Λευκωσία, 11 Νοεμβρίου 2024
Δρ. Αθηνά Μιχαηλίδου
Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας
Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας
Θέμα: Κτηριακές ελλείψεις σε σχολεία Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
Η ΠΟΕΔ διαχρονικά καταθέτει την ανάγκη για συνεχή αναβάθμιση της υλικοτεχνικής υποδομής των σχολικών μονάδων. Η εκπαιδευτική διαδικασία σαφώς επιβάλλεται να γίνεται σε σύγχρονα κτήρια, έτσι ώστε να αποφεύγονται οι εκπτώσεις στην ποιότητα της διδασκαλίας. Δυστυχώς και παρά της προσπάθειας που καταγράφεται τα τελευταία χρόνια, εξακολουθούν να υπάρχουν αρκετές ελλείψεις σε ζητήματα που αφορούν κτηριακά, τα σχολεία Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
Σημαντικές ελλείψεις δυστυχώς καταγράφονται σε ό,τι αφορά στις αίθουσες Ειδικής Εκπαίδευσης και Λογοθεραπείας, τόσο σε Δημοτικά όσο και σε Νηπιαγωγεία. Οι ελλείψεις αυτές πολλές φορές οδηγούν σε λύσεις ανάγκης, οι οποίες αφαιρούν από την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης π.χ. σε πολλές περιπτώσεις και λόγω έλλειψης υποδομών, χρησιμοποιούνται ως αίθουσες Ειδικής Εκπαίδευσης αποθήκες, το γραφείο των Δασκάλων ή/και της διεύθυνσης κλπ.
Επιπλέον και σε συνέχεια της εφαρμογής της πολιτικής για την προς τα κάτω ηλικιακή επέκταση της Δημόσιας Προδημοτικής Εκπαίδευσης, αναμένουμε να ενημερωθούμε για τον σχεδιασμό του ΥΠΑΝ ως προς τις κτηριακές υποδομές σχολείων Προδημοτικής Εκπαίδευσης. Θεωρούμε δεδομένο ότι θα πρέπει να υπάρξει ο κατάλληλος σχεδιασμός έτσι ώστε να καλυφθούν οι αυξημένες ανάγκες του μαθητικού πληθυσμού, μέχρι το 2032.
Σημειώνουμε δε ότι σε πρόσφατη έρευνα της Οργάνωσης, η οποία πραγματοποιήθηκε τον Σεπτέμβριο 2024 με συμμετοχή πέραν του 65% των σχολικών μονάδων Δημοτικής και Προδημοτικής Εκπαίδευσης, προέκυψαν και τα πιο κάτω στοιχεία:
- -Δύο στα δέκα δημοτικά σχολεία δεν έχουν ούτε και μία κλιματιζόμενη αίθουσα διδασκαλίας, ενώ σε ένα στα δύο υπάρχουν κλιματιστικά σε λιγότερες από τις μισές αίθουσες διδασκαλίας. Σε 41 νηπιαγωγεία που συμμετείχαν στην έρευνα (22%) δεν υπάρχει ούτε και μία κλιματιζόμενη αίθουσα διδασκαλίας.
- -Σε δύο στα δέκα δημοτικά σχολεία δεν υπάρχει επαρκής αριθμός εργαστηρίων που να καλύπτουν τις ανάγκες των μαθημάτων του Σχεδιασμού και Τεχνολογίας και του μαθήματος της Οικιακής Οικονομίας. Αξίζει να σημειωθεί πως σημαντικές ελλείψεις σε όλους τους προβλεπόμενους τύπους εργαστηρίων (Επιστήμης και Τεχνολογίας, Οικιακής Οικονομίας, Τέχνης, Μουσικής και Πληροφορικής) παρουσιάζονται και σε επιπρόσθετο αριθμό σχολείων (14%). Την ίδια ώρα 46% των σχολείων που συμμετείχαν στην έρευνα δηλώνουν πως διαθέτουν όλους ή σχεδόν όλους τους τύπους εργαστηρίων. Αν και το γεγονός αυτό είναι θετικό, εγείρεται ζήτημα ύπαρξης σχολείων δύο ή και περισσότερων ταχυτήτων.
- -Τέσσερα στα δέκα δημοτικά σχολεία (38%), δηλώνουν πως δεν διαθέτουν αίθουσα πολλαπλής χρήσης. Επιπρόσθετα, σχεδόν οκτώ στα δέκα δημοτικά σχολεία (77%) δεν διαθέτουν στέγαστρο στο γήπεδο καλαθόσφαιρας. Σημειώνουμε δε, πως σε 63 δημοτικά σχολεία (31%) δεν υπάρχει καμία υποδομή σκίασης για την πραγματοποίηση του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής.
- -Σε αρκετά δημοτικά σχολεία που συμμετείχαν στην έρευνα (11%) απουσιάζουν παντελώς οι όποιες υποδομές ή μέσα σκίασης (δηλ. αίθουσα πολλαπλής χρήσης, στέγαστρο στο γήπεδο καλαθόσφαιρας, σκίαστρο σε άλλο σημείο της αυλής, πανιά σκίασης σε σημεία της αυλής).
- -Στο ένα τρίτο των νηπιαγωγείων που συμμετείχαν στην έρευνα (66 νηπιαγωγεία, 35%) δεν υπάρχει σκίαστρο στην αυλή.
- -Τέλος, αναφορικά με τους χώρους υπαίθριων δραστηριοτήτων, 21 νηπιαγωγεία (11%) δηλώνουν πως δεν διαθέτουν επαρκή παιχνιδότοπο-αμμοδόχο, 90 νηπιαγωγεία (48%) δηλώνουν πως ο χώρος Φυσικής Αγωγής δεν είναι επαρκής, ενώ, 71 νηπιαγωγεία (38%) δηλώνουν πως δεν διαθέτουν επαρκή κήπο.
Τα πιο πάνω δεδομένα τεκμηριώνουν πέραν πάσης αμφιβολίας την ανάγκη όπως το ΥΠΑΝ, το αμέσως επόμενο διάστημα και στο πλαίσιο ενός ολιστικού σχεδιασμού, προχωρήσει σε αποφάσεις και ενέργειες που θα στοχεύουν στην περαιτέρω αναβάθμιση της κτηριακής υποδομής των σχολικών μονάδων. Καταγράφουμε τη θέση πως πρέπει να εκπονηθούν πρότυπα σχεδιασμού, για όλους τους τύπους σχολείων με βάση τα σύγχρονα δεδομένα (αύξηση μαθητών και αναγκών Ειδικής Εκπαίδευσης, ανάγκες για μεταναστευτική βιογραφία και στήριξη μαθητών με ρίσκο λειτουργικού αναλφαβητισμού, ανάγκες χρήσης ΤΠΕ, ανάγκες διδασκαλίας του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής κλπ.).
Ταυτόχρονα και σε μια προσπάθεια οι σχολικές μονάδες κτηριακά να ανταποκρίνονται στις ανάγκες της εκπαιδευτικής διαδικασίας, ζητούμε όπως μας δοθεί η ευκαιρία ως Οργάνωση να καταθέσουμε θέσεις και εισηγήσεις επί του θέματος. Αναμένουμε τις άμεσες ενέργειές σας και ζητούμε συνάντηση μαζί σας για περαιτέρω συζήτηση του θέματος.
Παραμένουμε στη διάθεσή σας για διευκρινίσεις και διατελούμε,
Μετά τιμής,
Η Πρόεδρος Ο Γενικός Γραμματέας
Μύρια Βασιλείου Χάρης Χαραλάμπους