04

 

Συμμετοχή της ΠΟΕΔ στο Διεθνές εκλογικό συνέδριο της Ευρωπαϊκής Συνδικαλιστικής Επιτροπής για την Παιδεία (ETUCE) στην Μπούντβα στο Μαυροβούνιο (25-27 Νοεμβρίου 2024)

«Αγώνας για το μέλλον της δημόσιας εκπαίδευσης σε μια κοινωνική Ευρώπη»

Στις 26 και 27 Νοεμβρίου πραγματοποιήθηκε στην πόλη Μπούντβα του Μαυροβουνίου το εκλογικό συνέδριο της Ευρωπαϊκή Συνδικαλιστική Επιτροπή για την Παιδεία (ETUCE). Η εν λόγω συνδιάσκεψη είναι η ανώτατη διοικητική πράξη της ETUCE και καθορίζει τις πολιτικές, τις αρχές δράσης και τα προγράμματα της οργάνωσης. Εκλέγει τους αξιωματούχους (Πρόεδρο και Αντιπροέδρους) και τα άλλα μέλη της Επιτροπής της ETUCE για την περίοδο 2024-2028. Η Συνδιάσκεψη κατά τη διεξαγωγή των εργασιών της,  καθορίζει τις στρατηγικές και τους στόχους για την τετραετία και υιοθετεί τον γενικό προϋπολογισμό της ETUCE. Κάθε οργάνωση μέλος της ETUCE έχει το δικαίωμα να εκπροσωπείται στη Συνδιάσκεψη από τουλάχιστον έναν αντιπρόσωπο.

 

Το θέμα της Συνδιάσκεψης της ETUCE 2024 ήταν: «Αγώνας για το μέλλον της δημόσιας εκπαίδευσης σε μια Κοινωνική Ευρώπη». Η δημόσια εκπαίδευση δεν είναι μόνο δημόσιο αγαθό, αλλά και ανθρώπινο δικαίωμα. Όλοι οι εργαζόμενοι στην εκπαίδευση πρέπει να ενώσουν τις δυνάμεις τους σε αυτήν την πάλη, για να υπερασπιστούν τον κοινωνικό ρόλο της εκπαίδευσης στη δημιουργία δικαιότερων μελλοντικών δημοκρατιών. Η ETUCE πρέπει και έχει να διαδραματίσει σημαντικό και καθοριστικό ρόλο προς αυτή την κατεύθυνση.

 

Η ΠΟΕΔ, εκπροσωπήθηκε στο συνέδριο από τον Αντιπρόεδρο της Οργάνωσης, Απόστολο Σκουρουπάτη και τον Βοηθό Γενικό Γραμματέα της Οργάνωσης, Μιχάλη Αλεξόπουλο. Στο συνέδριο συμμετείχαν επίσης η ΟΕΛΜΕΚ, η KTÖS, η KTOEÖS και η DAU-SEN από την Κύπρο.

 

Στη συνδιάσκεψη εκλέχθηκε η νέα ηγεσία της ETUCE. Ο πρόεδρος εκλέχθηκε χωρίς ανθυποψήφιο, ενώ για τις θέσεις των αντιπροέδρων έγινε ψηφοφορία μεταξύ δώδεκα υποψηφίων.

  • Πρόεδρος: John MacGabhann, TUI, Ireland
  • Αντιπρόεδρος:
    • -Valentina Ilic, TUS, Serbia
    • -Dorota Obidniak, ZNP, Poland
    • -Cuqui Vera Belmonte, FECCOO, Poland
    • -Lasse Bjerg Jorgensen, BUPL, Denmark
    • -Julien Farges, SNES-FSU, France
    • -Rob Copeland, UCU, UK

Στη συνδιάσκεψη υιοθετήθηκαν ψηφίσματα για τον οικονομικό προϋπολογισμό και τον στρατηγικό σχεδιασμό της ETUCE για τα επόμενα 3 χρόνια.

Σύμφωνα με τη Συνδιάσκεψη του 2024, καθορίστηκε η στρατηγική υψηλού επιπέδου και οι στόχοι της ETUCE. Συγκεκριμένα αποφασίστηκαν οι εξής στόχοι:

  • -Η ανάπτυξη και ενίσχυση της οργάνωσης των μελών της ETUCE καθώς και της συλλογικής τους δράσης
  • -Η ενίσχυση της δραστηριότητας και των δράσεων για εκστρατείες, διεκδικήσεις και διαπραγματεύσεις.
  • -Η επιρροή στο δημόσιο λόγο για την εκπαίδευση, με σκοπό την επιρροή στις εκπαιδευτικές πολιτικές και τη βελτίωση των αποτελεσμάτων για τους μαθητές/ριες καθώς και την ενίσχυση του κύρους του επαγγέλματος του εκπαιδευτικού.
  • -Η υπεράσπιση των δημοκρατικών και κοινωνικών αρχών καθώς και η υπεράσπιση των ανθρωπίνων και συνδικαλιστικών δικαιωμάτων, με δράσεις αλληλεγγύης όπου και όταν είναι απαραίτητο.

 

Αυτοί οι στόχοι θα καθορίσουν την ανάπτυξη ενός λεπτομερούς προγράμματος εργασίας της ETUCE κατά την περίοδο 2025-28 και είναι επίσης σύμφωνοι με τους στόχους που διατυπώθηκαν στο πρόσφατο 10ο Παγκόσμιο Συνέδριο της Education International.

 

ΔΟΜΗΣΗ ΚΑΙ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΥΝΔΙΚΑΤΩΝ

Η ανάγκη για ισχυρά εκπαιδευτικά συνδικάτα, σε όλους τους τομείς, δεν υπήρξε ποτέ πιο επιτακτική. Η εκπαίδευση παραμένει το θεμέλιο πάνω στο οποίο μπορεί να οικοδομηθεί ένα καλύτερο μέλλον, αλλά αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο εάν αναβαθμιστεί η θέση των εκπαιδευτικών. Η συλλογική δύναμη των συνδικάτων των εκπαιδευτικών είναι ένα ισχυρό όπλο στον αγώνα για την επίτευξη αυτού του στόχου και γι' αυτό είναι υψίστης σημασίας η συνέχεια της ενίσχυσης της οργανωτικής δομής των Εκπαιδευτικών Συνδικάτων καθώς και των μηχανισμών ανάπτυξης και υλοποίησης των δράσεων τους.

 

Αναβάθμιση του Κύρους των Εκπαιδευτικών

  • -Συνεχίζεται η κύρια προσπάθεια της ETUCE για την προώθηση της ελκυστικότητας του επαγγέλματος του εκπαιδευτικού και την αναβάθμιση του κύρους των εκπαιδευτικών.
  • -Προωθούμε την ενίσχυση της ενδυνάμωσης των εκπαιδευτικών μέσω της επαγγελματικής αυτονομίας και της ακαδημαϊκής ελευθερίας.
  • -Διεκδικούμε το δικαίωμα για συνεχιζόμενη επαγγελματική ανάπτυξη και ποιοτική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.
  • -Αναδεικνύουμε τη σημασία της έλλειψης εκπαιδευτικών και των πολλαπλών, αλυσιδωτών επιπτώσεων που έχει στη δημόσια εκπαίδευση.

 

Διεκδίκηση Αξιοπρεπών και Ανθρώπινων συνθηκών εργασίας

  • -Αναδεικνύουμε την επιδείνωση των συνθηκών ευημερίας των εκπαιδευτικών, τα αίτια και τις συνέπειες που έχει αυτό στην αδυναμία πρόσληψης, προσέλκυσης  και διατήρησης εκπαιδευτικών στο επάγγελμα.
  • -Ενισχύουμε τη δράση για την πρόληψη της βίας και της παρενόχλησης στην εκπαίδευση.
  • -Εργαζόμαστε για την υιοθέτηση και εφαρμογή των εργαλείων διαδικτυακής διαδραστικής αξιολόγησης για την ασφάλεια στην εργασία στην προσχολική εκπαίδευση και την ανώτατη εκπαίδευση.
  • -Υποστηρίζουμε τη ρύθμιση, μείωση και διατήρηση του χρόνου εργασίας.
  • -Επιμένουμε και προστατεύουμε το δικαίωμα στην απεργία.
  • -Αγωνιζόμαστε ενάντια στην προσωρινότητα και την επισφάλεια της εργασίας σε όλους τους τομείς της εκπαίδευσης.
  • -Διεξάγουμε έρευνες για τον χρόνο εργασίας των εκπαιδευτικών, τους μισθούς, τις συντάξεις και τις συνθήκες εργασίας.

 

Ενθάρρυνση της διαδικασίας ανανέωσης των συνδικάτων

  • -Ενίσχυση της ικανότητας των οργανώσεων μελών της ETUCE για οργάνωση και αξιοποίηση νέων μελών.  
  • -Ενίσχυση της εκπροσώπησης των νέων μελών, των γυναικών και άλλων μειοψηφούντων ομάδων στα διοικητικά όργανα των συνδικάτων.
  • -Προώθηση συνεργασίας και ανταλλαγής γνώσης μεταξύ των οργανώσεων της ETUCE για την οικοδόμηση συλλογικής ικανότητας ανανέωσης των συλλογικών οργάνων των συνδικάτων.
  • -Εξεύρεση ευκαιριών χρηματοδότησης για ανανέωση των συνδικάτων.

 

Ενισχύουμε την ανάπτυξη αλληλεγγύη μεταξύ των μελών της ETUCE

  • -Συνεργασία με σχετικούς φορείς, π.χ. ETUC, για την αντιμετώπιση θεμάτων δικαιωμάτων των συνδικάτων και ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
  • -Συνεχιζόμενη υποστήριξη των οργανώσεων μελών, κατόπιν αιτήματος τους, με επιστολές αλληλεγγύης και διαμαρτυρίας προς τις αντίστοιχες κυβερνήσεις ή κοινωνικούς τους εταίρους.
  • -Συνεχιζόμενη οργάνωση αποστολών για την υποστήριξη των οργανώσεων μελών σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης (π.χ. έρευνες πεδίου, ευαισθητοποίηση, συντονισμένη και κοινή επίλυση συγκρούσεων κ.λπ.).
  • -Συνεχιζόμενη οργάνωση ευρύτερων εκστρατειών για την ανάδειξη των ζητημάτων που προκύπτουν από συγκρούσεις, ώστε να επιστήσουν  την προσοχή των οργανώσεων μελών και των σχετικών φορέων και να αυξήσουν την υποστήριξη προς τις οργανώσεις μελών που πλήττονται από συνεχιζόμενα προβλήματα.
  • -Συνεχιζόμενη εργασία στο Δίκτυο Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης με στόχο την περαιτέρω προώθηση της ενίσχυσης των ικανοτήτων των οργανώσεων μελών και των αμοιβαίων ανταλλαγών στην περιοχή.

 

ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Παρά τη σημασία της δημόσιας εκπαίδευσης που έγινε φανερή μέσω της πανδημίας COVID-19, η πραγματικότητα είναι ότι η ρητορική για μια "εκπαιδευτική ανάκαμψη" δεν συνοδεύεται από τις απαραίτητες δαπάνες. Αντιθέτως, σε κάποιες περιοχές η δημόσια εκπαίδευση έχει δεχτεί επιθέσεις από αυτούς που βλέπουν την εκπαίδευση κυρίως ως μια ενδεχόμενη αγορά, προς εκμετάλλευση. Είναι, λοιπόν, επιτακτική ανάγκη τα εκπαιδευτικά συνδικάτα να αγωνιστούν για την υπεράσπιση και προώθηση της δημόσιας εκπαίδευσης ως κοινωνικού αγαθού, που απαιτεί δημόσιες επενδύσεις.

 

Προώθηση Δημόσιας Επένδυσης στην Εκπαίδευση (αγώνας κατά της ιδιωτικοποίησης)

  • -Καμπάνια για αύξηση των δημόσιων πόρων που επενδύονται στην εκπαίδευση.
  • -Εντοπισμός, καταγγελία και αγώνας κατά της χρήσης νεοφιλελεύθερων και επιχειρηματικών προσεγγίσεων στην εκπαίδευση, που οδηγούν στην εμπορευματοποίηση, ιδιωτικοποίηση και αγορά της εκπαίδευσης.
  • -Ενίσχυση των συμμαχιών με κοινωνικούς εταίρους καθώς και με την κοινωνία των πολιτών.
  • -Εντοπισμός, καταγγελία και αγώνας κατά κάθε προσπάθειας επιβολής μέτρων λιτότητας στη δημόσια εκπαίδευση, συμπεριλαμβανομένης της αυξημένης αναζήτησης ιδιωτικών επενδύσεων και εμπλοκής, καθώς και της εφαρμογής πρακτικών διαχείρισης τύπου επιχείρησης στην εκπαίδευση.
  • -Προώθηση, μαζί με άλλους σχετικούς φορείς, μιας εναλλακτικής οικονομικής αφήγησης που βασίζεται σε ισχυρές δημόσιες δομές και αποσκοπεί στην κοινωνική πρόοδο και ενίσχυση των κοινωνικών δομών, κυρίως μέσα από την προσπάθεια για  δίκαια φορολογικά συστήματα που αποτρέπουν τη φοροδιαφυγή και τη φορολογική απάτη.

 

Διασφάλιση της πρόσβασης στην Προσχολική Παιδική Εκπαίδευση ως Δικαίωμα

  • -Δίνοντας έμφαση και σημασία στις οργανώσεις μελών της ETUCE στην Προσχολική Παιδική Εκπαίδευση και προωθώντας την ανταλλαγή καλών πρακτικών μεταξύ των συνδικάτων εκπαίδευσης στον τομέα αυτό.
  • -Βελτίωση του κύρους και της ελκυστικότητας των εργαζομένων στην ΠΠΕ (Προσχολική Παιδική Εκπαίδευση) με την άσκηση επιρροής στους αρμόδιους φορείς σε εθνικό και τοπικό επίπεδο, καθώς και στους θεσμούς της ΕΕ.

 

Περαιτέρω Ανάπτυξη της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Vocational Education and Training - VET)

  • -Υποστήριξη της προσπάθειας βελτίωσης του κύρους των εργαζομένων στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση (VET) και την εκπαίδευση ενηλίκων, επηρεάζοντας τις κυβερνήσεις και τους αρμόδιους φορείς στην εκπαίδευση και την κατάρτιση, περιλαμβανομένης της συνεργασίας με την ETUC (European Trade Union Confederation)

 

Υπεράσπιση της Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας

  • -Αναζήτηση βελτίωσης του κύρους, της πρόσληψης και της διατήρησης του προσωπικού στην ανώτατη εκπαίδευση και την έρευνα.
  • -Προώθηση της προστασίας των θεμελιωδών αξιών στην ανώτατη εκπαίδευση και την έρευνα.
  • -Υποστήριξη για αξιόπιστους επαγγελματικούς δρόμους και μόνιμες θέσεις εργασίας για τους ακαδημαϊκούς, εξάλειψη της επισφάλειας στον τομέα.

 

ΔΙΑΜΟΡΦΩΝΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΕΠΙΠΤΩΣΗ ΤΗΣ ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

  • -Ανάπτυξη της κατανόησης των εκπαιδευτικών συνδικάτων σχετικά με τις επιπτώσεις των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση (ψηφιακά εργαλεία, πλατφόρμες, συστήματα τεχνητής νοημοσύνης (AI), γενετική AI, διαδραστική μάθηση).
  • -Ενίσχυση της ικανότητας των εκπαιδευτικών συνδικάτων για συλλογικές διαπραγματεύσεις σε σχέση με τις τάσεις ψηφιοποίησης στην εκπαίδευση.
  • -Προώθηση της ανάπτυξης νέων διδακτικών/μαθησιακών μεθόδων που συνδέονται με την AI / ψηφιοποίηση.
  • -Δημιουργία στρατηγικής των εκπαιδευτικών συνδικάτων για συλλογικές διαπραγματεύσεις σχετικά με τα ψηφιακά δικαιώματα.
  • -Υποστήριξη για την ανάπτυξη ισχυρών νομικών πλαισίων για την τεχνητή νοημοσύνη στον τομέα της εκπαίδευσης (π.χ. ενόψει του επικείμενου νομικού πλαισίου του Συμβουλίου της Ευρώπης για την AI στην εκπαίδευση).

 

ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΒΙΩΣΙΜΟΤΗΤΑ

  • -Προώθηση και προβολή πρωτοβουλιών των συνδικάτων για την ανάπτυξη συγκεκριμένων δράσεων που ενσωματώνουν την περιβαλλοντική βιωσιμότητα στα εκπαιδευτικά συνδικάτα.

 

ΑΓΩΝΑΣ ΓΙΑ ΜΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΥΡΩΠΗ

Σε όλη την Ευρώπη, έχουμε δει την ανάπτυξη ακροδεξιών κομμάτων που υιοθετούν ρατσιστικές πολιτικές και υπερ-εθνικιστική ρητορική. Κάποια από αυτά έχουν πετύχει εκλογική επιτυχία. Στη διάρκεια της ιστορίας, το εργατικό κίνημα έχει αντισταθεί σε τέτοιες καταστάσεις και οφείλει να το κάνει ξανά. Ως εκπαιδευτικά συνδικάτα, έχουμε επίσης την ευκαιρία στα σχολεία, τα κολέγια και τα πανεπιστήμια να δώσουμε στους μαθητές/ριες τις απαραίτητες δεξιότητες και πληροφορίες για να απορρίψουν τέτοιες ιδεολογίες.

 

ΥΠΕΡΑΣΠΙΣΗ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΚΑΙ ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΤΙΚΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ

  • -Διερεύνηση και αντιμετώπιση του ρόλου των εκπαιδευτικών συνδικάτων στην αντιμετώπιση της ακροδεξιάς ρητορικής στα εθνικά τους συμφραζόμενα και στα εκπαιδευτικά συστήματα.
  • -Ενίσχυση της ικανότητας των οργανώσεων μελών για την υποστήριξη των εκπαιδευτικών και άλλου εκπαιδευτικού προσωπικού με εργαλεία και μεθόδους για την παροχή και εφαρμογή της εκπαίδευσης για τη δημοκρατική ιθαγένεια.
  • -Ενίσχυση της συλλογικής μας δύναμης για την οργάνωση εκστρατειών και διαδηλώσεων ενάντια στις επιθέσεις κατά της δημοκρατίας και των ανθρωπίνων και συνδικαλιστικών δικαιωμάτων.

 

ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗΣ, ΙΣΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

  • -Διασφάλιση ότι η εκπαίδευση σε όλα τα επίπεδα βασίζεται στις καλύτερες πρακτικές στους τομείς της ενσωμάτωσης, ισότητας και διαφορετικότητας.

 

ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΟΥ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΔΙΑΛΟΓΟΥ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

  • -Υποστήριξη των οργανώσεων μελών της ETUCE στην ενίσχυση και ανάπτυξη της ικανότητας κοινωνικού διαλόγου, ιδιαίτερα σε χώρες όπου ο κοινωνικός διάλογος και οι συλλογικές διαπραγματεύσεις είναι αδύναμοι.
  • -Επιβολή ενός φιλόδοξου προγράμματος που να οδηγείται από τα συνδικάτα στο Ευρωπαϊκό Τομεακό Κοινωνικό Διάλογο στην Εκπαίδευση (ESSDE).
  • -Καμπάνια κατά των μέτρων της ΕΕ που περιθωριοποιούν τον κοινωνικό διάλογο.

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

 

Απόστολος Σκουρουπάτης, Αντιπρόεδρος ΠΟΕΔ

Μιχάλης Αλεξόπουλος, Βοηθός Γενικός Γραμματέας ΠΟΕΔ

Actions: E-mail | Permalink |