Επιστολή προς Υπουργό Παιδείας και Πολιτισμού: Διεθνής Έρευνα TIMSS
Υπουργό Παιδείας και Πολιτισμού
μέσω ΔΔΕ
Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού
Λευκωσία
Θέμα : Διεθνής Έρευνα TIMSS
Έντιμε κύριε,
Αναφερόμενοι στη φετινή συμμετοχή των σχολείων μας στη Διεθνή Έρευνα TIMMS για τα Μαθηματικά και την Επιστήμη, θα θέλαμε να εκφράσουμε τις επιφυλάξεις και ανησυχίες μας, παρατηρώντας τα ακόλουθα :
1. Η χρονική στιγμή διεξαγωγής της έρευνας δεν συμβιβάζεται με την έννοια των εν εξελίξει ΝΑΠ και της Εκπαιδευτικής Μεταρρύθμισης. Διερωτόμαστε, σχετικά, σε πιο βαθμό τα υφιστάμενα Α.Π. συμβάλλουν ώστε να επιτευχθούν τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα από τη συμμετοχή των σχολείων μας στην Έρευνα.
2. Η Μεταρρύθμιση πρέπει να αντικατοπτρίζει την πραγματικότητα.
3. Δηλώσεις από την Επίσημη Πλευρά, για μετρήσιμα αποτελέσματα και διασύνδεση με το μισθό, είναι απαράδεκτες και, αναμφίβολα, θα οδηγήσουν σε αρνητική στάση των εκπαιδευτικών απέναντι στην Έρευνα, ιδιαίτερα από τη στιγμή που η ύλη των εξετάσεων δεν συνάδει με τα υφιστάμενα Α.Π.
4. Η αξιοποίηση των αποτελεσμάτων πρέπει να γίνεται με τρόπο που να εξυπηρετείται ο πραγματικός σκοπός της συμμετοχής στην Έρευνα και, σε καμιά περίπτωση, για τη δημιουργία εντυπώσεων και εκμετάλλευσή τους για οποιουσδήποτε άλλους σκοπούς.
5. Η διαχείριση, περαιτέρω, των αποτελεσμάτων και το πώς αυτά παρουσιάζονται στον Τύπο είναι ένα εξίσου σοβαρό ζήτημα το οποίο και θα πρέπει να αποτελέσει αντικείμενο συζήτησης μεταξύ του ΥΠΠ και της ΠΟΕΔ. Για το συγκεκριμένο θέμα, η Οργάνωση έχει, από τα τελευταία χρόνια, εμπειρία η οποία, κάθε άλλο, παρά είναι αποδεκτή. Γι’ αυτό και ζητούμε να πληροφορηθούμε επίσημα, ποιας διαχείρισης θα τύχουν από πλευράς ΥΠΠ τα αποτελέσματα της Έρευνας. Πέρα από την κοινοποίηση της αξιολόγησης των αποτελεσμάτων, που θα πρέπει να γίνει από το ΥΠΠ και στην οποία θα πρέπει να συμμετέχει και η ΠΟΕΔ, υπάρχει πρόθεση τα αναλυτικά αποτελέσματα να κοινοποιηθούν προς οποιουσδήποτε άλλους φορείς και/ή στον Τύπο;
6. Η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας μας θα πρέπει να γίνεται, εσωτερικά, από μηχανισμούς του Υπουργείου και δεν μπορούν να γίνονται αποδεκτοί μηχανισμοί ξένων Οίκων, ιδιαίτερα ιδιωτικών και με αμφισβητούμενα συμφέροντα.
7. Η εισαγωγή του νέου εκπαιδευτικού υλικού των μαθηματικών για την Δ΄ τάξη δημοτικού έγινε φέτος, τη χρονιά δηλαδή διεξαγωγής της έρευνας, κάτι που πιθανόν να επηρεάσει τα αποτελέσματα. Όμως, όποιο και να είναι το αποτέλεσμα σε μια διεθνή έρευνα, στην ουσία, αυτό δεν καταδεικνύει την επιτυχία ή όχι του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Γι’ αυτό και θα πρέπει να διευκρινιστεί πως η αξιοποίηση των ποσοτικών ή ποιοτικών αποτελεσμάτων των δεδομένων που συλλέγονται από την οποιαδήποτε έρευνα γίνεται ΜΟΝΟ για αυτοαξιολόγηση και αυτοδιόρθωση τομέων της παιδείας μας.
Ενόψει των πιο πάνω, ζητούμε όπως το θέμα της συμμετοχής της Κύπρου στη συγκεκριμένη έρευνα επανεξεταστεί, με σκοπό να προσδιοριστούν με σαφήνεια οι επιδιωκόμενοι στόχοι, οι οποίοι δεν θα πρέπει να περιλαμβάνουν την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού συστήματος, αλλά τον εντοπισμό, και μόνο, των αδυναμιών του στα σημεία εκείνα που η εξέταση των γνωστικών ικανοτήτων των μαθητών μας συνάδει με τις επιδιώξεις των νέων Αναλυτικών μας Προγραμμάτων και με την όλη φιλοσοφία του εκπαιδευτικού μας συστήματος, για την αξιολόγηση του οποίου το Υπουργείο Παιδείας και θα πρέπει, όπως προαναφέραμε, να επιστρατεύσει τους δικούς του μηχανισμούς. Θεωρούμε, επίσης, απαραίτητο, το ΥΠΠ να διευκρινίσει πως η χρήση των αποτελεσμάτων από τη συμμετοχή των σχολείων μας σε οποιαδήποτε διεθνή έρευνα γίνεται έχοντας ως σκοπό τη βελτίωση της Εκπαίδευσής μας και με μοναδικό γνώμονα την ανθρωπιστική παιδεία.
Εν αναμονή της απάντησής σας, διατελούμε,
Με τιμή,
Ο Πρόεδρος, Ο Γ. Γραμματέας,
Φίλιος Φυλακτού Απόστολος Αποστολίδης