Διευθυντές/Διευθύντριες
Δημοτικών Σχολείων και Νηπιαγωγείων,
Αγαπητοί Συνάδελφοι,
To τελευταίο διάστημα έγιναν επανειλημμένες και έντονες παραστάσεις της Οργάνωσης προς το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, καθώς και προς τον ίδιο τον Υπουργό της Παιδείας, μέσα από τις οποίες διαγράφηκε η κατάσταση που επικρατεί στα σχολεία μας και τονίστηκε με έμφαση πως επιθεωρητισμός και εκπαιδευτική μεταρρύθμιση δε συμβαδίζουν.
Μετά από τις προσπάθειες αυτές, δόθηκαν τελικά, από τον Πολιτικό Προϊστάμενο του Υπουργείου, οδηγίες προς τους επιθεωρητές, μέσω του Διευθυντή Δημοτικής Εκπαίδευσης, οι οποίες ρυθμίζουν το θέμα ικανοποιητικά και με τρόπο που απαλλάσσει, σε μεγάλο βαθμό, τους συναδέλφους από το άγχος που η προηγούμενη κατάσταση δημιουργούσε. Οι οδηγίες αυτές είναι οι πιο κάτω:
«1. Οι επιθεωρητές να ειδοποιούν έγκαιρα τα σχολεία που θα επισκεφθούν σε διάστημα όχι λιγότερο των δύο ημερών.
2. Κατά την επικοινωνία τους με τα σχολεία, οι επιθεωρητές να ειδοποιούν ονομαστικά τους εκπαιδευτικούς που θα παρακολουθήσουν.
3. Αν δεν συντρέχουν άλλοι λόγοι, οι επιθεωρητές, θα παρακολουθούν το μάθημα:
(α) των επί δοκιμασία εκπαιδευτικών που έχουν αξιολόγηση για μονιμοποίηση
(β) των μόνιμων εκπαιδευτικών με λιγότερα από 12 χρόνια υπηρεσίας που έχουν περιγραφική αξιολόγηση ανά τριετία.
(γ) των μόνιμων εκπαιδευτικών με 12 χρόνια υπηρεσίας και άνω τις χρονιές μόνο που έχουν αριθμητική αξιολόγηση.
(δ) σημειώνεται ότι οι επιθεωρητές θα συνεχίσουν να συμβουλεύουν, καθοδηγούν, εμψυχώνουν και στηρίζουν τους συμβασιούχους εκπαιδευτικούς πριν από την επί δοκιμασία περίοδο αξιολόγησής τους.
4. Νοείται ότι οι επισκέψεις στην τάξη για παρακολούθηση 40λεπτου
μαθήματος δεν θα ξεπερνούν τις 3 έως 4 το χρόνο.
5. Τέλος, σημειώνεται ότι οι ρυθμίσεις αυτές είναι προσωρινές και θα ισχύουν μόνο μέχρι την υιοθέτηση και εφαρμογή του νέου σχεδίου αξιολόγησης των εκπαιδευτικών».
Θεωρούμε την εξέλιξη αυτή ως αξιόλογο επίτευγμα της Οργάνωσης, το οποίο έρχεται να δώσει λύση σ’ ένα χρόνιο πρόβλημα που ταλάνιζε τους συναδέλφους. Επιτέλους, ο εποπτικός ρόλος του επιθεωρητή, που ετεροβαρώς λειτουργούσε σε βάρος των υπολοίπων ρόλων, μειώνεται σημαντικά και προσδίδεται στη θέση συγκεκριμένος ρόλος που συμβαδίζει με τις σύγχρονες αντιλήψεις για τη μεταχείριση του ανθρώπινου δυναμικού. Ιδιαίτερα μετά την ένταξη της χώρας μας στην Ενωμένη Ευρώπη και ενώ συζητούμε για εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις σε μύριους όσους άλλους τομείς, η συνέχιση της απαράδεκτης κατάστασης στο θέμα των σχέσεων προϊστάμενης Αρχής με το προσωπικό των σχολείων είναι αδιανόητη, αφού αποτελεί τροχοπέδη στην ανάπτυξη του δημόσιου σχολείου, για μια εκσυγχρονισμένη, αναβαθμισμένη και δημοκρατική παιδεία.
Καλούμε τους συναδέλφους να έχουν πάντα υπόψη τη ρύθμιση που επιτεύχθηκε, κατά τα πιο πάνω, σ’ ό,τι αφορά το ρόλο του επιθεωρητή και να διαφυλάξουν την εφαρμογή της με κάθε μέσο που έχουν στη διάθεσή τους. Περιπτώσεις καταστρατήγησης των σχετικών οδηγιών του Υπουργού Παιδείας θα πρέπει να καταγγέλλονται άμεσα προς την Οργάνωση, ώστε να προληφθούν ανεπιθύμητες υποτροπές. Ο δάσκαλος, επιστήμονας στο αντικείμενό του και με σημαντικά προσόντα, πρέπει, επιτέλους, να αφεθεί απερίσπαστος να επιτελέσει αυτό που πολιτεία και κοινωνία αναμένουν από αυτόν. Τόσο η εκπαιδευτική προσπάθεια, όσο και τα αποτελέσματά της είναι πάντοτε δυνατό να κριθούν και χωρίς ενοχλητικές παρεμβάσεις και περιττές υποδείξεις που, στις περισσότερες περιπτώσεις, προκύπτουν ως αποτέλεσμα της ανάγκης να δηλωθεί η παρουσία – ή και η υπεροχή – του διενεργούντος την επιθεώρηση. Γι’ αυτά, όμως, η Οργάνωση θα πει την τελευταία της λέξη κατά τη συζήτηση του προτεινόμενου νέου Σχεδίου Αξιολόγησης.
Συναδελφικά,
Ο Πρόεδρος, Ο Γ. Γραμματέας,
Δημήτρης Μικελλίδης Κωνσταντίνος Κωνσταντίνου
|