Λευκωσία, 17 Μαρτίου 2023
Γενικό Διευθυντή Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας
Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας
Λευκωσία
Θέμα: Θέσεις ΠΟΕΔ για πρόταση ΥΠΑΝ όσον αφορά την κατάργηση του καθεστώτος της αγοράς υπηρεσιών
Αναφορικά με το πιο πάνω θέμα και σε συνέχεια της επιστολής σας ημερομηνίας 20 Φεβρουαρίου 2023 και της συνάντησης που είχαμε στις 7 Μαρτίου 2023, καταθέτουμε τις θέσεις μας:
Α. Γενικές Αρχές
- Πάγια θέση της ΠΟΕΔ είναι ότι το αναχρονιστικό καθεστώς της αγοράς υπηρεσιών, δεν έχει θέση στην εκπαίδευση. Δεν νοείται να υπάρχει διαφοροποιημένος τρόπος εργοδότησης εκπαιδευτικών σε εκπαιδευτικά προγράμματα του ΥΠΑΝ, που στόχο έχουν τη διδασκαλία προς υλοποίηση στόχων του Αναλυτικού Προγράμματος, πρώτιστα για εκπαιδευτικούς αλλά και συνδικαλιστικούς λόγους, που αφορούν σε εργασιακά δικαιώματα των μελών μας. Οι θέσεις της Οργάνωσης, οι οποίες αναφέρονται πιο κάτω, αφορούν και τα δύο επίπεδα.
- Ως εκ τούτου, όλα τα προγράμματα είναι εκπαιδευτικά και δεν θα έπρεπε να υιοθετηθεί ο όρος ΠΑΥ (προγράμματα αγοράς υπηρεσιών).
- Θέση της ΠΟΕΔ είναι ότι όλα τα εκπαιδευτικά προγράμματα του Δημοσίου Σχολείου πρέπει να καλύπτονται και να στελεχώνονται από συμβάσεις, οι οποίες θα δίνονται από τους καταλόγους διοριστέων και διορισίμων της ΕΕΥ). Συνεπώς, η υπηρεσία σε αυτά τα προγράμματα, για το μη μόνιμο προσωπικό, από τούδε και στο εξής, θα πρέπει να αναγνωρίζεται ως προϋπηρεσία σε Δημόσιο Σχολείο. Επιπλέον, ζητήματα όπως: αναλυτικό και ωρολόγιο πρόγραμμα, σωστή σύνδεση των απογευματινών προγραμμάτων με το πρωινό πρόγραμμα του σχολείου, εκπαιδευτικό υλικό που θα χρησιμοποιείται κλπ., θα πρέπει να αποτελέσουν μέρος διαλόγου με την ΠΟΕΔ.
- Επιπλέον, σημειώνουμε ότι όλα τα γνωστικά αντικείμενα που αποτελούν μέρος του Αναλυτικού Προγράμματος Δημοτικής Εκπαίδευσης και προσφέρονται στα πιο κάτω προγράμματα, θα πρέπει να διδάσκονται, μόνο από Εκπαιδευτικούς Δημοτικής Εκπαίδευσης.
Β. Εκπαιδευτικά Προγράμματα Δημοτικής Εκπαίδευσης
Θέση της Οργάνωσης είναι ότι τα παιδιά που ανήκουν σε ευάλωτες ομάδες, πρέπει να έχουν επαρκή στήριξη, μέσα από ολοκληρωμένες εκπαιδευτικές πολιτικές, που θα αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι του Αναλυτικού και Ωρολογίου Προγράμματος του Δημόσιου Σχολείου. Οι εν λόγω πολιτικές πρέπει να αρχίζουν από την Προδημοτική Εκπαίδευση , να εφαρμόζονται από το εκπαιδευτικό προσωπικό του σχολείου και να είναι μέρος της κανονικής στελέχωσης. Ως εκ τούτου, η αναφορά της πρότασης του ΥΠΑΝ για συμβάσεις από τους δύο καταλόγους της ΕΕΥ (διοριστέων και διορισίμων), ταυτίζεται και με τη θέση της Οργάνωσης, εάν ακολουθηθεί η πιο πάνω διαδικασία στελέχωσης.
Η αναφορά στην πρόταση για μείωση αριθμού σχολείων που ανήκουν στο πρόγραμμα ΔΡΑΣΕ+, μας προβληματίζει και σημειώνουμε την ανάγκη καταγραφής και ενημέρωσης της Οργάνωσης, σε σχέση με τα κριτήρια, στη βάση των οποίων τα σχολεία θα εντάσσονται στο πρόγραμμα. Μοναδική μας έγνοια είναι να υπάρχουν εκείνες οι δομές που θα στηρίξουν τα παιδιά επαρκώς και στη βάση των εκπαιδευτικών τους αναγκών, σε όλα τα σχολεία, είτε αυτά ανήκουν στο πρόγραμμα ΔΡΑΣΕ+, είτε όχι.
Όσον αφορά τις ανάγκες στελέχωσης για την υλοποίηση της δράσης δημιουργικής απασχόλησης, επαναλαμβάνουμε τη θέση μας ότι αυτές πρέπει να διδάσκονται από εκπαιδευτικούς δημοτικής εκπαίδευσης, αφού αφορούν γνωστικά αντικείμενα του Αναλυτικού Προγράμματος Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
- Προαιρετικό Ολοήμερο Σχολείο Δημοτικής Εκπαίδευσης (ΠΟΣ και ΠΟΝ)
Η ΠΟΕΔ συμφωνεί με την αναφορά της πρότασης του ΥΠΑΝ ως προς την αποτελεσματικότερη διασύνδεση της πρωινής με την απογευματινή ζώνη. Για αυτό και θα πρέπει να υπάρξει ενδελεχής συζήτηση μεταξύ ΥΠΑΝ και ΠΟΕΔ, σε σχέση με τον τρόπο υλοποίησης της θέσης αυτής. Ζητήματα που αφορούν στο Αναλυτικό και στο Ωρολόγιο Πρόγραμμα, με στόχο τη σωστή σύνδεση με το υφιστάμενο «πρωινό» σχολικό πρόγραμμα, προς όφελος των παιδιών, χρήζουν εντατικού διαλόγου.
Θα πρέπει να καθοριστεί ποσοστό εργοδότησης των μόνιμων εκπαιδευτικών, το οποίο θα διασφαλίζει μεν την παρουσία μόνιμου προσωπικού στα ΠΟΣ και ΠΟΝ αλλά και θα εξακολουθήσει να δίνει δυνατότητα εργοδότησης όσων περισσότερων αδιόριστων εκπαιδευτικών γίνεται, όπως συμβαίνει τα τελευταία χρόνια. Σημειώνουμε ότι η ΠΟΕΔ συμφωνεί με το καθεστώς της υπερωριακής απασχόλησης για τους μόνιμους εκπαιδευτικούς.
Θέση της ΠΟΕΔ είναι, η εργοδότηση των αδιόριστων εκπαιδευτικών να γίνεται με συμβάσεις όπως αναφέρονται και στις γενικές μας αρχές, από την ΕΕΥ και μέσα από τους καταλόγους διοριστέων και διορισίμων. Εκφράζουμε τη διαφωνία μας στη δημιουργία ξεχωριστού καταλόγου, για σκοπούς πρόσληψης στα ΠΟΣ και ΠΟΝ.
Τέλος, καταθέτουμε την πάγια θέση της Οργάνωσης ότι η έναρξη και η λήξη των ΠΟΣ και ΠΟΝ, θα πρέπει ταυτίζεται με την έναρξη και λήξη των μαθημάτων του πρωινού προγράμματος του Δημόσιου Σχολείου.
- Ενιαίο Ολοήμερο Σχολείο Δημοτικής Εκπαίδευσης
Πρωταρχικός στόχος πρέπει να είναι η σταδιακή αύξηση των Ενιαίων Ολοήμερων Σχολείων, έτσι ώστε να υπάρχει η επιλογή του ΕΟΣ για τους γονείς σε κάθε κοινότητα, περιφέρεια ή Δήμο.
Όσον αφορά στη στελέχωση των ΕΟΣ, εκφράζουμε την έντονη διαφωνία μας σε σχέση με την εισήγηση/ πρόταση του ΥΠΑΝ, για να αλλάξει η συμφωνία μεταξύ ΠΟΕΔ και ΥΠΑΝ, η οποία προνοεί μείωση του διδακτικού χρόνου των εκπαιδευτικών που εργάζονται στην απογευματινή ζώνη των ΕΟΣ και την αμοιβή τους με υπερωριακή απασχόληση με κατ’ αποκοπή επίδομα. Την ίδια στιγμή, η πρόταση που αντιπαραβάλλει το ΥΠΑΝ διαφοροποιεί τον τρόπο λειτουργίας του ΕΟΣ και θα δημιουργήσει πολλαπλά προβλήματα σε ότι αφορά τη διοίκηση και τη λειτουργία τους. Όσον αφορά στη λειτουργία, σημειώνουμε ότι με την εισήγηση του ΥΠΑΝ θα είναι δύσκολος ο καταμερισμός των μαθημάτων και στην ουσία αυτό θα οδηγήσει στην αλλαγή της φιλοσοφίας του ΕΟΣ.
Τέλος, σημειώνουμε τη συμφωνία μας με την εισήγηση κάλυψης των αναγκών για τα μαθήματα ενδιαφέροντος στο ΕΟΣ από εκπαιδευτικούς Δημοτικής.
Η ΠΟΕΔ συμφωνεί με την πρόταση του ΥΠΑΝ και στην αναφορά ότι όσοι μόνιμοι εκπαιδευτικοί εκδηλώσουν ενδιαφέρον για εργασία, αυτό θα γίνεται με καθεστώς υπερωριακής απασχόλησης, με κατ' αποκοπή επίδομα.
Σημειώνουμε δε ότι η απασχόληση σε Θερινό Σχολείο, δεν μπορεί να θεωρείται προϋπηρεσία σε Δημόσιο Σχολείο. Τα Θερινά Σχολεία δεν αποτελούν συνέχεια του Δημόσιου Σχολείο, το οποίο λειτουργεί στο πλαίσιο του Αναλυτικού Προγράμματος.
Ως εκ τούτου, η απασχόληση αδιόριστων εκπαιδευτικών δεν θα πρέπει να γίνεται από τους καταλόγους διορισίμων και διοριστέων της ΕΕΥ.
- Συνεργάτες Ομάδας Άμεσης Παρέμβασης
Ως ΠΟΕΔ καταθέτουμε τη θέση μας είναι ότι θα πρέπει να γίνει εντατικός διάλογος σε θέματα που αφορούν τα περιστατικά παραβατικής συμπεριφοράς παιδιών και ολιστικών τρόπων διαχείρισής τους. Σε αυτό το πλαίσιο θα πρέπει να συζητηθεί και ο ρόλος της ΟΑΠ.
Η ανάθεση των προγραμμάτων στους Δήμους επηρεάζει άμεσα και τον όλο συντονισμό και εποπτεία του προγράμματος, ο οποίος ανήκει στη Διεύθυνση Δημοτικής. Για τον σκοπό αυτό έχουν δημιουργηθεί 4 οργανικές θέσεις Διευθυντή Σχολείων Δημοτικής Εκπαίδευσης, οι οποίες πρέπει να παραμείνουν για τον συντονισμό του προγράμματος.
Παραμένουμε στη διάθεσή σας για διευκρινίσεις και διατελούμε,
Με τιμή,
Η Πρόεδρος Ο Γενικός Γραμματέας
Μύρια Βασιλείου Χάρης Χαραλάμπους