28

Επιστολή προς Υπουργό Παιδείας και Πολιτισμού: Παιδική παραβατικότητα και βία στα σχολεία
Υπουργό Παιδείας και Πολιτισμού

μέσω ΔΔΕ
Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού
Λευκωσία
ΘΕΜΑ: Παιδική παραβατικότητα και βία στα σχολεία
Έντιμε κύριε,
Κατά τη συνάντηση που η Γραμματεία της ΠΟΕΔ είχε μαζί σας στις 9/2/2015, τέθηκε αλλά δεν συζητήθηκε εκτενώς και σε βάθος το σοβαρό ζήτημα της παιδικής βίας και παραβατικότητας στα σχολεία. Η ΠΟΕΔ γίνεται καθημερινά δέκτης ενημέρωσης από τα σχολεία μας για την εντεινόμενη δυσάρεστη κατάσταση, που πολλές φορές αυτή γίνεται ανεξέλεγκτη και δύναται να οδηγήσει μέχρι και σε παράλυση της λειτουργίας της σχολικής μονάδας.
Αξιολογώντας το ζήτημα ιδιαίτερα κρίσιμο, επιβάλλεται αυτό να ιδωθεί ως επείγουσα προτεραιότητα από το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού. Ως εκ τούτου, ζητούμε άμεσα συνάντηση μαζί σας, με μόνο αντικείμενο συζήτησης τις δύσκολες συμπεριφορές των μαθητών, τους μηχανισμούς διάγνωσης και διαχείρισης, καθώς και την υποστήριξη που οι εκπαιδευτικοί και η σχολική κοινωνία πρέπει να τυγχάνουν για εξομάλυνση του μαθησιακού κλίματος, της υγείας, ασφάλειας κι ευημερίας όλων των μαθητών και της αρμονικής ζωής όλων των μετεχόντων σε αυτή.
Συγκεκριμένα, καταγράφεται αύξηση παιδικής επιθετικότητας και βίας, ακόμα και από την ηλικία του νηπιαγωγείου. Την ίδια ώρα, σημειώνεται μείωση των δαπανών για την υποστήριξη των σχολείων τόσο για παροχή πρόσθετου διδακτικού χρόνου (δάσκαλοι για παραβατικότητα: δεν υλοποιήθηκε η εξαγγελία) όσο και για διορισμό σχολικών συνοδών.
Η θέση της ΠΟΕΔ, την οποία θέτουμε ενώπιόν σας στα πλαίσια της συζήτησης που επείγει να έχουμε, αφορά στη σφαιρική διαχείριση του όλου θέματος και αυτή συνίσταται στην αναβάθμιση της συνεργασίας με υποστηρικτικές υπηρεσίες τόσο εντός του ΥΠΠ όσο και εκτός, στην αξιοποίηση επιστημονικών μελετών που έχουν ήδη γίνει, στην υποστήριξη της οικογένειας όπου αυτό επιβάλλεται, στη δημιουργία πρόσθετων δομών αγωγής.
Συγκεκριμένα θέτουμε υπόψη σας την ακόλουθη πρόταση:
1.    Ολοκλήρωση της εφαρμογής του θεσμού του Υπεύθυνου Τμήματος.
2.    Επαναφορά της Ενισχυτικής Διδασκαλίας.
3.    Εμπλουτισμός του Κώδικα Πειθαρχίας.
4.    Ενίσχυση σε ανθρώπινο δυναμικό και πόρους της ΥΕΨ και της ΟΑΠ.
5.    Πρόσθετες προσλήψεις για την παραβατικότητα.
6.    Αύξηση του κονδυλίου στον Κρατικό Προϋπολογισμό για σχολικούς βοηθούς.
7.    Ενίσχυση και αναβάθμιση της εμπλοκής των Υπηρεσιών Κοινωνικής Ευημερίας, Αστυνομίας (όπου παρουσιάζεται, κυρίως, βία στην οικογένεια ή αλλού εις βάρος των παιδιών αλλά και των εκπαιδευτικών από ενήλικες), Υπηρεσίες Ψυχικής Υγείας Υπουργείου Υγείας.
8.    Συνεργασία με την Επίτροπο Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού.
9.    Δημιουργία Κέντρων Ενίσχυσης και Απασχόλησης εντός των σχολικών μονάδων.
10.    Αναπροσαρμογή του προσωπικού ωρολογίου προγράμματος του μαθητή.
11.    Πολυθεματικά Κέντρα Αγωγής και Στήριξης σε κάθε επαρχία.
12.    Αξιοποίηση Έκθεσης Άντρου Καπαρδή (2009).
Τα πιο πάνω μέτρα ενδείκνυται, κατά την άποψη μας, να εφαρμόζονται ανάλογα με την περίπτωση. Μελετώντας τα περιστατικά που τέθηκαν ενώπιον της ΠΟΕΔ, σε πολλά από τα οποία αυτή παρενέβη καταλυτικά, αυτά μπορούν να κατηγοριοποιηθούν σε σχέση με το βαθμό έντασης της εκδήλωσής τους αλλά και την αιτιολογία τους, στα πιο κάτω επίπεδα:
1.    Ζητήματα που μπορούν να αντιμετωπιστούν με παραχώρηση διδακτικού χρόνου (Ενισχυτική διδασκαλία, Απασχόληση με δραστηριότητες που ταιριάζουν στην κατάσταση του μαθητή)
2.    Ζητήματα που χρήζουν πρόσληψης συνοδού.
3.    Ζητήματα που χρήζουν πολυθεματικής στήριξης εντός του σχολέιου.
4.    Έντονα φαινόμενα βίας, που χρήζουν πολυθεματικής παρέμβασης και αγωγής τόσο προς το παιδί όσο και προς την οικογένειά του εντός του σχολείου.
5.    Έντονες βίαιες συμπεριφορές, που χρήζουν πολυθεματικής παρέμβασης και αγωγής τόσο προς το παιδί όσο και προς την οικογένεια του εκτός σχολείου.
Εν αναμονή της συνάντησης μας,
Με τιμή,
Ο Πρόεδρος                                                                     Ο Γενικός Γραμματέας
Φίλιος Φυλακτού                                                         Απόστολος Αποστολίδης
 

Actions: E-mail | Permalink |