06

ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΠΟΕΔ: Σκεπτικό Αντίδρασης. Αντικαταστάσεις - Μέτρα αντίδρασης

Εγκύκλιος σε pdf

Συναδέλφισσες, Συνάδελφοι,

Το ζήτημα των Αντικαταστάσεων ταλαιπωρεί τη Δημοτική, Προδημοτική και Ειδική Εκπαίδευση τα τελευταία χρόνια. Από το τις αρχές του 2012 πλήττεται η διαδικασία των αντικαταστάσεων και κατ’ επέκταση η εύρυθμη λειτουργία των σχολείων. Οι περιορισμοί σε ό, τι αφορά τον αριθμό των έκτακτων διορισμών, η αλλαγή στη διαδικασία ενημέρωσης για τις ανάγκες σε αντικαταστάτες και η πρόσφατη αλλαγή στο καθεστώς εργοδότησης δημιουργούν μια προβληματική κατάσταση, που εντείνεται συνεχώς, και η οποία πέρα από το ότι πλήττει το βιοτικό επίπεδο της πλέον ευάλωτης ομάδας εκπαιδευτικών, δυσχεραίνει ολοένα και περισσότερο το εκπαιδευτικό έργο στο Δημόσιο Σχολείο, με τελικούς αποδέκτες τους ίδιους τους μαθητές.
Συγκεκριμένα, τη δυσάρεστη κατάσταση συνιστούν τα πιο κάτω:
1.    Η τμηματική εργοδότηση δεν επιτρέπει την πλήρη αξιοποίηση του εκπαιδευτικού αντικαταστάτη. Ούτε και είναι αποδεκτό να ζητείται από κάποιον να εργάζεται με πλήρες ωράριο και να αναλαμβάνει ολοκληρωμένα τα καθήκοντα του τη στιγμή που αμείβεται λιγότερο από ό, τι αναλογεί σε αυτά.
2.    Η τμηματική εργοδότηση, σε συνδυασμό με την ταλαιπωρία μιας μικρής αντικατάστασης, αποτελεί αντικίνητρο για αποδοχή της. Έτσι, πολλά σχολεία υφίστανται συνεχές έλλειμμα στη στελέχωση.
3.    Η αντίληψη πως η αντικατάσταση πρέπει να γίνεται στη βάση των διδακτικών καθηκόντων δεν μπορεί να ισχύει στην εκπαιδευτική πραγματικότητα του Δημοτικού Σχολείου, του Δημόσιου Νηπιαγωγείου και του Ειδικού Σχολείου. Ο εργάσιμος χρόνος, στο σύνολό του, είναι το ζητούμενο για τον εκπαιδευτικό και αυτός έχει συνεχή επαφή με τα παιδιά και με ό, τι άλλο τα αφορά. Συνεπώς το νέο καθεστώς διορισμού των αντικαταστατών αποτρέπει τον συνάδελφο αντικαταστάτη να ανταποκρίνεται πλήρως σε αυτό και αποδυναμώνεται η εύρυθμη λειτουργία του σχολείου.
4.    Σε περιπτώσεις απουσίας διοικητικού στελέχους του σχολείου, κι επειδή απαγορεύεται, με τη νέα ρύθμιση και τις οδηγίες που δίνονται, να γίνεται προσωρινή ανακατανομή των διδακτικών και των λοιπών καθηκόντων, το διοικητικό έργο μένει σε εκκρεμότητα.
5.    Πρόσθετα, διαπιστώνεται πως η όλη διαδικασία δίνει την ευχέρεια στην αρμόδια αρχή να μην αναπληρώνει στο σύνολό τους τα κενά που δημιουργούνται από τις μικροπερίοδες άδειες, ιδιαίτερα όταν αυτές είναι πριν από τις διακοπές Χριστουγέννων, Πάσχα και Καλοκαιριού, αλλά και όταν παρεμβάλλεται Σαββατοκυρίακο.
Η ΠΟΕΔ έχει τη θέση πως η βελτίωση της όλης κατάστασης καθίσταται επιτακτική ανάγκη και δύναται να επιτευχθεί ορθολογιστικά με τις πιο κάτω ενέργειες:
1.    Δημιουργία Ομάδας Αντικαταστατών, οι οποίοι θα εργοδοτηθούν με τριμηνιαία Συμβόλαια [(α) Δεύτερη Δευτέρα του Σεπτέμβρη - 22/12, (β) 7/1 - Παρασκευή πριν από τις διακοπές του Πάσχα, (γ) Δευτέρα μετά τις διακοπές του Πάσχα - τελευταία εργάσιμη μέρα του σχολικού έτους], για άμεση κάλυψη των μικροπερίοδων αδειών.
2.    Αλλαγή της διαδικασίας ενημέρωσης για τις άδειες των εκπαιδευτικών και  τις ανάγκες σε αντικαταστάσεις.
3.    Αλλαγή της διαδικασίας ενημέρωσης, αποδοχής και διορισμού των αντικαταστατών
4.    Επαναφορά του καθεστώτος εργοδότησης των αντικαταστατών στη Δημοτική, Προδημοτική και Ειδική Εκπαίδευση ως αυτό είχε πριν από τον Σεπτέμβρη του 2014.
5.    Επανεξέταση για επαναφορά της δυνατότητας να δηλώνουν οι αδιόριστοι επιλογές σε επαρχία.
Τα πιο πάνω τίθενται ενώπιον του ΥΠΠ εδώ και τέσσερα χρόνια. Δυστυχώς, δεν λήφθηκαν υπόψη, και οι προβλέψεις της ΠΟΕΔ για δυσχέρεια στο εκπαιδευτικό έργο επαληθεύτηκαν.
Τα χρονοδιαγράμματα που τέθηκαν για επαναξιολόγηση του νέου καθεστώτος, που μονομερώς εφαρμόστηκε, έχουν εκπνεύσει, και παρά τις γραπτές επισημάνσεις της ΠΟΕΔ για τα προβλήματα που δημιουργούνται και εντείνονται, δεν ορίστηκε, ακόμη, συνάντηση για αξιολόγηση του ζητήματος των Αντικαταστάσεων.
Σημειώνεται πως, συνυπολογίζοντας τα εντεινόμενα προβλήματα που τα σχολεία αντιμετωπίζουν και τα οποία αφορούν στην παραβατικότητα, στη μη προώθηση της πλήρωσης των κενών οργανικών θέσεων προαγωγής για Β.Δ. και για μονιμοποιήσεις 370 συναδέλφων, αλλά και τα κρίσιμα ερωτηματικά που αφορούν ευρύτερα στη στελέχωση, δεν μπορεί παρά να προκαλείται σοβαρή ανησυχία για το μέλλον του Δημόσιου Σχολείου και τη συνεχιζόμενη επιβάρυνση του έργου του εκπαιδευτικού, του οποίου οι όροι εργασίας δυσχεραίνουν ακόμα περισσότερο.
Συνεπώς, θεωρούμε απόλυτα δικαιολογημένη την απόφαση για εκδήλωση διαμαρτυρίας εντός του σχολικού περιβάλλοντος, στο κρίσιμο αυτό σημείο της σχολικής χρονιάς. Συγκεκριμένα, καλούμε τους συναδέλφους όπως προβούν σε διακοπή των μαθημάτων την Τετάρτη, 11 Μαρτίου, 2015, από τις 11:05 μέχρι τις 11:40, σε ένδειξη διαμαρτυρίας για τα προβλήματα δυσλειτουργίας που δημιουργούνται στα σχολεία αλλά και για το πλήγμα που δέχονται οι συνάδελφοι αντικαταστάτες από την όλη διαχείριση του ζητήματος των Αντικαταστάσεων από πλευράς ΥΠΠ.
Συναδελφικά,
Ο Πρόεδρος                                                                          Ο Γενικός Γραμματέας

Φίλιος Φυλακτού                                                                      Απόστολος Αποστολίδης
Actions: E-mail | Permalink |