)
- -Υπάρχει έντονα η αίσθηση ότι η παρούσα πρόταση με τα όσα περιλαμβάνει, θα αυξάνει το εργασιακό άγχος, τη γραφειοκρατία και θα επιφορτίζει τους/τις εκπαιδευτικούς με δυσβάστακτα επιπρόσθετα καθήκοντα, μια και το ΝΣΑ διακατέχεται από αυξημένη λογοδοσία και έλεγχο.
- -Μοναδική ασφαλιστική δικλείδα για τη σωστή λειτουργία της νέας πρότασης είναι η Μεταξιολόγηση. Ως ΠΟΕΔ θεωρούμε πως σε αυτόν τον τομέα, σημαντικό ρόλο θα είχε η συμπερίληψη στις πολλαπλές πηγές και της αυτοαξιολόγησης.
- -Θεωρούμε πως πολύ μεγάλος αριθμός σημαντικών αιτημάτων, αλλά και διαφωνιών της ΠΟΕΔ με το ΥΠΑΝ, θα πρέπει να συζητηθούν στη ΜΕΠΕΥ, το πλέον αρμόδιο σώμα για συζήτηση και επίλυση εργασιακών ζητημάτων. Η ΜΕΠΕΥ αλλά και η ΜΙΤΕΠΕΥ πρέπει να ενεργοποιηθούν άμεσα και να συζητήσουν όλα τα εργασιακά θέματα που επηρεάζονται από το ΝΣΑ.
- -Δεν πρέπει να θεωρούνται ως κόστος, συνδυαζόμενες πολιτικές που χρειάζονται για την υλοποίηση του σχεδίου. Το νέο σχέδιο απλά ενισχύει την ανάγκη για υλοποίηση τέτοιων πολιτικών όπως:
- -Δημιουργία νέων Σχεδίων Υπηρεσίας για τη θέση του «Ανώτερου Εκπαιδευτικού» , «Επιθεωρητή – Αξιολογητή» και «Επιθεωρητή – Σύμβουλου». Το γεγονός αυτό από μόνο του επιβάλει την σύγκληση της ΜΕΠΕΥ πρώτου ψηφιστεί η νομοθεσία και αναδεικνύει τα κενά του υφιστάμενου νομοσχεδίου.
- -Μεντορισμός Νεοεισερχομένων
- -Πολιτική Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Επαγγελματικής Μάθησης των εκπαιδευτικών
- -Ενιαίο Σχέδιο Βελτίωσης Σχολικής Μονάδας
- -Ενίσχυση Διοικητικής δομής
- -Αύξηση Διοικητικού Χρόνου Διευθυντικής Ομάδας
- -Αύξηση μη Διδακτικού χρόνου Εκπαιδευτικών
- -Η πρόταση για νέο σχέδιο αξιολόγησης, θα πρέπει να περιλαμβάνει ικανοποίηση των προϋποθέσεων για σωστή εφαρμογή, τόσο επί των διαδικασιών όσο και των προαπαιτούμενων για σωστή εφαρμογή του σχεδίου.
- -Προϋποθέσεις επί των διαδικασιών. Αναλύονται πιο πάνω στην πρόταση.
- -Προαπαιτούμενων για σωστή εφαρμογή.
- -Μηδενικός χρόνος Διευθυντών και πλήρωση θέσεων που χρειάζονται.
- -Αύξηση διοικητικού χρόνου αλλά και θέσεων Βοηθών Διευθυντών βάσει του αριθμού των εκπαιδευτικών και συμφωνημένης φόρμουλας.
- -Παράλληλη αύξηση διοικητικού χρόνου της διευθυντικής ομάδας για τα νέα καθήκοντα που προκύπτουν από την εφαρμογή προγραμμάτων που θεσμοθετούνται μέσω του ΝΣΑ (πρόγραμμα νεοεισερχομένων εκπαιδευτικών, πρόγραμμα παιδαγωγικής και διδακτικής στήριξης, πρόγραμμα συνεχούς επαγγελματικής στήριξης, πρόγραμμα επαγγελματικής ανάπτυξης στελεχών, ενιαίο σχέδιο βελτίωσης σχολικής μονάδας).
- -Αύξηση αριθμού επιθεωρητών (τουλάχιστον διπλάσιοι).
- -Αύξηση μη Διδακτικού χρόνου Εκπαιδευτικών, ιδίως αυτών που συμμετέχουν σε νέα προγράμματα που θεσμοθετούνται, όπως το πρόγραμμα νεοεισερχομένων.
- -Δημιουργία θέσης επιβράβευσης του καλού εκπαιδευτικού με παροχή τιμητικών επιβραβεύσεων.
- -Αναβάθμιση Κλιμάκων.
- -Κριτήρια αξιολόγησης και πηγές πληροφόρησης: Ίσως ένα από τα σημαντικότερα κεφάλαια είναι τα κριτήρια αξιολόγησης, τα οποία πρέπει να συζητηθούν με την ΠΟΕΔ και να συμφωνηθούν άμεσα. Σημειώνουμε πως για μεγάλο αριθμό κριτηρίων αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, όπως περιγράφονται στο παράρτημα της πρότασης, ο Επιθεωρητής – Αξιολογητής δεν γνωρίζει και δεν μπορεί να γνωρίζει τον βαθμό επίτευξής τους.
-
Πιο κάτω παρουσιάζονται αναλυτικά οι διαφορές και οι αποκλίσεις που έχουν εντοπιστεί στο προτεινόμενο νομοσχέδιο κατά άρθρο, καθώς και οι λόγοι που εντοπίζονται αυτές. Ευελπιστούμε πως στον διάλογο που θα ακολουθήσει θα υπάρξουν όσο το δυνατό περισσότερες συγκλίσεις ώστε να υπάρξει ένα συμφωνημένο Νέο Σχέδιο Αξιολόγησης των εκπαιδευτικών.
ΕΓΓΡΑΦΟ ΜΕ ΘΕΣΕΙΣ ΠΟΕΔ