17

 

17 Φεβρουαρίου 2023

 

Δρ. Μάριο Στυλιανίδη

Διευθυντή Δημοτικής Εκπαίδευσης

Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας

Λευκωσία

 

Θέμα: Θέσεις ΠΟΕΔ όσον αφορά των «Περί Λειτουργίας των Δημόσιων Σχολείων Δημοτικής Εκπαίδευσης Κανονισμών 2022»

 

Αναφορικά με το πιο πάνω θέμα και σε συνέχεια της επιστολής σας ημερομηνίας 19 Ιανουαρίου 2023 με θέμα τους «Περί Λειτουργίας των Δημόσιων Σχολείων Δημοτικής Εκπαίδευσης Κανονισμούς 2022», η ΠΟΕΔ σημειώνει τα ακόλουθα:

 

Οι υφιστάμενοι Κανονισμοί Λειτουργίας των Σχολείων Δημοτικής Εκπαίδευσης, χρήζουν αλλαγής και εκσυγχρονισμού. Για τον λόγο αυτό η ΠΟΕΔ συμμετείχε το 2016 σε αριθμό συναντήσεων με την Αρμόδια Αρχή, με στόχο τη θέσπιση σύγχρονων κανονισμών λειτουργίας των Δημόσιων Σχολείων Δημοτικής Εκπαίδευσης. Από το 2017 όμως, η διαβούλευση με το ΥΠΑΝ για το εν λόγω θέμα διακόπηκε, με αποκλειστική ευθύνη του ίδιου του ΥΠΑΝ. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα αφενός να μη δοθούν από μέρους της Οργάνωσης τελικές εισηγήσεις επί του προσχεδίου των Νέων Κανονισμών Λειτουργίας Σχολείων Δημοτικής Εκπαίδευσης. Αφετέρου, έχουν περάσει ήδη 5 χρόνια από τη συγγραφή του προσχεδίου των κανονισμών και ως εκ τούτου η Οργάνωση ανέμενε από το ΥΠΑΝ την ολοκλήρωση του διαλόγου ως προς τους κανονισμούς και την επικαιροποίησή τους, κάτι το οποίο η Οργάνωση κατέθεσε τόσο προφορικά στις συναντήσεις με τον ΥΠΑΝ, όσο και γραπτώς.

 

Εκφράσαμε τη δυσφορία μας ως προς το γεγονός ότι οι εν λόγω κανονισμοί έχουν κατατεθεί στην Επιτροπή Παιδείας προς συζήτηση, χωρίς να έχει προηγηθεί διάλογος και συμφωνία για αυτούς. Ταυτόχρονα εντοπίζουμε αρκετά σημεία που προστέθηκαν εκ των υστέρων και δεν έχει προηγηθεί διάλογος μεταξύ ΠΟΕΔ και ΥΠΑΝ. Σημειώνουμε ότι με αρκετά από αυτά έχουμε έντονη διαφωνία, ενώ άλλα επηρεάζουν το εργασιακό καθεστώς των εκπαιδευτικών και ως εκ τούτου έπρεπε να συζητηθούν σε άλλο πλαίσιο, μέσα από θεσμικό διάλογο. Συγκεκριμένα, μέσα από τους προτεινόμενους Κανονισμούς η ΠΟΕΔ εκφράζει τις έντονες διαφωνίες της στα σημεία που αφορούν:

 

  • Σχέδιο Αξιολόγησης Μαθητή: η αναφορά στην κοινοποίηση της ΣΕΠ, αποτελεί μονομερή απόφαση του ΥΠΑΝ με την οποία η ΠΟΕΔ διαφωνεί, ενώ σημειώνουμε την απουσία διαλόγου όσον αφορά την πολιτική της Αξιολόγησης του Μαθητή.
  • Παραχώρηση υπερεξουσιών στον εκάστοτε ΥΠΑΝ, τόσον όσο αφορά το ωράριο λειτουργίας των σχολείων όσο και στην αναπλήρωση της απώλειας διδακτικού χρόνου σε περίπτωση ανωτέρας βίας.
  • Η αναφορά στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση και στην ταυτόχρονη ή υβριδική εκπαίδευση, βρίσκει την ΠΟΕΔ αντίθετη, ενώ δε συμβαδίζει με την υφιστάμενη Νομοθεσία.
  • Τα καθήκοντα του Διευθυντή και του Βοηθού Διευθυντή διπλασιάζονται χωρίς την ταυτόχρονη αύξηση του Διοικητικού τους χρόνου, κάτι που θα έπρεπε ΗΔΗ να συζητηθεί στο πλαίσιο του θεσμικού διαλόγου. Επιπλέον, υπάρχουν αναφορές που αφορούν τον επικείμενο Κανονισμό για το Νέο Σχέδιο Αξιολόγησης Εκπαιδευτικού, του οποίου ο διάλογος ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί (π.χ. αριθμητική αξιολόγηση εκπαιδευτικού από Διευθυντή, θεσμός Παιδαγωγικού Συμβούλου κλπ.). Τέλος, εντοπίζονται αναφορές σε νέους ρόλους π.χ. «Δάσκαλος Μέντορας», «Ουδέτερος διευκολυντής», όροι οι οποίοι πρέπει να διευκρινιστούν.

 

Επιπλέον, αποτελεί κοινή διαπίστωση, ότι είναι αδύνατο να καλυφθούν όλες οι πτυχές, ούτε και χρειάζεται να διατυπωθούν σε επίπεδο Κανονισμών, αχρείαστες λεπτομέρειες για σειρά θεμάτων. Αυτό θα δυσχέραινε την ευελιξία των σχολικών μονάδων, αλλά και του ΥΠΑΝ. Ταυτόχρονα εντοπίζεται η απουσία σημαντικών ζητημάτων. Για παράδειγμα ενώ γίνεται εκτενής και αχρείαστη αναφορά στις διαδικασίες εκλογής Μαθητικού Συμβουλίου, ταυτόχρονα απουσιάζει  ο κώδικας προστασίας εκπαιδευτικών και διαδικασίας καταγγελιών τους.

 

Σημειώνουμε δε ότι, ενώ γενικά οι προτεινόμενοι κανονισμοί αποτελούν προσπάθεια επικαιροποίησης των υφιστάμενων κανονισμών, εντούτοις σε θέματα Προδημοτικής και Ενιαίας Εκπαίδευσης, είτε απουσιάζουν οι αναφορές είτε δεν επικαιροποιήθηκαν.

 

Τέλος, σε συνέχεια της προσπάθειας που γίνεται αναφορικά με την τροποποίηση των υφιστάμενων Κανονισμών Λειτουργίας των Σχολείων Δημοτικής Εκπαίδευσης, η ΠΟΕΔ καταθέτει και το αίτημά της, όπως συζητηθούν με το ΥΠΑΝ ενδελεχώς και τα πιο κάτω κεφάλαια:

  • Ενιαία Εκπαίδευση – Εναλλακτικοί Τρόποι Εκπαίδευσης
  • Διήμερο εκπαιδευτικού – επιμόρφωση εκπαιδευτικών
  • Τρόποι διαχείρισης ακραίων περιστατικών Παραβατικής Συμπεριφοράς
  • Ωρολόγιο/Αναλυτικό Πρόγραμμα και Ωράριο Σχολείων

 

Εν κατακλείδι, εισηγούμαστε τη δημιουργία δύο ξεχωριστών επιτροπών:

α) Επιτροπή στην οποία θα γίνει η κατά άρθρων συζήτηση του εν λόγω εγγράφου και δυνατότητα κατάθεσης των θέσεων της Οργάνωσης επί συγκεκριμένων άρθρων.

β) Επιτροπή ή/και επιτροπές για να συζητηθεί τόσο το ωρολόγιο και Αναλυτικό Πρόγραμμα (συμπεριλαμβανομένου και του μοντέλου βάσει του οποίου πρέπει να λειτουργεί ένα σύγχρονο σχολείο – αργίες, ενδιάμεσες διακοπές, επιπλέον γνωστικά αντικείμενα, διαλείμματα κλπ), όσο και τα θέματα που αναφέρονται πιο πάνω.

 

Παραμένουμε στη διάθεσή σας για διευκρινίσεις και διατελούμε,

 

Με τιμή,

Η Πρόεδρος                                                                        Ο Γενικός Γραμματέας

 

 

Μύρια Βασιλείου                                                                  Χάρης Χαραλάμπους

Actions: E-mail | Permalink |