Παγκόσμιο Συνέδριο στο Δουβλίνο της Ιρλανδίας με θέμα: «School Leadership»
Πραγματοποιήθηκε από τις 23 – 25 Μαΐου, 2012 στο Δουβλίνο της Ιρλανδίας, Παγκόσμιο Συνέδριο με γενικό θέμα «Σχολική Ηγεσία». Το Συνέδριο διοργανώθηκε από κοινού από την EI (Educational International) και την ETUCE (European Trade Union Committee for Education) και συμμετείχαν συνολικά 28 χώρες. Η ΠΟΕΔ εκπροσωπήθηκε στο συνέδριο δια του Προέδρου της Φίλιου Φυλακτού.
Στο συνέδριο οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να ανταλλάξουν απόψεις και να συζητήσουν θέματα που σχετίζονται με τη «Σχολική Ηγεσία», παρουσιάζοντας τα δεδομένα των χωρών που εκπροσωπούσαν. Σε ειδική συνεδρία που προηγήθηκε του Συνεδρίου οι εκπρόσωποι των Ευρωπαϊκών Συντεχνιών συζήτησαν το θέμα της οικονομικής κρίσης και τις επιδράσεις της στην εκπαίδευση και στους εκπαιδευτικούς, αναζητώντας ταυτόχρονα πιθανές λύσεις στο πρόβλημα.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον στο Συνέδριο είχε η παρουσίαση της έρευνας που πραγματοποίησε η ETUCE για το θέμα της «Σχολικής Ηγεσίας» σε 11 συνολικά χώρες, τα αποτελέσματα της οποίας επισυνάπτονται.
Στα πλαίσια του Συνεδρίου έγιναν τρία παράλληλα εργαστήρια τα οποία παρουσίασαν έγγραφα εισηγήσεων προς την ολομέλεια σε τρία θέματα:
1. Developing an EI school leadership policy
2. Strategies for strengthening pedagogical leadership in schools
3. Improving gender balance in school leadership.
Πολύ σημαντική κρίνεται επίσης η παρουσίαση του David Frost, Senior Lecturer – Leadership for Learning, University of Cambridge (United Kingdom), με θέμα «Empowering teachers to exercise leadership».
Το πόρισμα του Συνεδρίου θα μπορούσε πολύ περιληπτικά να συνοψιστεί στα ακόλουθα:
« Οι σχολικοί ηγέτες διαδραματίζουν ένα πολύ σημαντικό ρόλο για την παροχή ποιοτικής εκπαίδευσης στα παιδιά, καθώς επίσης και στη διασφάλιση της δικαιοσύνης και της παροχής ίσων ευκαιριών εκπαίδευσης σε όλα ανεξαίρετα τα παιδιά. Οι σχολικοί ηγέτες είναι αυτοί που θα διαμορφώσουν στις σχολικές τους μονάδες τις κατάλληλες συνθήκες για αποτελεσματική διδασκαλία και μάθηση, παρέχοντας τόσο στους εκπαιδευτικούς, όσο και στα παιδιά τις απαραίτητες πηγές, τα κίνητρα και την υποδομή για την επίτευξη των στόχων που τίθενται στη σχολική μονάδα. Οι σχολικοί ηγέτες είναι ακόμη αυτοί που συμβάλλουν τα μέγιστα στην προαγωγή και διατήρηση εντός της σχολικής τους μονάδας, θετικού σχολικού κλίματος μέσα από καλλιέργεια της ανοχής, της υπομονής, της δικαιοσύνης, της συνεργασίας και της πειθαρχίας για το ευρύτερο όφελος ολόκληρης της σχολικής κοινότητας.
Αναμφισβήτητα, ο σημαντικός ρόλος που έχουν να επιτελέσουν οι σχολικοί ηγέτες επιβάλλεται να υποβοηθηθεί μέσα από αύξηση των επενδύσεων στην εκπαίδευση, ώστε να βελτιωθεί ποιοτικά η σχολική ηγεσία. Δυστυχώς, τα τελευταία χρόνια εξαιτίας της οικονομικής κρίσης που έχει ξεσπάσει ανά το παγκόσμιο, τα εκπαιδευτικά συστήματα πολλών ευρωπαϊκών κρατών έχουν επηρεαστεί αρνητικά και οι σχολικοί ηγέτες καλούνται να αντιμετωπίσουν τι νέες προκλήσεις και το νέο τους ρόλο, μέσα σε πολύ δύσκολες και αντίξοες συνθήκες, όπου τα κονδύλια για την εκπαίδευση όχι μόνο δεν αυξάνονται, αλλά μειώνονται αισθητά.
Κατά κοινή ομολογία οι σχολικοί ηγέτες είναι παραφορτωμένοι με πολλά καθήκοντα (διοικητικά, εκπαιδευτικά, καθοδηγητικά κ.ά.) και αυτό παρεμποδίζει ουσιαστικά το σημαντικό και δύσκολο έργο που πρέπει να επιτελέσουν.
Η EI και η ETUCE εργάζονται εντατικά για να αναβαθμίσουν μέσα από διάφορα προγράμματα επαγγελματικής ανάπτυξης την ποιότητα των σχολικών ηγετών, διευρύνοντας τις γνώσεις, τις ικανότητες και τα προσόντα τους, ενώ παράλληλα μέσα από κοινά έγγραφα που αποστέλλουν σε όλες τις χώρες κάνουν συγκεκριμένες εισηγήσεις προς αυτή την κατεύθυνση.
Μέχρι τις 8 Ιουνίου, 2012, οι χώρες-μέλη της EI και ETUCE θα αποστείλουν τις εισηγήσεις και παρατηρήσεις τους για το θέμα της σχολικής ηγεσίας επί συγκεκριμένου εγγράφου εργασίας που έχει παρουσιαστεί ή αποσταλεί ως «Draft Policy paper», με σκοπό να διαμορφωθεί και να επικυρωθεί μέχρι τα τέλη του 2012 η διακήρυξη/θέση της ETUCE στο θέμα «Σχολική Ηγεσία». Το έγγραφο αυτό θα αποτελέσει οδοδείκτη για τις Εκπαιδευτικές Οργανώσεις-Συντεχνίες στο να το προωθήσουν στις χώρες τους και να φροντίσουν μέσα πάντοτε από το διάλογο με την εργοδοτική πλευρά, στην υλοποίησή του.»
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ τα αποτελέσματα της έρευνας που πραγματοποίησε η ETUCE για το θέμα της «Σχολικής Ηγεσίας»