Η ΠΟΕΔ χαιρέτισε από την πρώτη στιγμή τις εξαγγελίες για συγγραφή Νέων Αναλυτικών Προγραμμάτων (ΝΑΠ), αφού είναι πεποίθησή μας πως μέσω αυτών μπορούν να επιτευχθούν οι στόχοι ενός σύγχρονου εκπαιδευτικού συστήματος. Αυτός ήταν και ο λόγος που απαιτήσαμε, και πετύχαμε, τη συμμετοχή της ΠΟΕΔ στην Επιτροπή για το ΝΑΠ, καθώς και στις επιμέρους Επιτροπές των διαφόρων γνωστικών αντικειμένων, αλλά και την ενεργό εμπλοκή των μάχιμων εκπαιδευτικών στην όλη προσπάθεια, τους οποίους και συγχαίρουμε για την όλη ανιδιοτελή προσφορά τους.
Θα ήταν ίσως πολύ διαφορετικά τα πράγματα αν της προσπάθειας εκσυγχρονισμού του ΝΑΠ προηγείτο ο εκσυγχρονισμός του Ωρολογίου Προγράμματος. Παρόλα αυτά, η ΠΟΕΔ δηλώνει έτοιμη να συμβάλει με όλες τις δυνάμεις της προς την κατεύθυνση της προσπάθειας για προώθηση της Εκπαιδευτικής Μεταρρύθμισης μέσω του εκσυγχρονισμού του Α.Π. και του Ω.Π.
Η ΠΟΕΔ θεωρεί πως η Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση, πέραν των ΝΑΠ, περιλαμβάνει και πολλά άλλα θέματα, όπως το νέο σχέδιο αξιολόγησης, η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, η αντιμετώπιση της παραβατικότητας κλπ για τα οποία ζητά επιτάχυνση των ρυθμών υλοποίησης.
Θεωρούμε, ως Διοικητικό Συμβούλιο, πως οφείλουμε, μελετώντας το ΝΑΠ που μας παραδόθηκε, να θέσουμε ένα Γενικό Πλαίσιο Αρχών, που εκπορεύεται ακριβώς μέσα από τη γνώση που λάβαμε μελετώντας το ΝΑΠ, αλλά έχοντας υπόψη και τις όλες διαδικασίες που ακολουθήθηκαν, με τα θετικά αλλά και αρνητικά στοιχεία, τα όσα πρέπει να ακολουθήσουν για να ολοκληρώσουν, να συμπληρώσουν και να διορθώσουν, όπου χρειάζεται, αυτές τις διαδικασίες και τα όσα ως Οργάνωση θεωρούμε απαραίτητα βήματα για να πετύχει ένα τόσο σοβαρό εγχείρημα.
ΓΕΝΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΡΧΩΝ ΓΙΑ ΤΑ ΝΑΠ ΠΟΥ ΜΑΣ ΠΑΡΑΔΟΘΗΚΑΝ
1. Κατ’ αρχή θεωρούμε πως οι θέσεις που έχει εκφράσει το Δ.Σ. της ΠΟΕΔ με έγγραφό του ημερομηνίας 12 Φεβρουαρίου 2009 σε σχέση με το προοίμιο είναι σε ισχύ και θα πρέπει να γίνει ένας πραγματικός διάλογος γύρω από αυτό. Για την ΠΟΕΔ είναι θέμα ουσίας η όλη φιλοσοφία και οι στοχεύσεις του ΝΑΠ και ως εκ τούτου είναι κομβικής σημασίας η συζήτηση του προοιμίου. Το σχετικό κείμενο της ΠΟΕΔ επισυνάπτεται.
2. Παρατηρούμε ότι το Α.Π. στα διάφορα διακριτά μαθήματα δεν ακολουθεί μια συγκεκριμένη δομή, αφού προφανώς, οι Επιτροπές δεν εργάστηκαν με ενιαίο τρόπο παρουσίασης της δουλειάς τους. Αυτό δημιουργεί ένα πρόβλημα στην όλη μελέτη του προτεινόμενου Α.Π. και θα έπρεπε να είχε αποφευχθεί. Υπάρχει, ως εκ τούτου, ανάγκη ομοιογένειας και κοινής οργάνωσης των ΑΠ κάθε μαθήματος.
3. Πρόβλημα δημιουργεί και το γεγονός ότι οι Επιτροπές εργάστηκαν χωρίς να έχουν υπόψη το Ωρολόγιο Πρόγραμμα που θα εφαρμοζόταν. Έτσι, παρατηρείται μια ασυνέπεια των ωρών που εισηγείται η πρόταση για το ωρολόγιο πρόγραμμα και του περιεχομένου του Α.Π. σε διάφορα μαθήματα. Θα πρέπει, ως εκ τούτου, να γίνει ακριβής εναρμόνιση των δύο, ΝΑΠ και ΩΠ.
4. Η Επιτροπή για τα Α.Π. οφείλει να διαβάσει με προσοχή τις εισηγήσεις μιας έκαστης ομάδας ή ατόμων που έστειλαν σχετικά κείμενα για τα διάφορα μαθήματα. Κυρίως, θα πρέπει οι εισηγήσεις αυτές να δοθούν στις ανάλογες Επιτροπές με εντολή να τις μελετήσουν και λάβουν υπόψη σοβαρά, όπου χρειάζεται, τις εισηγήσεις που γίνονται. Η ΠΟΕΔ καταθέτει, μαζί με το παρόν έγγραφο, μια σειρά από τέτοιες εισηγήσεις με την απαίτηση προς την Επιτροπή Αναλυτικών να προωθηθούν στις ανάλογες Επιτροπές.
5. Κομβικής σημασίας είναι η επιμόρφωση όλων των εκπαιδευτικών. Ως ΠΟΕΔ θεωρούμε πως αυτή πρέπει να σχεδιαστεί με μεγάλη προσοχή και το όλο πρόγραμμα Επιμόρφωσης για το ΝΑΠ να είναι καινοτόμο και ουσιαστικό, αποφεύγοντας τις στερεότυπες πρακτικές επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών. Τονίζουμε με έμφαση πως δε θα συναινέσουμε σε καμία περίπτωση να ακολουθηθεί η ίδια ταχτική που έγινε την περίοδο αυτή με τους πρώτους που επιμορφώθηκαν. Η επιμόρφωση θα πρέπει να γίνει οργανωμένα, σε εργάσιμο χρόνο, να είναι σε συνεχείς μέρες και με το διορισμό αντικαταστατών στη θέση των δασκάλων που θα απουσιάζουν.
6. Έχει επίσης σημασία να γίνει μερική εφαρμογή των Ν.Α.Π. σε παγκύπρια βάση με παράλληλη παρακολούθηση της όλης εφαρμογής από φορέα που θα καθορισθεί επακριβώς. Θα ήταν χρήσιμο ο σχηματισμός ανεξάρτητης ομάδας ελέγχου και αξιολόγησης η οποία θα μπορούσε να εποπτεύει το κάθε στάδιο, αλλά και την όλη διαδικασία, και με τις παρεμβάσεις της να βελτιώνονται τα σημεία που κρίνονται είτε μη εφαρμόσιμα είτε μη λειτουργικά.
7. Για την ΠΟΕΔ είναι επίσης κρίσιμο το ζήτημα της εμπλοκής και δέσμευσης του ΥΠΠ στην όλη διαδικασία. Σε ποια φάση δηλαδή το ίδιο το Υπουργείο, και όχι δια της Επιτροπής Αναλυτικών, θα εμπλακεί στην όλη διαδικασία;
8. Σημαντικό είναι το ζήτημα με τα διδακτικά εγχειρίδια και το ποια περιεχόμενα των υφιστάμενων εγχειριδίων είναι συμβατά με τα ΝΑΠ. Όπου χρειάζεται συμπλήρωση υλικού να παραχθεί τέτοιο για να μην προκληθούν σύγχυση και άλλα προβλήματα. Συμπλήρωση και ανάπτυξη νέου υλικού, θα πρέπει να ολοκληρωθεί ταυτόχρονα με την εφαρμογή του ΝΑΠ.
9. Σε κάποια μαθήματα πρέπει να γίνει διαφοροποίηση στόχων από τη μικρότερη στη μεγαλύτερη τάξη. Στο σύνολο των μαθημάτων, οι στόχοι πρέπει να διαχωρίζονται με ευκρίνεια αναφορικά με τάξη και ηλικία. Παρατηρούμε σχετικά ότι σε κάποια μαθήματα οι στόχοι δε διαχωρίζονται κατά τάξη ούτε και αναφέρεται το εύρος των γνώσεων που θα πρέπει ο κάθε μαθητής να κατακτήσει είτε ηλικιακά είτε ταξικά.
10. Παρατηρήθηκε επίσης ότι σε κάποιες Επιτροπές δε λήφθηκαν ουσιαστικά υπόψη οι προτάσεις/εισηγήσεις των μάχιμων εκπαιδευτικών. Έτσι, είχαμε ένα αποτέλεσμα, σε κάποιες περιπτώσεις, περισσότερο ακαδημαϊκό, ογκώδες και δυσνόητο όσον αφορά την ορολογία και ως εκ τούτου δύσκολο στην εφαρμογή του.
11. Από τον προσεχή Σεπτέμβρη πρέπει να συμφωνηθεί με λεπτομέρεια και ακρίβεια χρονοδιαγραμματικά η μετάβαση από το υφιστάμενο ΑΠ στο ΝΑΠ και η πλήρης εφαρμογή του. Η πλήρης εφαρμογή του νοείται ότι γίνεται, αφού συμφωνηθεί με κάθε λεπτομέρεια το Ωρολόγιο Πρόγραμμα που θα εφαρμοστεί.
12. Αναμένεται η ενδυναμωμένη εμπλοκή των Σχολικών Συμβούλων και η παροχή σ’ αυτούς κάθε δυνατού μέσου για στήριξη της εισαγωγής των ΝΑΠ.
13.Για την Προδημοτική Εκπαίδευση η ΠΟΕΔ επιφυλάσσεται να συζητήσει ξεχωριστά τα θέματα που σχετίζονται με το ΝΑΠ. |