25

Λευκωσία, 25 Ιουλίου 2025

 

Δρ Αθηνά Μιχαηλίδου

Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας

Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας

 

Θέμα: Ανάγκη για βελτίωση διαδικασιών αναβάθμισης υλικοτεχνικής υποδομής σχολικών μονάδων

 

Η ΠΟΕΔ στο θέμα της αναβάθμισης της υλικοτεχνικής υποδομής των σχολικών μονάδων και της βελτίωσης των διαδικασιών που ακολουθούνται, καταθέτει την έντονη άποψη, πως οι υφιστάμενες διαδικασίες χρήζουν βελτίωσης, αφού εξακολουθούν να υπάρχουν αρκετές ελλείψεις ή/και καθυστερήσεις σε ζητήματα που αφορούν κτηριακά, ακόμη στην περίπτωση των νεόκτιστων σχολείων.

 

Σε προηγούμενες επιστολές της Οργάνωσης, είχαν επισημανθεί αρκετά ζητήματα, που δυστυχώς παραμένουν σε στασιμότητα ή προχωρούν με αργούς ρυθμούς. Ειδικότερα σημειώνουμε τα ακόλουθα:

  • -Ανυπαρξία σχεδιασμού για ύπαρξη των απαραίτητων αιθουσών Ειδικής Εκπαίδευσης και Λογοθεραπείας, τόσο σε Δημοτικά όσο και σε Νηπιαγωγεία, αλλά και μη διόρθωση των αιθουσών που δεν πληρούν τις απαραίτητες προδιαγραφές.
  • -Έναρξη της υλοποίησης του σχεδιασμού για στήριξη της πολιτικής για την προς τα κάτω ηλικιακή επέκταση της Δημόσιας Προδημοτικής Εκπαίδευσης και ολοκλήρωση αυτού, μέσα στα χρονοδιαγράμματα.
  • -Το πλάνο για ολοκλήρωση της εγκατάστασης κλιματιστικών σε όλα τα σχολεία θα πρέπει να προχωρεί απρόσκοπτα και να ολοκληρωθεί όσο το δυνατόν γρηγορότερα.
  • -Ανυπαρξία σχεδιασμού για υλοποίηση των πιο κάτω:
    • -Επαρκής αριθμός εργαστηρίων που να καλύπτουν τις ανάγκες των μαθημάτων του Σχεδιασμού και Τεχνολογίας και Ψηφιακές Δεξιότητες και του μαθήματος της Αγωγή Υγείας. Ελλείψεις παρουσιάζονται και σε άλλα μαθήματα, όπως των Φυσικών Επιστημών, τις Εικαστικές Τέχνες, της Μουσικής και της Πληροφορικής σε όλα τα σχολεία.
    • -Αίθουσα πολλαπλής χρήσης και στεγάστρων στο γήπεδο καλαθόσφαιρας, σε όλα τα σχολεία ώστε  υπάρχουν υποδομές σκίασης για την πραγματοποίηση του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής.
    • -Σκίαστρα στους χώρους υπαίθριων δραστηριοτήτων των  νηπιαγωγείων όπου, ταυτόχρονα, χρειάζεται ανασχεδιασμός και εκσυγχρονισμός των παιδότοπων. Παιδότοποι που θα πρέπει να επισυναφθούν και στις ανάγκες και των Δημοτικών Σχολείων.

Εκείνο που προκαλεί ανησυχίες και οδηγεί στο συμπέρασμα πως χρειάζεται επανεξέταση των όλων διαδικασιών, είναι τα φαινόμενα που παρατηρούνται ακόμη και στην ανέγερση των νέων σχολικών μονάδων. Συχνές καθυστερήσεις στην παράδοση των έργων (π.χ. το νέο νηπιαγωγείο Καλαβασού ), νέα σχολικά κτήρια που δεν λαμβάνουν υπόψη τις εκπαιδευτικές ανάγκες (π.χ. απουσία αιθουσών Ειδικής Εκπαίδευσης στον σχεδιασμό νέων νηπιαγωγείων).

 

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το νέο Ειδικό Σχολείο Λεμεσού «Απόστολος Λουκάς», το οποίο παραδόθηκε πέρσι με καθυστέρηση, ημιτελές (π.χ. ο χώρος με τις πισίνες ήταν εργοτάξιο), και στον αρχικό σχεδιασμό δεν λήφθηκε καθόλου πρόνοια για δημιουργία υπαίθριου παιδότοπου. Ένας χώρος, απαραίτητος για την ψυχοκινητική ανάπτυξη των παιδιών με αναπηρίες. Σημειώνουμε πως δυστυχώς ούτε η προτεινόμενη διορθωτική λύση προχώρησε, αφού παρά τη ρητή δέσμευση των Τεχνικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας από τον Σεπτέμβριο του 2024, ενώπιον συνεδρίας της επιτροπής Παιδείας της Βουλής,  ότι ο νέος παιδότοπος στο Ειδικό Σχολείο «Απόστολος Λουκάς» στη Λεμεσό θα ξεκινούσε τον Μάρτιο του 2025, βρισκόμαστε ήδη στα μέσα Ιουλίου και δεν έχει γίνει απολύτως τίποτα.

 

Ως ΠΟΕΔ, θεωρούμε αναγκαία την αξιολόγηση όλων των διαδικασιών που σχετίζονται με τον σχεδιασμό των νέων σχολικών κτηρίων, αλλά και τη συνεχή αναβάθμιση των υφιστάμενων σχολικών μονάδων, ώστε να εντοπισθούν οι αιτίες των προβλημάτων και στη συνέχεια να εξευρεθούν λύσεις. Ταυτόχρονα, αν και είναι κατανοητό πως το οικονομικό κόστος καθιστά αδύνατη την υλοποίηση όλων των πιο πάνω, εν μια νυκτί, αυτό δεν πρέπει να αποτελεί δικαιολογία για τη μη υλοποίηση ενός ολιστικού σχεδιασμού για περαιτέρω αναβάθμιση της κτηριακής υποδομής των σχολικών μονάδων με βάση τα σύγχρονα δεδομένα (αύξηση μαθητών και αναγκών Ειδικής Εκπαίδευσης, ανάγκες για μεταναστευτική βιογραφία και στήριξη μαθητών με ρίσκο λειτουργικού αναλφαβητισμού, ανάγκες χρήσης ΤΠΕ, ανάγκες διδασκαλίας του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής κλπ.). Αναμένουμε τις άμεσες ενέργειές σας και ζητούμε συνάντηση μαζί σας για περαιτέρω συζήτηση του θέματος.

 

Παραμένουμε στη διάθεσή σας για διευκρινίσεις και διατελούμε,

 

Η Πρόεδρος,                                                                      Ο Γ. Γραμματέας,                            

 

 

        Μύρια Βασιλείου                                                                  Χάρης Χαραλάμπους

Actions: E-mail | Permalink |