22
ΠΟΕΔ: Ενημερωτικό Κείμενο Επαρχιακών Συνελεύσεων
Συναδέλφισσες και συνάδελφοι,
Σας καλωσορίζουμε στην Επαρχιακή Συνέλευση, που πραγματοποιείται σήμερα στην επαρχία ……………….. και, εκ μέρους της Οργάνωσης,  σας ευχόμαστε μια καλή, εποικοδομητική και αποτελεσματική σχολική χρονιά.
Η φετινή σχολική χρονιά κυλάει και  θα κυλήσει, για τρίτο χρόνο, μέσα στην οικονομική κρίση, που ταλανίζει τον τόπο μας και κυρίως κάτω από τις πολιτικές της αυστηρής λιτότητας και της οικονομικής στενότητας.
Θέση της Οργανωσής μας ήταν πως προσπάθεια και επιδίωξη όλων, Πολιτείας, Κοινωνίας και Εκπαιδευτικών Εταίρων, έπρεπε να ήταν η Παιδεία, ως μοναδικός φορέας εξόδου και ανάκαμψης από την οικονομική κρίση, να μείνει ανεπηρέαστη από περικοπές και μέτρα που επιδρούν αρνητικά στην ποιότητα της παρεχόμενης δημόσιας εκπαίδευσης. Η οικονομική διαχείριση που έτυχε, όμως, η Εκπαίδευση κάθε άλλο παρά υπηρέτησε αυτό τον στόχο: Ο εκπαιδευτικός βιώνει μείωση του βιοτικού του επιπέδου μέσα από πέραν του 20% αποκοπές μισθού και η Παιδεία υφίσταται σημαντικές περικοπές στους προϋπολογισμούς της.
Η ΠΟΕΔ καλείται να σταθεί όρθια σε αυτές τις δυσμενείς συνθήκες και να διεκδικήσει τη διασφάλιση της παροχής ποιοτικής και δωρεάν δημόσιας εκπαίδευσης, στηριζόμενη στη θεμελιώδη αρχή πως η εκπαίδευση δεν αποτελεί προνόμιο αλλά δικαίωμα για το κάθε παιδί, και συνεπώς η Πολιτεία οφείλει να την παρέχει σε υψηλά επίπεδα, σεβόμενη τα δικαιώματα και τις ιδιαιτερότητες του κάθε παιδιού. Ταυτόχρονα στηρίζει τον εκπαιδευτικό απέναντι σε κάθε ενδεχόμενη δύσκολη υπηρεσιακή κατάσταση και διεκδικεί μέσα από τις θεσμικές διαδικασίες διαλόγου, τις αποφασιστικές ενέργειες αντίδρασης, όπου και αν χρειαστεί και τη συλλογικότητα του Κλάδου τα συνδικαλιστικά και εργασιακά ωφελήματα και δικαιώματα των μελών της.
Η στελέχωση της φετινής σχολικής χρονιάς ξεκίνησε να απασχολεί την Οργάνωση από τον περασμένο Νοέμβριο, όταν θέσαμε το αίτημά για σωστή κάλυψη των διοικητικών αναγκών στα σχολεία μέσα από την αποπαγοποίηση των προαγωγών. Το όλο ζήτημα, όπως όλοι γνωρίζουμε, έλαβε τέλος μόλις στις αρχές Αυγούστου,  αλλά τα προβλήματα που αφορούν την έγκαιρη και σωστή στελέχωση των σχολείων αυξήθηκαν, παρόλο που κάποιες ελλείψεις χρόνου σε σχολεία καλύφθηκαν μετά τις προαγωγές και μεταθέσεις και μετακινήσεις εκπαιδευτικών, καθυστερημένα βέβαια, μέχρι και τον Οκτώβρη. Ως προς αυτό, μπορούμε να αναφέρουμε ότι ζητήσαμε ήδη από τον Υπουργό Παιδείας, να αρχίσει ένας δομημένος διάλογος μεταξύ μας, για να γίνουν οι αλλαγές εκείνες που θα επιτρέψουν να ολοκληρώνεται η στελέχωση των σχολείων έγκαιρα (ακόμα και από τα μέσα Ιουλίου), ώστε να αποφευχθούν πολλά από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε κατά την έναρξη της κάθε νέας σχολικής χρονιάς (μη έγκαιρη αποστολή αντικαταστατών, ελλείψεις χρόνου στα σχολεία για κάλυψη ακόμη και του Ωρολόγιου Προγράμματος, μεταθέσεις και μετακινήσεις την τελευταία στιγμή με όλες τις αρνητικές επιπτώσεις για τους/τις εκπαιδευτικούς κ.ά.).
Είναι κρίσιμο να σημειωθεί πως η ΠΟΕΔ διαφώνησε κάθετα με το ΥΠΠ και το επεσήμανε με σαφήνεια σε ό, τι αφορά την πολιτική της “οροφής”. Με τροϊκανική σύσταση και συμφωνία καθορίστηκε πως το εκπαιδευτικό ανθρώπινο δυναμικό που θα στελεχώνει τα σχολεία, από τα Δημόσια Νηπιαγωγεία μέχρι τα Λύκεια, δεν μπορεί να υπερβαίνει αριθμητικά το σύνολο των 11841 εκπαιδευτικών, χωρίς να εξηγηθεί ποτέ το σκεπτικό και η “εξίσωση” που κατέληξε σε αυτό τον αριθμό. Αντίθετα, η Οργάνωση τοποθετείται αντίθετα με την πιο πάνω συλλογιστική, καθώς πάγια θέση της, που απαντά στο ζητούμενο της παιδαγωγικής και της ποιότητας στην εκπαίδευση, είναι πως τη στελέχωση την καθορίζουν οι εκπαιδευτικές ανάγκες τόσο ως γενική εκπαιδευτική πολιτική όσο και ως εξειδικευμένη καταγραφή των εκπαιδευτικών ιδιαιτεροτήτων της κάθε σχολικής μονάδας.
Μέσα στο ευρύ φάσμα της προετοιμασίας για την έναρξη της σχολικής χρονιάς, καταγράφουμε επίσης τις μονιμοποιήσεις που έγιναν κατ’ εξαίρεση στη Δημόσια Εκπαιδευτική Υπηρεσία,  διασφαλίζοντας ένα δικαίωμα που άδικα στερούνταν πέραν των διακόσιων συναδέλφων Δημοτικής, Προδημοτικής και Ειδικής Εκπαίδευσης.
Μεγάλος αγώνας έγινε και για τον επαναδιορισμό όλων των συμβασιούχων που εργάζονταν το 2012, κυρίως γιατί οι ανάγκες που υπήρχαν στη Δημοτική, Προδημοτική και Ειδική Εκπαίδευση ήταν αυξημένες αλλά και γιατί τόσο ο Κλάδος, όσο και όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι μέσα από νομοθεσία που μας επιβλήθηκε, συνεισφέρουν ένα σημαντικό ποσό για τον επαναδιορισμό τους (0,8 - 2 %).
Η Οργάνωση, αξιολογώντας τις διαδικασίες προηγούμενων χρόνων, απαίτησε από το ΥΠΠ όπως οι τοποθετήσεις/ μετακινήσεις γίνουν μέσα από διαφανείς και αξιοκρατικές διαδικασίες, σύμφωνα με τους ισχύοντες Κανονισμούς που αποτελούν συμφωνία ΠΟΕΔ - ΥΠΠ. Όλα τα Επαρχιακά Γραφεία της ΠΟΕΔ βρίσκονταν σε εγρήγορση και παρακολουθούσαν στενά τη διαδικασία τοποθετήσεων / μετακινήσεων,  στηρίζοντας τους συναδέλφους στις ενστάσεις τους. Παρακολούθησε την εφαρμογή και αξιοποίηση του Συστήματος Εκπαιδευτικού Προγραμματισμού, που εφαρμόστηκε στη Δημοτική Εκπαίδευση φέτος για πρώτη φορά, κατέγραψε τις παρατηρήσεις και θα προβεί σύντομα σε εισηγήσεις για βελτίωση προς την αρμόδια αρχή.
Σημειώνουμε ότι η Οργάνωση, μέσω των Επαρχιακών Γραφείων της, παρακολουθούσε σχολαστικά τα τρία καθεχρονικά ζητήματα που σχετίζονται με την ομαλή έναρξη της σχολικής χρονιάς:
•    Έγκαιρη και σωστή στελέχωση
•    Έγκαιρη αποστολή των βιβλίων και γενικά των διδακτικών και άλλων μέσων
•    Υλικοτεχνική υποδομή των σχολείων για επαρκή και ασφαλή στέγαση και διαβίωση τόσο των παιδιών όσο και των εκπαιδευτικών στα σχολεία.
Είναι γεγονός ότι παρουσιάστηκαν διάφορα προβλήματα και στους τρεις αυτούς τομείς, δυστυχώς κάποια ακόμα και αυτή τη στιγμή παραμένουν σε εκκρεμότητα. Αυτά αποτέλεσαν αντικείμενο συζητήσεων και διαβουλεύσεων σε επίπεδο Γραμματείας της Οργάνωσης, της Γραμματείας με τη Διεύθυνση Δημοτικής Εκπαίδευσης αλλά και με τον ίδιο τον Υπουργό Παιδείας, των Επαρχιακών Επιτροπών της ΠΟΕΔ με τα Επαρχιακά Γραφεία Παιδείας του ΥΠΠ. Όλα όσα καταγράφονταν,  στις συναντήσεις αυτές, συζητήθηκαν σε τρία Διοικητικά Συμβούλια της Οργάνωσης και εκεί λήφθηκαν οι ανάλογες αποφάσεις.
Ζητήματα που στις αμέσως προηγούμενες μέρες βρίσκονται στην ημερήσια διάταξη της ΠΟΕΔ και απασχολούν τον Κλάδο αυτή την περίοδο αφορούν στους αντικαταστάτες και συγκεκριμένα στους όρους εργοδότησής τους, τη λειτουργία του Σχολικού Ταμιευτηρίου και την ευθύνη του σχολείου στο ζήτημα του Σχεδίου Διαχείρισης Κινδύνου.
Η εργοδότηση των αντικαταστατών όχι με πλήρες ωράριο αλλά στη βάση του διδακτικού χρόνου του εκπαιδευτικού που αντικαθιστούν βρήκε την ΠΟΕΔ να διαφωνεί και να τεκμηριώνει τη θέση της ενώπιον όλων των αρμοδίων, ΥΠΠ, Γενικού Ελεγκτή, Επιτρόπου Διοίκησης. Εν αναμονή της οριστικής απόφασης του ΥΠΠ επί του θέματος, η ΠΟΕΔ προέτρεψε τους αντικαταστάτες να παραμένουν στα σχολεία τους και να εμπλέκονται στο ευρύτερο εκπαιδευτικό έργο, πέραν του διδακτικού το οποίο είναι συγκεκριμένο από τον διορισμό τους.
Το Σχολικό Ταμιευτήριο απασχόλησε συνάντηση, την οποία ζήτησε η ΠΟΕΔ, με τον Προεδρο της ΣΚΤ κατά την οποία διευκρινίστηκε πως ο Συνεργατισμός σκοπεύει να προβεί σε όλες τις αναγκαίες ενέργειες για να κάνει τον θεσμό του Σχ.Τ. όσο γίνεται πιο ελκυστικό. Για το ζήτημα της ασφάλειας στη μεταφορά των εισπράξεων στα ΣΠΙ δόθηκε ήδη εντολή όπως αυτό παραλαμβάνεται από τους υπαλλήλους των ΣΠΙ. Το ΣΤΕΚ θα κάνει τις δικές του διευθετήσεις. Στην αυριανή συνεδρία του ΔΣ της ΠΟΕΔ θα ληφθεί απόφαση σε σχέση με την αναστολή της λήψης του Σχ.Τ. Αναμένεται δε η συνολική πρόταση της ΣΚΤ για τον θεσμό για να τεθεί σε διάλογο εντός της Οργάνωσης αλλά και με τους γονείς.
Το Σχέδιο Διαχείρισης Κινδύνου, εντασσόμενο στον ευρύτερο σχεδιασμό του σχολείου για τη διαχείριση του τομέα Ασφάλεια και Υγεία στο χώρο του σχολείου προβλημάτισε αρκετά την ΠΟΕΔ, γι’ αυτό και προέβη στη σχετική απόφαση το 2012, η οποία και βρίσκεται ακόμα σε ισχύ. Ζητήσαμε, επιτακτικά, όμως, να συζητηθεί το όλο ζήτημα τόσο με τον Λειτουργό Ασφάλειας και Υγείας του ΥΠΠ για τη Δημοτική Εκπαίδευση και στη συνέχεια με τη Γενική Διευθύντρια, το Συντονιστικό των Σχολικών Εφορειών, τις Τεχνικές Υπηρεσίες του ΥΠΠ και του Υπουργείο Εργασίας - Τμήμα Επιθεώρησης Εργασίας, έτσι ώστε να βρεθεί ο καταλληλότερος τρόπος χειρισμού του θέματος. Είμαστε σε αναμονή της συνάντησης αυτής.
Είναι ζωτικής σημασίας να θέσουμε προς ενημέρωσή σας, αγαπητοί συνάδελφοι, πως ο Κλάδος θα βρεθεί ενώπιον σειράς κρίσιμων ζητημάτων που αφορούν το επαγγελματικό μας στάτους, την ανέλιξη, το βιοτικό επίπεδο και τις συνθήκες εργασίας. Η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου, το σύστημα διορισμού, το σύστημα προαγωγών, η επιμόρφωση, οι άδειες, το μισθοδοτικό και το συνταξιοδοτικό, η αναδιάρθρωση του ΥΠΠ είναι μνημονιακές υποχρεώσεις της Κυπριακής Πολιτείας, για τις οποίες οι σχεδιασμοί του ΥΠΠ δεν μας είναι ακόμα γνωστοί. Επιβάλλεται να γνωρίζουμε όλοι πως θα χρειαστεί μεγάλη προσπάθεια, συλλογική και συνεχής, για να αντεπεξέλθουμε σε αυτά που έρχονται. Η ΠΟΕΔ, συλλογικά όργανα και μέλη, καλούμαστε να είμαστε σε ετοιμότητα για υπερασπιστούμε την επαγγελματική μας αξιοπρέπεια, το εκπαιδευτικό μας κύρος και την ποιότητα ζωής εντός και εκτός σχολείου.
Βεβαίως, τα θέματα είναι πάρα πολλά και ακόμη και μια απλή αναφορά σε αυτά είναι τώρα ανέφικτη, γιατί θα χρειαζόμασταν άπειρο χρόνο να τα συζητήσουμε. Όμως,  κατά τη συζήτηση που θα ακολουθήσει, θα δοθεί η ευκαιρία να γίνει αναφορά και σε θέματα που θα εγερθούν (νέα πρακτική αντικαταστάσεων, ΝΑΠ, Σχέδιο Ασφάλειας και Υγείας κ.λ.π.).
Επιγραμματικά, μπορεί να γίνει αναφορά και σε διάφορα ζητήματα τα οποία μπορεί και να εγερθούν στη συνέχεια για κάποιες τοποθετήσεις, εισηγήσεις και διευκρινίσεις. Οπωσδήποτε ό,τι λεχθεί, σε όλες τις επαρχίες, θα καταγραφεί και όλα θα τεθούν υπόψη της Γραμματείας, για να τύχουν ανάλογα της διαχείρισης που θα κριθεί σκόπιμη
Actions: E-mail | Permalink |