18

13 Νοεμβρίου 2023

Δρ. Μαρίνα Ιωάννου Χασάπη

Γενική Διευθύντρια Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας

Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας

 

Θέμα: Θέσεις ΠΟΕΔ στο πλαίσιο του διαλόγου για την αναβάθμιση του θεσμού των πρωινών και απογευματινών εκπαιδευτικών προγραμμάτων του ΥΠΑΝ

 

Αναφορικά με το πιο πάνω θέμα και σε συνέχεια της συνάντησής μας που είχαμε στις 7 Νοεμβρίου 2023, η ΠΟΕΔ σας καταθέτει και γραπτώς τις θέσεις της:

Α. Πρόγραμμα ΔΡΑΣΕ+:

Η φετινή στελέχωση του προγράμματος ΔΡΑΣΕ+ που αφορά στο πρωινό σχολείο, περιλήφθηκε στη βασική στελέχωση των σχολείων και έγινε μέσα από διορισμούς της ΕΕΥ. Αυτή είναι και η πάγια θέση της Οργάνωσης και ως εκ τούτου ζητούμε όπως συνεχίσει.

 

Σε ό,τι αφορά στο εκπαιδευτικό κομμάτι του προγράμματος, ζητούμε όπως ο θεσμός αξιολογηθεί από το ΥΠΑΝ, όπως άλλωστε μας έχει λεχθεί, και στη βάση αυτής της αξιολόγησης ξεκινήσει διάλογος με την ΠΟΕΔ. Σημειώνουμε ότι θέση της Οργάνωσης παραμένει η δημιουργία μεταβατικών τάξεων στο πλαίσιο των οποίων τα παιδιά θα έχουν τη δυνατότητα εκμάθησης της Ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας.

 

Β. Θεσμός Ολοήμερου Σχολείου

 

Β.1. Βασικές Αρχές ΠΟΕΔ για θεσμό Ολοήμερων Σχολείων

 

  1. Επέκταση των Ενιαίων Ολοήμερων Σχολείων: Επέκταση του θεσμού των Ενιαίων Ολοήμερων Σχολείων (ΕΟΣ), ώστε να διασφαλιστεί η λειτουργία ενός τουλάχιστον Ενιαίου ολοήμερου σχολείου σε κάθε δήμο και σε κάθε σύμπλεγμα κοινοτήτων.

Τονίζουμε ότι η στελέχωση των ΕΟΣ σε ό,τι αφορά στα γνωστικά αντικείμενα που περιλαμβάνονται στο Αναλυτικό Πρόγραμμα, γίνεται από το μόνιμο προσωπικό (μόνιμοι και συμβασιούχοι). Επιπλέον, η στελέχωση των ΕΟΣ και για τα μαθήματα ειδικού ενδιαφέροντος, πρέπει να γίνεται επίσης από το μόνιμο προσωπικό. Προς αυτή την κατεύθυνση, χρειάζεται αναδιάρθρωση – επικαιροποίηση των προσφερόμενων μαθημάτων ενδιαφερόντων, για τα οποία επιβάλλεται να καταρτιστεί και αναλυτικό πρόγραμμα.

Τονίζουμε ακόμη, πως ο θεσμός των Ενιαίων Ολοήμερων Σχολείων, πρέπει να εκσυγχρονιστεί και να αναβαθμιστεί, ώστε να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες της κοινωνίας.

  1. Το ΠΟΣ/ΠΟΝ ως Δημόσιο Σχολείο, θα πρέπει να αποτελεί συνέχεια του Πρωινού Σχολείου και σε ό,τι αφορά το εκπαιδευτικό κομμάτι και σε ό,τι αφορά το εργασιακό. Ως εκ τούτου, η στελέχωση των ΠΟΣ/ΠΟΝ θα πρέπει να γίνεται στα πρότυπα των ΕΟΣ, με συμβάσεις πλήρους απασχόλησης, με συμφωνημένο χρονοδιάγραμμα υλοποίησής της.
  2. Θα πρέπει να συζητηθεί ενδελεχώς το Ωρολόγιο – το Αναλυτικό – το  Ωράριοη  Διάρκεια (αρχή και λήξη σχολικής χρονιάς) των ΠΟΣ/ΠΟΝ.
  3. Τρόπος Διοίκησης, Γραμματειακής υποστήριξης, Αξιολόγησης και Εποπτείας του Προσωπικού των Ολοήμερων.
  4. Θα πρέπει να βρεθούν λύσεις και οι απαραίτητοι πόροι έτσι ώστε όλα τα παιδιά, ανεξαρτήτως οικονομικής κατάστασης, να μπορούν να συμμετέχουν στη σίτιση.
  5. Βοηθητικό προσωπικό (επιστάτριες και συνοδοί παιδιών με αναπηρίες): να βρεθούν λύσεις οι οποίες αφορούν κυρίως στα θέματα ωραρίου και αμοιβής.
  6. Κτηριακές υποδομές ώστε να μπορέσουν να στηρίξουν τον θεσμό (κλιματιστικά, αίθουσες πολλαπλής χρήσης, αίθουσες σίτισης, εργαστήρια κλπ.).
  7. Επέκταση του θεσμού σε μικρές κοινότητες και σχολεία με μικρό αριθμό μαθητών.
  8. Θεσμοθέτηση Κανονισμών Λειτουργίας των ΠΟΣ/ΠΟΝ, σε συνέχεια των Κανονισμών που ισχύουν για τα πρωινά σχολεία.
  9. Θεσμοθέτηση καθηκόντων όσων εργάζονται στα Ολοήμερα.
  10. Σύσταση ομάδας παρακολούθησης και στήριξης του θεσμού των ΠΟΣ/ΠΟΝ.

 

Β.2. Θέσεις ΠΟΕΔ για τη φετινή λειτουργία των ΠΟΣ/ΠΟΝ σε ό,τι αφορά στο εργασιακό πλαίσιο των συμβασιούχων αλλά και των μόνιμων εκπαιδευτικών

 

Η λειτουργία του θεσμού του Προαιρετικού Ολοήμερου Σχολείου κατά τη φετινή χρονιά, απασχόλησε έντονα την Οργάνωση. Έχουν εντοπιστεί μια σειρά από προβλήματα που έχουν ήδη επισημανθεί κατά τη διάρκεια των συζητήσεων με το Υπουργείο Παιδείας. Επιπλέον, δεν υπήρξε ικανοποιητικός διάλογος μεταξύ ΠΟΕΔ και ΥΠΑΝ εκ των προτέρων, με αποτέλεσμα να παρουσιαστούν ποικιλία προβλημάτων, έλλειψη ενημέρωσης των ενδιαφερομένων και γενικά, σοβαρά προβλήματα στελέχωσης.

1. Όροι εργοδότησης των συμβασιούχων μερικής απασχόλησης

Α. Μισθοδοσία:  θεωρούμε ότι η περίοδος σίτισης θα έπρεπε να θεωρηθεί ως διδακτική περίοδος και να προστεθεί στον διδακτικό χρόνο (αναλογικά με τις 29δπ) και κατ’ επέκταση να υπολογιστεί αντίστοιχα στη μισθοδοσία.

 

Β. Απορρίπτεται η μεθοδολογία στην πληρωμή που ακολουθεί το ΥΠΑΝ ή/και η ΕΕΥ.

  1. Αναγνώριση υπηρεσίας: η περίοδος σίτισης θα έπρεπε να θεωρηθεί ως διδακτική περίοδος και να προστεθεί στον διδακτικό χρόνο (αναλογικά με τις 29δπ, όπως συμβαίνει και στα ΕΟΣ). Ως εκ τούτου, όλες οι συμβάσεις θα έπρεπε να προσφερθούν φέτος με τουλάχιστον 20/29.
  2. Επέκταση χρονικής διάρκειας λειτουργίας του ΠΟΣ/ΠΟΝ μέχρι την Παρασκευή 21/6/2024.
  3. Άδεια για προσωπικούς λόγους: κατ’ αναλογία αναγνώριση του δικαιώματος σε αίτηση για άδεια απουσίας για προσωπικούς λόγους. Αυτή τη στιγμή ΔΕΝ παρέχεται αυτό το δικαίωμα.

2. Στελέχωση των ΠΟΣ/ΠΟΝ:

Α.1 Παρατηρήθηκαν τεράστιες καθυστερήσεις, ασάφειες και έλλειψη ενημέρωσης για τα δικαιώματα όλων όσοι έχουν δείξει ενδιαφέρον (ξεκάθαροι και δημοσιευμένοι όροι εργοδότησης όπως η διάρκεια συμβολαίου, μισθός, αποκοπές, άδειες, ωφελήματα, κλπ.).

A.2 Πρόβλημα παρατηρήθηκε και με την εκδήλωση ενδιαφέροντος από το μόνιμο προσωπικό των σχολείων, αφού σε αρκετές περιπτώσεις δεν υπήρχε ενδιαφέρον από κανένα μέλος του εκπαιδευτικού προσωπικού να δουλέψει απόγευμα. Πρέπει να γίνουν ρυθμίσεις ώστε η στελέχωση των σχολείων να γίνεται με τέτοιο τρόπο, ώστε να διασφαλίζεται πως τα σχολεία είναι στελεχωμένα με προσωπικό που να ενδιαφέρεται για εργασία το απόγευμα. Μια ρύθμιση που θα μπορούσε να γίνει, είναι η εξής: στις αιτήσεις μετάθεσης/μη μετάθεσης το μόνιμο προσωπικό να δηλώνει κατά πόσο ενδιαφέρεται να δουλέψει και το απόγευμα σε ΠΟΣ/ΠΟΝ. Έτσι, θα λαμβάνονταν υπόψη και αυτή η παράμετρος και σε κάθε σχολείο θα υπάρχει τουλάχιστον 1 άτομο που να δουλεύει και απόγευμα.

Β. Τήρηση νομοθεσίας προστασίας μητρότητας: Δεν τηρήθηκαν νομοθεσίες όπως η προστασία της μητρότητας, με τις ανάλογες διευκολύνσεις σε εγκυμονούσες ή μητέρες με βρέφη κάτω των 12 μηνών.

 

Γ. Αιτήσεις για διορισμό:  Δεν δόθηκε δικαίωμα στους ενδιαφερόμενους να αιτηθούν διορισμό από 2 ή περισσότερους καταλόγους (Δημοτική και Ειδική, Προδημοτική και Ειδική κοκ.). Σε αυτές τις περιπτώσεις, ανάλογα με τη σειρά τους στον κατάλογο και εφόσον το δικαιούνται, πρέπει να τους προσφέρεται διορισμός σε κάθε βαθμίδα που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον και στη συνέχεια ο υποψήφιος να αποδέχεται τον διορισμό που επιθυμεί.

 

Δ. Αποδοχή ή μη αποδοχή της θέσης: Δεν υπήρξε διαδικασία αποστολής email ΑΠΟΔΟΧΗΣ/ΑΠΟΡΡΙΨΗΣ, ώστε η Υπηρεσία να γνωρίζει ποιοι αποδέχονται και ποιοι όχι. Ο συγκεκριμένος μηχανισμός έπρεπε να τρέχει άμεσα, ώστε να ολοκληρώνεται και η στελέχωση πιο έγκαιρα. Μπορούσε να δίνεται ένα χρονικό περιθώριο αποδοχής ή απόρριψης, 2 ημερών.

 

Ε. Έντυπο Ανάληψης καθηκόντων: Καθυστέρησε δραματικά η αποστολή του Εντύπου Ανάληψης Καθηκόντων. Θα έπρεπε να δοθούν σαφείς οδηγίες προς τα σχολεία. (YΠΑΝ ΥΕΠ 01). Είναι σημαντικό να τονιστεί ότι η καθυστέρηση στην καταβολή μισθοδοσίας είναι απαράδεκτη.

 

Στ. Βελτίωση θέσης: Δεν δόθηκε δικαίωμα βελτίωσης θέσης, ενώ θα έπρεπε να δίνεται το δικαίωμα ένστασης και άρα το δικαίωμα μετάθεσης.

 

Ζ. Προβλήματα στην επαναπροκήρυξη των θέσεων που προκύπτουν από μη αποδοχές και εκ νέου εκδήλωση ενδιαφέροντος.

  • Να μην επαναληφθεί το φαινόμενο της 2ης και 3η κατανομής.
  • Η διαδικασία πρέπει να διέπεται από διαφανείς διαδικασίες.
  • Θα έπρεπε να αναφέρεται ρητώς στην προκήρυξη, τυχόν ποινή σε περίπτωση μη αποδοχής της θέσης. Ως ΠΟΕΔ δεν μας βρίσκει σε καμιά περίπτωση σύμφωνους, το να στερείται κάποιος το δικαίωμα διεκδίκησης αντικατάστασης, επειδή επέλεξε να απορρίψει σύμβαση στα ΠΟΣ. Παράλληλα, αν απορρίψει ο εκπαιδευτικός σύμβαση μερικής απασχόλησης να δικαιούται να πάρει σύμβαση πλήρους απασχόλησης αν τη δικαιούται.

 

3. Μηχανισμός αντικαταστάσεων: ο μηχανισμός αντικαταστάσεων από την ΕΕΥ, να εφαρμόζεται από την πρώτη βδομάδα λειτουργίας των ΠΟΣ. Να εφαρμόζεται η ίδια διαδικασία που εφαρμόζεται για τα κενά που προκύπτουν στον πρωινό χρόνο: ανακοίνωση αναγκών αντικαταστατών, εκδήλωση ενδιαφέροντος μέσω της Κυβερνητικής Πύλης και ανακοίνωση των επιτυχόντων. 

 

4. Μισθοδοσία μόνιμου προσωπικού: επιβάλλεται η παροχή επιπλέον αμοιβής για διεκπεραίωση του γραφειοκρατικού μέρους των ΠΟΣ/ΠΟΝ που γίνεται σε μη εργάσιμο χρόνο.

 

5. Ανάγκη έγκαιρης ενημέρωσης του μόνιμου προσωπικού: παρατηρήθηκε ασάφεια και ελλείψεις στην ενημέρωση του μόνιμου προσωπικού (όροι εργοδότησης, καθήκοντα, έντυπα, τρόπος εργασίας προσωπικού κ.ά). 

 

 

Γ. Επιμορφωτικά Κέντρα

Η ΠΟΕΔ ζητά όπως παραμείνουν οι 4 οργανικές θέσεις Διευθυντή Σχολείων Δημοτικής Εκπαίδευσης, οι οποίες αφορούν στον συντονισμό του προγράμματος.

 

Δ. Θερινά Σχολεία

Θέση και της ΠΟΕΔ είναι όσοι μόνιμοι εκπαιδευτικοί εκδηλώσουν ενδιαφέρον για εργασία στα Θερινά Σχολεία, αυτό θα γίνεται με καθεστώς υπερωριακής απασχόλησης, με κατ' αποκοπή επίδομα.

Σημειώνουμε δε ότι η απασχόληση σε Θερινό Σχολείο, δεν μπορεί να θεωρείται προϋπηρεσία σε Δημόσιο Σχολείο. Τα Θερινά Σχολεία δεν αποτελούν συνέχεια του Δημόσιου Σχολείο, το οποίο λειτουργεί στο πλαίσιο του Αναλυτικού Προγράμματος.

Ως εκ τούτου, η απασχόληση αδιόριστων εκπαιδευτικών δεν θα πρέπει να γίνεται από τους καταλόγους διορισίμων και διοριστέων της ΕΕΥ.

 

Παραμένουμε στη διάθεσή σας για διευκρινίσεις και διατελούμε,

 

Μετά τιμής,

 

Η Πρόεδρος,                                                      Ο Γ. Γραμματέας,

 

 

Μύρια Βασιλείου                                                 Χάρης Χαραλάμπους

 

Actions: E-mail | Permalink |