Απολογισμός
Δράσης Διοικητικού Συμβουλίου-Ιούνιος 2014 – Μάιος 2015 Πέμπτη,
28 Μαΐου 2015, 9:30π.μ.
Παιδαγωγικό
Ινστιτούτο Κύπρου, Λατσιά
Ο απολογισμός σε pdf
Αγαπητοί συνεργάτες στη Γραμματεία,
Αγαπητά μέλη του ΔΣ,
Αγαπητές συναδέλφισσες και αγαπητοί συνάδελφοι
Γενικοί
Αντιπρόσωποι,
Το Διοικητικό Συμβούλιο, όπως αυτό καταρτίστηκε
μετά τις
εκλογές του περασμένου Μαΐου του 2014 στην πρώτη Τακτική Παγκύπρια
Συνδιάσκεψη
των Γενικών Αντιπροσώπων της Οργάνωσης, που αποτελεί και το ανώτατο
σώμα της,
και η οποία έγινε στις 30 Οκτωβρίου, 2014, μέσα από γόνιμη και
εποικοδομητική
συζήτηση, καθόρισε και επικύρωσε με σαφήνεια και ευκρίνεια τον
Προγραμματισμό
Δράσης της ηγεσίας της ΠΟΕΔ για την τριετία 2014 – 2017.
Με την ολοκλήρωση του πρώτου χρόνου της θητείας
του
Διοικητικού Συμβουλίου και τηρώντας τις σχετικές καταστατικές πρόνοιες,
καταθέτω, σήμερα, εκ μέρους του, τον Απολογισμό της Δράσης του για τη
χρονική
περίοδο από τον Ιούνιο του 2014 μέχρι το Μάιο του 2015.
Ο
Απολογισμός και
η Λογοδοσία του ΔΣ ως προς τα πεπραγμένα, δεν θα πρέπει να αποτελεί μια
τυπική
πράξη χωρίς ουσιαστικό νόημα και περιεχόμενο. Μέσα από την παρουσίαση
των
πεπραγμένων της πρώτης χρονιάς θα επιχειρηθεί να γίνει ενημέρωση για
τις μέχρι
τώρα συλλογικές ενέργειες και δράσεις μας. Στη συνέχεια, όμως,
επιβάλλεται να
εντοπίσουμε και να επισημάνουμε αδυναμίες και προβλήματα που υπήρξαν
για να
αναζητήσουμε τις απαραίτητες λύσεις. Έτσι, όλοι μαζί μέσα από μια
πορεία
συνεργασίας, να διανοίξουμε νέους δρόμους, να αναζητήσουμε μια νέα
δυναμική
πορεία, που θα αναπτύσσει τη συνδικαλιστική μας παρουσία. Ό,τι
αισθανόμαστε πως
μας καθηλώνει, μας δυσκολεύει και μας αποπροσανατολίζει, οφείλουμε
πρώτα να το
αναφέρουμε και στη συνέχεια να το αντιμετωπίσουμε και να το
διαχειριστούμε.
Η κριτική, που ενδεχομένως θα ασκηθεί, θεωρούμε
πως και
επιβεβλημένη και χρήσιμη είναι, γιατί θα αποτελέσει την απαιτούμενη
ανατροφοδότηση για μας. Θα μας προβληματίσει περαιτέρω προκειμένου να
εντείνουμε τις προσπάθειές μας για αναζήτηση και άλλων λύσεων σε όσα
ήδη πιθανό
να γνωρίζουμε, αλλά και σε διάφορα άλλα θέματα και επισημάνσεις που θα
παρουσιαστούν και θα συζητηθούν. Μέσα στα πλαίσια των συλλογικών
οργάνων της
ΠΟΕΔ είναι καθόλα θεμιτή η αντιπαράθεση απόψεων, θέσεων και εισηγήσεων.
Η
πεμπτουσία είναι να αφουγκραζόμαστε με περισσή προσοχή και δεκτικότητα
όλες τις
απόψεις και εισηγήσεις, αλλά κυρίως, να προχωρούμε στην αναζήτηση του
τρόπου
και της πορείας, της στρατηγικής με λίγα λόγια, για την επίτευξη των
όσων
συλλογικά, ομόφωνα ή κατά πλειοψηφία, αποφασίζονται. Μόνο έτσι, έχουμε
τη
δυνατότητα ελέγχου της πορείας και
των
αποτελεσμάτων μας, έχοντας παράλληλα και την αναγκαία δυνατότητα
ελιγμών,
προκειμένου να εξυπηρετήσουμε το καλό της παιδείας μας και τα
συμφέροντα των
μελών μας χωρίς τον κίνδυνο απώλειας του προσανατολισμού από τις
στοχεύσεις
μας.
Ο λόγος, ο αντίλογος, οι συμφωνίες και οι
διαφωνίες
αποτελούν κορυφαία στιγμή της δημοκρατίας και της συμμετοχικότητας στη
λήψη
αποφάσεων και στον καθορισμό της παραπέρα πορείας της Οργάνωσης.
Επιβάλλεται, όμως,
περισσότερο από κάθε άλλη φορά, να δράσουμε υπεύθυνα, μετρημένα και
σοβαρά
διαφυλάσσοντας σαν κόρη οφθαλμού την ενότητα του Κλάδου. Ενότητα που
μας είναι
απαραίτητη για να μπορέσουμε μέσα από τεκμηριωμένη επιχειρηματολογία,
δυναμικότητα και αποφασιστικότητα να προστατεύσουμε αφενός την
Εκπαίδευση,
αφετέρου να επαναδιεκδικήσουμε και να επανακτήσουμε αυτά που έχουμε
απωλέσει
και τα οποία, ασφαλώς, δεν απεμπολούμε.
Η περίοδος του πρώτου χρόνου που διανύσαμε
διακρίνεται
και χαρακτηρίζεται, ιδιαίτερα, από τις Προτάσεις που κατατέθηκαν από το
Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού για αλλαγές στο Εκπαιδευτικό μας
σύστημα. Συνεπώς,
η Οργάνωση έχει αφιερώσει αρκετό χρόνο στη μελέτη αυτών των Προτάσεων
και στη
διαμόρφωση θέσεων, προβληματισμών, ερωτημάτων, διαφωνιών, θετικών
τοποθετήσεων,
που τέθηκαν ενώπιον της Επίσημης Πλευράς, μέσα από επιστολές που
παρουσιάζονται
στο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.
Ως ΠΟΕΔ τονίσαμε και επαναβεβαιώσαμε ότι είμαστε
οι
πρώτοι που επιζητούμε και αναζητούμε τις αλλαγές εκείνες που
αποδεδειγμένα θα
βελτιώσουν, θα εκσυγχρονίσουν και θα αναβαθμίσουν ποιοτικά το
εκπαιδευτικό μας
σύστημα προς όφελος των ίδιων των παιδιών μας. Αλλαγές που θα μπορούν
να
αντέξουν στο χρόνο και που θα ικανοποιούν τις πραγματικές ανάγκες της
Εκπαίδευσης. Ως μάχιμοι εκπαιδευτικοί, πιστεύουμε ότι έχουμε σημαντικό,
καθοριστικό και καταλυτικό ρόλο και λόγο σε αυτό το πολύπλοκο και
δύσκολο
εγχείρημα. Μπροστά στην ανάγκη για πραγματική αντιμετώπιση όλων των
ζητημάτων
της Εκπαίδευσης, εκφράσαμε τη βούληση και την προθυμία μας να
συμβάλουμε με
όλες μας τις δυνάμεις σε αυτή την προσπάθεια. Κάτι που και έμπρακτα
αποδείξαμε
όλα αυτά τα χρόνια παραθέτοντας τεκμηριωμένες και εμπεριστατωμένες
θέσεις και
απόψεις για όλα τα θέματα.
Την ίδια ώρα, όμως, θεωρήσαμε επιτακτική ανάγκη
και χρέος
μας ως ΠΟΕΔ να ενημερώσουμε μέσα από σωρεία επιστολών, ανακοινώσεων,
δηλώσεων,
τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών εκπομπών, δημοσιογραφικής διάσκεψης, τόσο
το
Υπουργείο Παιδείας, ειδικότερα, όσο και την Κοινωνία, γενικότερα, για
όλα τα
φλέγοντα θέματα της Δημοτικής Εκπαίδευσης που παραμένουν σε εκκρεμότητα
και
επηρεάζουν αρνητικά, σε πολύ μεγάλο βαθμό, την ομαλή λειτουργία των
σχολείων
και το επίπεδο της όλης εκπαιδευτικής προσπάθειας. Για σκοπούς
ενημέρωσης και
μόνο διακρίναμε και παρουσιάσαμε τα ζητήματα αυτά σε δύο άξονες. Είναι
δεδομένο
ότι οι άξονες αυτοί συσχετίζονται, αλληλενεργούν και αλληλεπιδρούν
απόλυτα
μεταξύ τους, ως βασικές προϋποθέσεις της ποιοτικής και αποτελεσματικής
Εκπαίδευσης.
Ο πρώτος αφορούσε τα θέματα της καθημερινής
εκπαιδευτικής
πράξης και της καθημερινότητας των σχολείων. Κάποια από αυτά, μάλιστα,
μπορούσαν
και μπορούν να επιλυθούν χωρίς άλλη καθυστέρηση αν το Υπουργείο
Παιδείας
επιδείκνυε την ανάλογη πολιτική βούληση.
Έχουμε αποστείλει προς τον Υπουργό Παιδείας
αναλυτικές
και τεκμηριωμένες προτάσεις και εισηγήσεις για τα θέματα αυτά,
απαιτώντας
παράλληλα ουσιαστικό και πραγματικό διάλογο που να καταλήγει,
επιτέλους, σε
αποτελεσματικές και εφαρμόσιμες λύσεις έτσι ώστε να επιτευχθεί μια
ουσιαστική
και δυναμική εξέλιξη στη Δημόσια Δημοτική Εκπαίδευση, προς όφελος των
παιδιών
μας. Συγκεκριμένα, αναφερθήκαμε στα εξής: (Οι εν λόγω επιστολές
παρατίθενται
στο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ)
1.
Παραβατικότητα
2.
Θέματα σωστής και έγκαιρης στελέχωσης των σχολείων
3.
Διαχείριση
αλλόγλωσσων παιδιών
4.
Ζώνες
Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας
5.
Πλήρωση
κενών οργανικών θέσεων
6.
Αντικαταστάσεις
7.
Προαιρετικά
Ολοήμερα Σχολεία
Στα σχολεία τα προβλήματα είναι περισσότερο από
εμφανή
λόγω των περικοπών στις δαπάνες που προηγήθηκαν. Τα ίδια τα παιδιά
ταλαιπωρούνται από διάφορα προβλήματα (μαθησιακά, εκπαιδευτικά,
οικογενειακά,
κοινωνικά, οικονομικά) και οι εκπαιδευτικοί καλούνται, τις συνέπειες
όλων
αυτών, όχι απλώς να τις διαχειριστούν, αλλά και να επιτύχουν ταυτόχρονα
και
παράλληλα τους εκπαιδευτικούς σκοπούς και στόχους που τίθενται. Στις
πλείστες,
μάλιστα, των περιπτώσεων χωρίς ουσιαστική βοήθεια και στήριξη από την
αρμόδια
αρχή. Συνεπώς, απαιτήσαμε διάλογο προς αναζήτηση συγκεκριμένων και
πρακτικών
λύσεων και σε συναντήσεις με τον ίδιο τον Υπουργό Παιδείας, τη Γενική
Διευθύντρια και τη Διεύθυνση Δημοτικής Εκπαίδευσης θέσαμε και
συζητήσαμε τα
ζητήματα αυτά.
Όλα αυτά διαδραματίστηκαν παράλληλα με τη συζήτηση
μιας
σειράς ζητημάτων που αποτελούν τον δεύτερο άξονα που περιλαμβάνει τις
εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις και καινοτομίες που προωθούνται το
τελευταίο διάστημα.
Ήδη το Υπουργείο Παιδείας έχει προχωρήσει στην κατάθεση των Προτάσεων
για τα
σοβαρότατα ζητήματα των Νέων Ωρολόγιων Προγραμμάτων, του Νέου
Συστήματος
Προσλήψεων και του Σχεδίου Επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών. Ενώ,
αναμένεται και
στη συνέχεια η Πρόταση για το Νέο Σχέδιο Αξιολόγησης.
Για να μπορέσουμε να οδηγηθούμε, για όλα τα πιο
πάνω
θέματα, σε σωστές, δίκαιες και τεκμηριωμένες ρυθμίσεις που θα
διασφαλίζουν την
επαρκή και αποτελεσματική λειτουργία των σχολείων και της εκπαιδευτικής
διαδικασίας θέσαμε ως βασική προϋπόθεση τη διεξαγωγή ουσιαστικού
διαλόγου που
θα πληροί τις σωστές και θεσμοθετημένες διαδικασίες. Την ίδια ώρα
βασική θέση
μας είναι η συνολική διευθέτηση όλων των ζητημάτων και όχι η
αποσπασματική,
γιατί όλα τα θέματα συσχετίζονται μεταξύ τους και παρουσιάζουν τομές
που
επιβάλλεται να συνεξετάζονται και να μελετούνται ταυτόχρονα και
παράλληλα. Ο διάλογος
για μας δεν μπορεί παρά να αντιμετωπίζει σφαιρικά όλα τα ζητήματα και
να
επιφέρει λύσεις τόσο για τα απτά προβλήματα της καθημερινότητας όσο και
για τις
εκπαιδευτικές αλλαγές και
καινοτομίες
που προωθούνται.
Είναι πεποίθησή μας ότι η Οργάνωση πρέπει να
αξιοποιήσει το
ρόλο και το λόγο που επιβάλλεται να έχει σε όλη αυτή τη διαδικασία και
να
παρουσιαστεί πανέτοιμη, μελετημένη παραθέτοντας τεκμηριωμένες θέσεις,
προτάσεις
και αντιπροτάσεις στα πλαίσια, πάντοτε, των συλλογικών αποφάσεων των
διαφόρων
σωμάτων της και να μπορέσει, έτσι, να συμβάλει στα μέτρα των δυνάμεων
και των
δυνατοτήτων της στο καλό της Εκπαίδευσης και των μελών της. Αυτό
άλλωστε,
καθορίζει και ο πρώτος σκοπός στο Καταστατικό της ΠΟΕΔ που αναφέρεται « … στην προστασία και εξύψωση της Ελληνικής
Εκπαίδευσης της Κύπρου και ιδιαίτερα της Δημοτικής Εκπαίδευσης και των
εκπαιδευτικών που υπηρετούν στα Δημοτικά Σχολεία».
Ως εκπαιδευτικοί και ως ΠΟΕΔ
εκφράσαμε και εκφράζουμε την έγνοια μας για
την Εκπαίδευση και όλα όσα τροχοδρομούνται αλλά την ίδια ώρα στείλαμε
και
στέλνουμε ξεκάθαρα το μήνυμα προς τον ίδιο τον Υπουργό Παιδείας ότι
μέσα από
ειλικρινή, σωστό, εντατικό, θεσμικό διάλογο θέλουμε και πρέπει να
είμαστε «πρωταγωνιστές,
συνδιαμορφωτές και όχι
παρατηρητές».
Πρώτιστο μέλημά μας σε όλη αυτή την πορεία δεν μπορεί να είναι άλλο, από
το να συσπειρωθούμε
και να συστρατευτούμε όσο ποτέ άλλοτε γύρω από την Οργάνωσή μας, την
ΠΟΕΔ, την
οποία οφείλουμε να χαλυβδώσουμε, να ενδυναμώσουμε και να θωρακίσουμε
για να
μπορεί να σταθεί με το ήθος, τη σοβαρότητα, την τεκμηριωμένη
διεκδικητικότητα,
αλλά και με την ευρύτερη εθνική, κοινωνική και πολιτιστική προσφορά της, στο ύψος των
περιστάσεων που έχουν διαμορφωθεί. Έτσι,
θα μπορέσει να συνεχίσει κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες, όσο δύσκολες
κι αν
είναι, το πολυδιάστατο και πολυεκτιμημένο έργο της.
Η ανάγκη της ενότητας μέσα σε αυτές τις δύσκολες
συνθήκες
που διαμορφώθηκαν, προϋποθέτει ασφαλώς τακτικότατη, σωστή και
ολοκληρωμένη
ενημέρωση όλων των μελών μας, αμφίδρομη και άμεση επικοινωνία και
ανταλλαγή
απόψεων και εισηγήσεων για τα διάφορα θέματα με τα μέλη. Η ηγεσία
οφείλει να
βρει εκείνους τους τρόπους που θα εξασφαλίζουν ακόμη και προσωπική
επαφή με τον
κάθε συνάδελφο και την κάθε συναδέλφισσα, φέρνοντας την ηγεσία πιο
κοντά στη
βάση.
Στα πλαίσια της ειλικρινούς αυτοκριτικής η
επικοινωνία
αυτή με τον Κλάδο χρήζει και επιδέχεται σημαντική αναβάθμιση και
βελτίωση. Οι
τρέχουσες εξελίξεις και ο τρόπος που η Οργάνωση οφείλει να δράσει ή να
αντιδράσει στα διάφορα θέματα που αναδύονται προϋποθέτουν
αποτελεσματικότερη
επικοινωνία με όλα ανεξαίρετα τα μέλη διασφαλίζοντας την ενότητα του
Κλάδου που
αποτελεί και τη δύναμή μας στις διεκδικήσεις μας. Έχουν γίνει κάποια
βήματα
προς αυτή την κατεύθυνση αλλά κατά γενική παραδοχή χρειάζεται να γίνουν
ακόμη
περισσότερα που θα επιφέρουν και καλύτερα, απτά αποτελέσματα.
Στον Προγραμματισμό Δράσης που διαμορφώσαμε τον
περασμένο
Οκτώβριο, έγινε αξιολόγηση και ιεράρχηση των στόχων που τέθηκαν, έτσι
ώστε να
ενισχυθεί η αποτελεσματικότητα των προσπαθειών επίτευξής τους.
Ταυτόχρονα, η
δυνατότητα ελέγχου και βελτίωσης τόσο της πορείας όσο και των
αποτελεσμάτων με
ετοιμότητα για ευελιξία, χωρίς τον κίνδυνο αποπροσανατολισμού,
αποτέλεσαν
βασικά στοιχεία του.
Ο Προγραμματισμός Δράσης για την τριετία 2014 –
2017, δεν
απεμπολεί, όπως ήδη προαναφέρθηκε, σε καμιά περίπτωση τις γενικότερες
διαχρονικές θέσεις και επιδιώξεις της Οργάνωσης. Λαμβάνοντας όμως υπόψη
το
συγκείμενο της οικονομικής κρίσης, την ανάγκη για στήριξη της
καθημερινότητας
των εκπαιδευτικών και το προδιαγραφόμενο πλαίσιο αλλαγών που
προωθούνται, το
Διοικητικό Συμβούλιο επέλεξε και επικεντρώθηκε σε επιμέρους άξονες.
Κατέληξε
έτσι, στη διαμόρφωση των προτεραιοτήτων της τριετίας, που αφενός πρέπει
να
αποτελέσουν τις βασικότερες επιδιώξεις της ΠΟΕΔ και αφετέρου οι
επιδιώξεις
αυτές να μπορούν, κάτω από τους περιορισμούς που επιβάλλουν οι παρούσες
οικονομικές, κοινωνικές, πολιτικές και άλλες συνθήκες, να επιτευχθούν.
Μέσα σε αυτή την στοχο-προσήλωση της ηγεσίας για
την
προσεχή τριετία, δεν αποκλείστηκε, ασφαλώς, η
αξιοποίηση δεδομένων, που ενδεχομένως θα αναδυθούν
και θα αποτελέσουν πρόσφορο έδαφος για διεκδίκηση επιπρόσθετων
επιδιώξεων,
εφόσον η Οργάνωση δρα, ταυτόχρονα, σε ένα γενικότερο πλαίσιο
διεκδικήσεων και
ενεργειών, όπως αυτό διαμορφώνεται από τις διαχρονικές αποφάσεις και τα
ψηφίσματά της. Η ηγεσία έχει ως καίριο άξονα τα ψηφίσματα που
εγκρίθηκαν,
παράλληλα όμως, προσπάθησε να αξιοποιήσει ανάλογα όλες τις ευκαιρίες,
που
σχετίζονται με την ευρύτερη και διαχρονικά συμφωνημένη πολιτική της
Παγκύπριας
Συνδιάσκεψης των Γενικών Αντιπροσώπων. Στη συζήτηση για το Ωρολόγιο
Πρόγραμμα,
όπως διαφαίνεται και από το σχετικό έγγραφο στο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ, έθεσε μεταξύ
άλλων
βασικών προϋποθέσεων την ανάγκη για ολοκλήρωση του θεσμού του
«Υπεύθυνου
Τμήματος» στα Δημοτικά Σχολεία και στην επέκτασή του τόσο στην
Προδημοτική
Εκπαίδευση όσο και στην Ειδική Εκπαίδευση.
Ο Προγραμματισμός Δράσης δομήθηκε και οργανώθηκε
σε έξι
τομείς. Ανάμεσα στους έξι τομείς δράσης δεν υπάρχουν, ασφαλώς,
διαχωριστικές
γραμμές, που να απομονώνουν σε στεγανά τον κάθε τομέα από τους
υπόλοιπους, αλλά
αντίθετα οι έξι αυτοί τομείς συλλειτουργούν, αλληλοσχετίζονται και
αλληλεπιδρούν μεταξύ τους.
Οι έξι τομείς όπως ορίστηκαν και αναλύθηκαν είναι
οι
ακόλουθοι:
Α.
Λειτουργικός και Οργανωτικός τομέας
(εσωτερικός και εξωτερικός)
Ο τομέας αυτός διακρίνεται:
- Στην οργάνωση και λειτουργία των υπηρεσιών της
ΠΟΕΔ σε εσωτερικό επίπεδο, που σχετίζονται με τη λειτουργία του
γραφείου της Οργάνωσης αλλά και των ευρύτερων δομών της. Σκοπός είναι η
αποτελεσματικότερη επίτευξη της κοινής προσπάθειας, με την ύπαρξη
ξεκάθαρων αρμοδιοτήτων και καθηκόντων, για τους αξιωματούχους και το
προσωπικό της.
- Στις προσπάθειες της ΠΟΕΔ, μέσα από ενέργειες και
διευθετήσεις που κάνει, για συζήτηση, προώθηση και εξέταση των διαφόρων
συνδικαλιστικών, εκπαιδευτικών και άλλων θεμάτων που την απασχολούν. Οι
προσπάθειες αυτές θα λαμβάνουν χώρα, φυσικά, μέσα
στη σωστή και ενδεδειγμένη λειτουργία των μηχανισμών, που προνοούνται
σε κάθε περίπτωση.
Β.
Διεκδικητικός, ως προς τα Συνδικαλιστικά
θέματα, τομέας
Η εξέταση και προώθηση των αιτημάτων, που έχουν
κατά
κύριο λόγο συνδικαλιστικό χαρακτήρα, καθώς επίσης οι ενέργειες και οι
δραστηριότητες της ΠΟΕΔ προς την κατεύθυνση αυτή.
Γ.
Διεκδικητικός, ως προς τα εκπαιδευτικά
θέματα, τομέας
Η συμμετοχή και η εμπλοκή της ΠΟΕΔ σε όλα τα
θέματα, που
έχουν κατά κύριο λόγο εκπαιδευτικό χαρακτήρα και, γενικότερα, οι
δράσεις, οι ενέργειες
και οι δραστηριότητές της Οργάνωσης, για προώθηση της εκπαιδευτικής της
πολιτικής και της υλοποίησης του οράματός της για την Εκπαίδευση.
Δ.
Τομέας των Σχέσεων της ΠΟΕΔ, στο
εσωτερικό και εξωτερικό
Η συνεργασία της ΠΟΕΔ με τις άλλες Εκπαιδευτικές,
Συνδικαλιστικές και άλλες Οργανώσεις, καθώς επίσης και με διάφορα άλλα
Οργανωμένα Σύνολα στην κοινωνία, τόσο στο εσωτερικό, όσο και στο
εξωτερικό.
Στόχος είναι η εξασφάλιση και διασφάλιση συμμάχων, εφοδίων και
εμπειριών
(εκπαιδευτικών, συνδικαλιστικών κ.ά.), που ενδέχεται να λειτουργήσουν
βοηθητικά
ως πολύτιμα εχέγγυα, στην προσπάθεια για επίτευξη των σκοπών που η
Οργάνωση
θέτει.
Γενικά, μπορούμε επίσης να επισημάνουμε ότι η
εικόνα της
ΠΟΕΔ προς τα μέλη της, αλλά και προς την ευρύτερη κοινωνία, μπορεί να
προσφέρει
πολλά στον αγώνα της προς την εκπλήρωση των επιδιώξεών της.
Ε.
Τομέας της Προσφοράς Υπηρεσιών προς τα
μέλη
Η προσφορά της ΠΟΕΔ προς τα μέλη της σχετίζεται με
τη
δυνατότητα και την προθυμία της Οργάνωσης να στηρίξει, να βοηθήσει και
να
εξυπηρετήσει τα μέλη της, στις περιπτώσεις που αυτά το ζητήσουν ή όποτε
κριθεί
σκόπιμο να γίνει. Η εφαρμογή της αρχής της διακριτικότητας, η
διασφάλιση της
δεοντολογίας και, πολύ περισσότερο, η τήρηση των προβλεπόμενων
διαδικασιών κάθε
φορά αποτελούν το μόνο κοινά αποδεκτό πλαίσιο δράσης, σε αυτό τον τομέα.
ΣΤ. Τομέας
Εθνικής, Κοινωνικής, Πολιτιστικής
και Άλλης Δράσης
Η δράση της ΠΟΕΔ στους πολύ σημαντικούς αυτούς
τομείς,
που συνδέονται με διάφορους τρόπους με τους γενικότερους σκοπούς της
Εκπαίδευσης και της Παιδείας που η Οργάνωση τάχθηκε να υπηρετεί, δεν
μπορεί
παρά να αποτελεί διαχρονικό μέλημα της εκάστοτε ηγεσίας. Ιδιαίτερη
μνεία και
αναφορά πρέπει να γίνεται στις ενέργειες και πρωτοβουλίες που
σχετίζονται με
θέματα που απορρέουν από το Εθνικό μας Πρόβλημα, για το οποίο η
Οργάνωση
ενδιαφέρεται και θα συνεχίσει να ενδιαφέρεται και να δραστηριοποιείται
μέχρι
την οριστική διευθέτησή του, στη βάση των αναφαίρετων ανθρωπίνων
δικαιωμάτων
και ελευθεριών, όλων ανεξαίρετα των ανθρώπων.
Συναδέλφισσες, συνάδελφοι, Γενικοί Αντιπρόσωποι,
Τα πεπραγμένα του Διοικητικού Συμβουλίου για τον
πρώτο
χρόνο της θητείας του, παρουσιάζονται για τα θέματα που κυριάρχησαν σε
αυτή την
περίοδο, κυρίως, μέσα από τις επιστολές που επιλέξαμε να παραθέσουμε
στο
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ. Επιστολές που, σε πολλές περιπτώσεις, παρουσιάζουν τις
θέσεις της
Οργάνωσης όπως αυτές διαμορφώθηκαν μέσα από τις Διακινησιακές Επιτροπές
που
συστάθηκαν με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου και εργάστηκαν
προπαρασκευαστικά παρουσιάζοντας συγκεκριμένες εισηγήσεις και προτάσεις
ενώπιον
του Διοικητικού Συμβουλίου, που είχε την ευθύνη της λήψης των τελικών
αποφάσεων. Παράλληλα, όμως, η Οργάνωση διαχειρίστηκε σωρεία άλλων
ζητημάτων που
σχετίζονται με όλους τους τομείς δράσεις της. Αναφερόμενοι στον κάθε
τομέα
ξεχωριστά, καταθέτουμε πολύ επιγραμματικά τις βασικές θεματικές με τις
οποίες
ασχοληθήκαμε, προωθήσαμε, συζητήσαμε, παραθέσαμε, παρουσιάσαμε και
διεκδικήσαμε
ανάλογα με την περίσταση στην οποία βρεθήκαμε, μέσα από συναντήσεις,
συνεδρίες
επιτροπών, επικοινωνία με διάφορους φορείς και γενικά μέσα από την όλη
προσπάθεια που καταβλήθηκε σε
κάθε τομέα
ξεχωριστά. Οι βασικές θεματικές παρουσιάζονται σε τίτλους και οι όποιες
διευκρινίσεις ή διασαφηνίσεις μπορούν να δοθούν κατά τη συζήτηση των
πεπραγμένων
όπου κριθεί αναγκαίο.
Α. Λειτουργικός
και Οργανωτικός τομέας (εσωτερικός και εξωτερικός)
Ø
Ολοκλήρωση των Νέων Γραφείων που ανεγείρονται στο
Πλατύ
Αγλαντζιάς
Ø
Προσπάθειες για εσωτερική αναδιοργάνωση και
αναδόμηση του
γραφείου
Ø
Εξέταση και προώθηση Καταστατικών αλλαγών από
Διακινησιακή Επιτροπή
Ø
Λειτουργία ΠΟΕΔ μέσα στο πλαίσιο αναγκών και
απαιτήσεων,
που προδιαγράφουν τα νέα δεδομένα, οικονομικά, εκπαιδευτικά, κοινωνικά,
πολιτικά και άλλα
Ø
Διαχείριση και αξιοποίηση περιουσιακών στοιχείων
της
Οργάνωσης (π.χ. προχωρά η έκδοση τελικής έγκρισης για το Συγκρότημα
Εξοχικών Κατοικιών
στις Πλάτρες)
Ø
Επιδίωξη λειτουργίας των ενδεδειγμένων μηχανισμών
εξέτασης, συζήτησης και προώθησης εκπαιδευτικών, συνδικαλιστικών και
άλλων
ζητημάτων (ΜΕΠΕΥ εγγραφή θεμάτων)
Ø
Προσπάθειες για αποτροπή από την επίσημη πλευρά
πρακτικών
και τακτικών διαβούλευσης που αποδυναμώνουν την Οργάνωση και τις θέσεις
μας,
όπως γινόταν στο Συμβούλιο Δημοτικής και Μέσης Εκπαίδευσης
Ø
Σύγκληση 22 Διοικητικών Συμβουλίων σε διάστημα
ενός
χρόνου
Ø
Παρουσία σε συνεδρίες διαφόρων Κοινοβουλευτικών
Επιτροπών
Ø
Επιστολές και συναντήσεις με Κόμματα,
Υπουργούς/Υπουργεία,
Υπηρεσίες
Ø
Παρουσία με διάφορους τρόπους στα ΜΜΕ
Ø
Στήριξη ΠΟΕΔ προς άλλες ομάδες εργαζομένων
Ø
Συμμετοχή σε Πανσυνδικαλιστικές συναντήσεις
Ø
Συνεργασία με τους Οργανωμένους Γονείς τόσο σε
κεντρικό
όσο και σε επαρχιακό επίπεδο
Ø
Συμμετοχή σε συνεδρίες της ΜΙΤΕΠΕΥ και ΜΕΠΕΥ για
διάφορα
θέματα (σχέδια υπηρεσίας ΕΔΕ, ΠΛΕ, ΑΛΕ, τροποποιήσεις νομοθεσίας, κ.ά.)
Ø
Συναντήσεις με Υπουργό Παιδείας
Ø
Συναντήσεις με ΓΔ Υπουργείου Παιδείας
Ø
Συναντήσεις με ΔΔΕ, ΠΙΚ, ΥΕΨ, ΟΑΠ
Ø
Συναντήσεις με ομάδες συγγραφής ΑΠ
Ø
Συμμετοχή στη Διατμηματική Επιτροπή για τα ΝΑΠ
Ø
Ενδοτμηματικές Επιτροπές
Ø
Εκπροσώπηση στην Επιτροπή Ειδικής Αγωγής και
Εκπαίδευσης
Ø
Μητρώο Μελών ΠΟΕΔ
Ø
Βελτίωση επικοινωνίας με τα μέλη (sms, ιστοσελίδα, κ.ά.)
Ø
Παιδική Χαρά
Ø
Ταμειακά ΠΟΕΔ (τακτοποίηση διάφορων εκκρεμοτήτων,
ΦΠΑ,
φόροι, κ.ά.)
Β&Γ.
Διεκδικητικός, ως προς τα Συνδικαλιστικά
και Εκπαιδευτικά θέματα, τομέας
Ø
Σύσταση Διακινησιακών Επιτροπών για εξέταση των
διάφορων
θεμάτων (ΝΣΑ, ΝΣΔ, ΝΩΠ, ΝΣΜ, ΝΑΠ.)
Ø
Καθημερινότητα σχολείων
Ø
Δαπάνες για την Εκπαίδευση
Ø
Αλλόγλωσσα παιδιά
Ø
Παραβατικότητα
Ø
Ενισχυτική διδασκαλία
Ø
Παρεμβάσεις στο έργο των σχολείων από τρίτους,
κυρίως
γονείς, αλλά και άλλους παράγοντες
Ø
Ασφάλεια και υγεία στους σχολικούς χώρους
Ø
Γραφειοκρατία και φόρτος εργασίας των
Διευθυντών/Διευθυντριών
Ø
Σχολικές Εφορείες
Ø
Προδημοτική Εκπαίδευση
·
Υπεύθυνος
Τμήματος
·
Διασαφήνιση
Αναλυτικού Προγράμματος
·
Διατήρηση
τμημάτων εκεί όπου υπάρχουν αυξημένες ανάγκες
·
Διοικητικός
χρόνος για κοινοτικά τμήματα
·
κ.ά.
Ø
Ειδική
Εκπαίδευση
·
Νέος
Μηχανισμός Εντοπισμού και Στήριξης
·
Σύνταξη
Εκθέσεων
·
Διορισμός
Σχολικών Βοηθών
·
Διακίνηση
εκπαιδευτικών
·
Υπεύθυνος
Τμήματος στις Ειδικές Μονάδες
·
κ.ά.
Ø
Αντικαταστάσεις
– Προβλήματα Αντικαταστατών συναδέλφων
Ø
Συμβασιούχοι
Εκπαιδευτικοί
Ø
Ενιαία Ολοήμερα
Σχολεία
Ø
Προαιρετικά
Ολοήμερα Σχολεία (δημοτικά και νηπιαγωγεία)
Ø
Ζώνες Εκπαιδευτικής
Προτεραιότητας
Ø
Προσφυγές
για διάφορα ζητήματα είτε ως ΠΟΕΔ είτε σε συνεργασία και με άλλες
Συντεχνίες
(π.χ. Συνταξιοδοτικό – Ευρωπαϊκή Προσφυγή)
Δ. Τομέας
των Σχέσεων της ΠΟΕΔ στο εσωτερικό και στο εξωτερικό
Ø
Διεθνείς Σχέσεις (συμφωνία στο θέμα της εθνικής
εκπροσώπησης)
Ø
Σχέσεις Τουρκοκυπριακές Εκπαιδευτικές Οργανώσεις –
Κοινές
Δράσεις
Ø
Συνεργασία με τους Οργανωμένους Γονείς
Ø
Συνεργασία με τις άλλες Εκπαιδευτικές Οργανώσεις
και
Συντεχνίες
Ø
Σχολικές Εφορείες
Ø
Κοινωνική, πολιτιστική δράση ΠΟΕΔ
Ε.
Τομέας της Προσφοράς Υπηρεσιών προς τα
μέλη
Ø
Διαχείριση και εκσυγχρονισμός του Ταμείου
Αποθνησκόντων
Ø
Αναβάθμιση υπηρεσιών προς τα μέλη
Ø
Εξοχικά ΠΟΕΔ (λειτουργική και κτιριακή αναβάθμιση)
Ø
Ενημέρωση μελών
Ø
Μουσείο Βάσας Κοιλανίου
Ø
Παροχή εξειδικευμένων συμβουλών προς τα μέλη
ΣΤ. Τομέας
Εθνικής, Κοινωνικής, Πολιτιστικής
και Άλλης Δράσης
Ø
Συνεισφορά εκπαιδευτικών σε διάφορους φορείς
ιδιαίτερα
μέσα από τα κατά τόπους Επαρχιακά Γραφεία που έχει η Οργάνωση σε όλες
τις
πόλεις
Ø
Εισφορές σε Κοινωφελείς Οργανισμούς
Ø
Εθνική Δράση της ΠΟΕΔ
Ø
Εκδηλώσεις ΠΟΕΔ
Συναδέλφισσες, συνάδελφοι,
Η ηγεσία της ΠΟΕΔ κλήθηκε όλο αυτό το διάστημα των
δώδεκα
πρώτων μηνών της θητείας του νέου Διοικητικού Συμβουλίου να συζητήσει
τα πολύ
σημαντικά και φλέγοντα θέματα όπως το Νέο Σχέδιο Αξιολόγησης, το Νέο
Σύστημα
Διορισμών, το θέμα της Επιμόρφωσης, το Νέο Σχέδιο Αξιολόγησης γι’ αυτό
και πολλά
άλλα θέματα που προγραμματίστηκε να προωθηθούν, να συζητηθούν και να
ρυθμιστούν
ήταν αναμενόμενο λόγω του σημαντικού φόρτου εργασίας, να μην έχουν
προχωρήσει
στο βαθμό που επιθυμούσαμε και αναμέναμε.
Τα θέματα που κατά προτεραιότητα τέθηκαν από το
Διοικητικό Συμβούλιο κατά τον Προγραμματισμό Δράσης τα οποία η
Παγκύπρια
Συνδιάσκεψη των Γενικών Αντιπροσώπων υιοθέτησε και ενέκρινε ως
Ψηφίσματα στις
30 Οκτωβρίου του 2014, αποτέλεσαν τις βασικές θέσεις εκπαιδευτικής και
συνδικαλιστικής πολιτικής της Οργάνωσης στη συζήτηση των θεμάτων που
κυριάρχησαν.
Τα θέματα αυτά είναι:
I.
Το
πλαίσιο της οικονομικής κρίσης και η απάντηση της ΠΟΕΔ
II.
Νέα προσέγγιση
στους όρους εργοδότησης στη Δημόσια Εκπαίδευση
III.
Καθημερινότητα
των εκπαιδευτικών και των σχολείων
IV.
Εκπαιδευτική
Μεταρρύθμιση
V.
Στελέχωση
σχολείων
VI.
Διαβούλευση/Διαπραγμάτευση
στα θεσμοθετημένα όργανα για όλα τα θέματα.
Οι πιο πάνω θεματικές αποτέλεσαν τους έξι άξονες
στους
οποίους το Διοικητικό Συμβούλιο, πήρε εντολή από το ανώτατο σώμα της
Οργάνωσης,
την Παγκύπρια Συνδιάσκεψη των εκατό Γενικών Αντιπροσώπων να
επικεντρωθεί
ιδιαίτερα σε αυτά κατά την τριετία της θητείας του. Στη συνέχεια θα
καταγραφεί
περιληπτικά η αποτίμηση και καταγραφή των ενεργειών μας ως προς αυτούς
έξι
άξονες που κατέληξαν τον περασμένο Οκτώβριο σε έξι ψηφίσματα που
πλαισιώνουν
την ευρύτερη πολιτική της Οργάνωσης.
I.
Το πλαίσιο της οικονομικής κρίσης και η απάντηση
της ΠΟΕΔ
Η ΠΟΕΔ συνέχισε να καταγράφει και να αναφέρεται
τόσο στην
πρωτόγνωρη και καλπάζουσα οικονομική κρίση που ξέσπασε στον τόπο μας τα
τελευταία χρόνια όσο και στη θλιβερότατη κρίση των θεσμών που αναδύθηκε
μέσα
από τις πρόσφατες εξελίξεις στο πολιτικό, κυρίως, σκηνικό. Κρίσεις που
διατάραξαν
τις κοινωνικές ισορρπίες και συνέβαλαν στο να κλονιστεί και να
καταρρεύσει ο
κοινωνικός ιστός, ενώ επέφεραν ταυτόχρονα αρνητικότατες και
καταστροφικές
κοινωνικές, οικονομικές, εργασιακές, εκπαιδευτικές και άλλες επιπτώσεις
και
συνέπειες.
Η ΠΟΕΔ συνέχισε αξιοποιώντας κάθε ευκαιρία να
αγωνίζεται
για τη διαφύλαξη του Δημόσιου Σχολείου ειδικότερα και της Παιδείας του
τόπου
γενικότερα. Συνέχισε να αντιδρά, να αντιμάχεται και να καταγγέλλει τις
φανερές
και συγκεκαλυμμένες μεθοδεύσεις ακρωτηριασμού και παραμόρφωσης της
δημόσιας
εκπαίδευσης, με τη μείωση των κονδυλίων και τις εκπαιδευτικές ή
εργασιακές αλλαγές
που επιχειρούνται, πλήττοντας αρνητικά την ποιότητα της παρεχόμενης
δημόσιας
εκπαίδευσης.
Σε όλα τα αρμόδια σώματα που βρέθηκε, αλλά και
μέσα από
ανακοινώσεις, δηλώσεις και επιστολές κατέγραφε και επεσήμανε την
αντίδρασή της
και τη δυσφορία της για τις άκριτες και τυφλές πολιτικές της λιτότητας
και τις αστόχαστες
περικοπές, που αποψιλώνουν το Δημόσιο Σχολείο και που αποτελούν
κοντόφθαλμες
και ζημιογόνες λογικές και πολιτικές για το μέλλον του τόπου μας, για
τις
νεότερες γενιές, για τα δικά μας παιδιά, για τις γενιές που θα
ακολουθήσουν.
II.
Νέα προσέγγιση στους όρους εργοδότησης στη Δημόσια
Εκπαίδευση
Η μονομερής αλλαγή των όρων εργοδότησης των
εκπαιδευτικών,
που καταγράφηκε και δυστυχώς συνεχίζει να καταγράφεται τα τελευταία
χρόνια,
συνάντησε και συναντά τη σθεναρή αντίδραση της ΠΟΕΔ, η οποία καθηκόντως
διεκδικεί και υπερασπίζεται τη διατήρηση και τη διαφύλαξη του δημόσιου
χαρακτήρα της Εκπαίδευσης. Η προδιαγραφόμενη πορεία της παρείσφρυσης
των
ιδιωτικοποιήσεων στην Εκπαίδευση, μέσα από τη νέα τάση για αγορά
υπηρεσιών δεν
έγινε ανεκτή με κανέναν τρόπο και καταγγέλθηκε τόσο άμεσα προς την
Επίσημη
Πλευρά όσο και δημόσια. Μας ανησυχεί ιδιαίτερα το ενδεχόμενο να
δημιουργηθεί
μια κατάσταση προς αυτή την κατεύθυνση που θα είναι μη αναστρέψιμη. Μας
απασχόλησε σοβαρά το πώς θα πρέπει να δράσουμε και να αντιδράσουμε σε
αυτό.
Αποστείλαμε σχετικές επιστολές προς του Υπουργείο Παιδείας και θέσαμε
επιτακτικά
το ζήτημα αυτό ενώπιον και των Οργανωμένων Γονιών με σκοπό την από
κοινού
προσπάθεια αντιμετώπισης του φαινομένου. Βασικό μέλημά μας είναι να μην
επιτρέψουμε η οικονομική κρίση να αποτελέσει το Δούρειο Ίππο των
ιδιωτικοποιήσεων, μέσα στο Δημόσιο Σχολείο.
III.
Καθημερινότητα των εκπαιδευτικών και των σχολείων
Μέσα από τις συναντήσεις που είχαμε με τον ίδιο
τον
Υπουργό Παιδείας και τη Διεύθυνση Δημοτικής Εκπαίδευσης, αλλά και μέσα
από
σχετικές επιστολές καταγράψαμε και ξεκαθαρίσαμε με τον πιο εύγλωττο
τρόπο ότι οι
σύγχρονες παιδαγωγικές μέθοδοι διδασκαλίας, οι αυξημένες διοικητικές
και
λειτουργικές ανάγκες των σχολικών μονάδων και γενικά ο πολυδιάστατος
και
πολύμορφος ρόλος, που οι εκπαιδευτικοί καλούνται να επωμιστούν,
καθιστούν την
καθημερινότητά ένα βαρύ και στρεσογόνο φορτίο. Για να μπορέσουν,
σήμερα, οι
εκπαιδευτικοί όχι μόνο να αναλάβουν αυτό το φορτίο αλλά πολύ
περισσότερο να
αντεπεξέλθουν και να είναι αποτελεσματικοί, επιβάλλεται η Αρμόδια Αρχή,
το
Υπουργείο Παιδείας, να στηρίξει έμπρακτα και ουσιαστικά τους
εκπαιδευτικούς σε
αυτή τη δύσκολη προσπάθεια, προς όφελος πάντοτε των ίδιων των παιδιών.
Οι
εκπαιδευτικοί χρειάζονται πάνω απ’ όλα την ύπαρξη των απαιτούμενων
υποστηρικτικών δομών και θεσμών μέσα στις σχολικές μονάδες, που θα
αποτελέσουν
τις απαραίτητες προϋποθέσεις στήριξης και επιτυχίας στο έργο που
αναλαμβάνουν.
Αυτό ακριβώς τον προσανατολισμό είχε η πολύ
έγκαιρη
συνάντησή μας με τον Υπουργό Παιδείας για τα θέματα της Στελέχωσης των
σχολείων
(δημοτικών, νηπιαγωγείων, ειδικών σχολείων) που έγινε στις 9
Φεβρουαρίου, 2015.
Οι συναντήσεις μας με την Υπηρεσία Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας και την
Ομάδα
Άμεσης Παρέμβασης στόχευαν, μεταξύ άλλων, στην ενίσχυση και ενδυνάμωση
των
υποστηρικτικών δομών προς τους εκπαιδευτικούς και τα σχολεία για να
μπορέσουν
να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικότερα τα συνεχώς αυξανόμενα και
πολυδιάστατα
προβλήματα που αναδύονται μέσα στα σχολεία. Έντονοι είναι οι
προβληματισμοί της
Οργάνωσης γύρω από θέματα που επιβάλλονται μέσα από νομοθεσίες που
αναφέρονται
στην Εκτίμηση Κινδύνων στους Χώρους Εργασίας, στη σεξουαλική
παρενόχληση, στο bulling. Όλα αυτά τα θέματα η ΠΟΕΔ προσπαθεί να τα
διαχειριστεί
με τρόπο που να μην εκθέτουν αδικαιολόγητα τους εκπαιδευτικούς και τις
σχολικές
μονάδες και μέσα από σχετικές συναντήσεις, επιστολές και παραστάσεις
στο
Υπουργείο, στη Βουλή και σε διάφορες επιτροπές καταθέσαμε
συγκεκριμένους
προβληματισμούς και εισηγήσεις. Πρόσφατο παράδειγμα η έγγραφη απαίτησή
μας για
να γίνουν τέτοιες νομοθετικές ρυθμίσεις και αλλαγές που να
διαφοροποιούν τη
διαδικασία για την αναφορά περιστατικών υποψίας για σεξουαλικής
παρενόχληση.
Ως ΠΟΕΔ τονίσαμε και τονίζουμε με κάθε ευκαιρία
ότι η
αναβάθμιση, η βελτίωση και ο εκσυγχρονισμός του Εκπαιδευτικού μας
Συστήματος
που θα επιφέρει και καλύτερα μαθησιακά αποτελέσματα μπορεί να
επιτευχθεί μόνο
μέσα και από την αντιμετώπιση και βελτίωση των ζητημάτων της
καθημερινότητας
των σχολικών μονάδων. Κάτι για το οποίο συστηματικά και μεθοδευμένα
επιδιώκουμε
και εργαζόμαστε για να επιτύχουμε για το Διευθυντή, τη Διευθύντρια,
τους και
τις Βοηθούς Διευθυντές, το δάσκαλο τη δασκάλα, τη νηπιαγωγό και τους
ειδικούς
δασκάλους, για να μπορούν να επιτελούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο
αυτό που η
Πολιτεία τούς αναθέτει.
IV.
Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση
Η ΠΟΕΔ, από τον Ιανουάριο του 2005, όταν κατά τη
συμβολική εκείνη μέρα της Γιορτής των Γραμμάτων εξαγγέλθηκε η έναρξη
της
προσπάθειας για ρηξικέκευθη Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση, διακήρυξε την
απόφασή
της για εποικοδομητική συμμετοχή στο διάλογο που θα ακολουθούσε,
τονίζοντας,
ταυτόχρονα, τη θέλησή της για να συμβάλει στην προσπάθεια
εκσυγχρονισμού και
αναβάθμισης της Δημόσιας Εκπαίδευσης μέσα από αλλαγές που αποδεδειγμένα
θα οδηγούν
στον κοινό στόχο και θα διασφαλίζουν, βεβαίως, τα εργασιακά και
συνδικαλιστικά
κεκτημένα του Κλάδου.
Όλα τα χρόνια που μεσολάβησαν, η Οργάνωση
παρακολουθεί με
τη δέουσα προσοχή και αγωνία τα τεκταινόμενα στον τομέα αυτό. Τα
αποτελέσματα
της προσπάθειας που έγινε μέχρι σήμερα, οπωσδήποτε δεν ικανοποιούν την
Οργάνωσή
μας. Οι ανησυχίες εντείνονται, γιατί μια επιτυχημένη Εκπαιδευτική
Μεταρρύθμιση
εξυπακούει τη μερική, έστω, αύξηση των δαπανών-επενδύσεων στην Παιδεία,
ενώ
βρισκόμαστε, σήμερα, εν μέσω της οικονομικής στενότητας και, με τους
οικονομικούς περιορισμούς που επιβάλλονται, να τίθεται εν αμφιβόλω το
όλο
εγχείρημα.
Μέσα από τα διάφορα σώματα που εκπροσωπείται, η
ΠΟΕΔ, στο
διάλογο για την Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση, ιδιαίτερα στη νεοσυσταθείσα
Διατμηματική Επιτροπή Αξιολόγησης των Αναλυτικών Προγραμμάτων (ΔΕΑΑΠ),
συνεχίζει να παρακολουθεί με πολλή προσοχή τις εξελίξεις και
παρεμβαίνει ουσιαστικά
και εποικοδομητικά, προτάσσοντας τις θέσεις αρχής και τις ειλημμένες
αποφάσεις
που αυτή υπηρετεί και υπερασπίζεται. Κατά γενική ομολογία, ο όρος
Εκπαιδευτική
Μεταρρύθμιση έχει ήδη εγκαταλειφθεί και αναφερόμαστε, πια, σε αλλαγές
που θα
γίνουν με απώτερο σκοπό τον εκσυγχρονισμό και τη βελτίωση της
παρεχόμενης
εκπαίδευσης.
V.
Στελέχωση σχολείων
Αποτέλεσε αδιαπραγμάτευτη θέση της ΠΟΕΔ στη
συνάντηση της
9ης Φεβρουαρίου με τον Υπουργό Παιδείας για το
θέμα της Στελέχωσης
των σχολείων και στη συνάντηση της 15ης Μαΐου με
το Διευθυντή
Δημοτικής Εκπαίδευσης ότι οι πραγματικές εκπαιδευτικές ανάγκες των
σχολείων
καθορίζουν τη στελέχωση και οποιεσδήποτε άλλες ρυθμίσεις ή πρακτικές
εφαρμόζονται πλήττουν την ποιότητα της παρεχόμενης δημόσιας
εκπαίδευσης. Τέθηκε
από την πλευρά μας η βασική θέση αρχής ότι η σωστή και εύρυθμη
λειτουργία των
σχολικών μονάδων, ο σεβασμός των αναγκών και των ιδιαιτεροτήτων όλων
ανεξαιρέτως των παιδιών και η στήριξη των εκπαιδευτικών διασφαλίζουν
την
μεγαλύτερη επίτευξη των στόχων και των σκοπών του εκπαιδευτικού μας
συστήματος.
Η ΠΟΕΔ, μέσα στο ασφυκτικό και δύσκολο πλαίσιο που
καλείται να ενεργήσει εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, ζήτησε
τεκμηριωμένα τη
θεσμοθέτηση όλων των παραμέτρων που καθορίζουν τη σωστή και
αποτελεσματική
στελέχωση των σχολικών μονάδων, ώστε αυτές ούτε να αμφισβητούνται ούτε
να
παρέχονται κατά το δοκούν (υπεύθυνος τμήματος σε όλες τις βαθμίδες της
Δημοτικής Εκπαίδευσης, χρόνος για ΤΠΕ, χρόνος για διοίκηση των
κοινοτικών
τμημάτων στα νηπιαγωγεία, συνδικαλιστικός χρόνος).
VI.
Διαβούλευση/Διαπραγμάτευση στα θεσμοθετημένα
όργανα για
όλα τα θέματα
Η δράση και οι προσπάθειες της ΠΟΕΔ συνάντησαν τα
τελευταία χρόνια ιδιαίτερες δυσκολίες και εμπόδια, που ορθώνονταν
διαδοχικά
μπροστά μας. Οι ασφυκτικές και περιοριστικές οικονομικές συνθήκες που
διαμορφώθηκαν, αλλά πολύ περισσότερο η παραγνώριση και κατάργηση των
ενδεδειγμένων και συνταγματικά ρυθμισμένων και καθορισμένων διαδικασιών
κοινωνικού διαλόγου, δυσκόλεψαν σε μεγάλο βαθμό τη διεκδίκηση αιτημάτων
μας. Τα
αιτήματά μας αυτά είναι, φυσικά, συνυφασμένα με την επιδιωκόμενη
ποιοτική
αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης ειδικότερα και την προώθηση της
εκπαιδευτικής και συνδικαλιστικής πολιτικής της Οργάνωσης γενικότερα.
Αποτέλεσε βασική και επίμονη απαίτησή μας η
επαναφορά των
θεσμοθετημένων σωμάτων διαβούλευσης/διαπραγμάτευσης, για όλα τα θέματα
που
εγείρονται και επηρεάζουν την Εκπαίδευση και τους όρους εργασίας των
εκπαιδευτικών. Προβάλαμε έντονα και με συνέπεια την ανάγκη για σύγκληση
της
ΜΕΠΕΥ για την εξέταση όλων των ζητημάτων που άπτονται της αρμοδιότητάς
της και
με ικανοποίηση καταγράφουμε την ικανοποίηση, ως ένα βαθμό, του
αιτήματός μας.
Το τελευταίο διάστημα έχει επαναδραστηριοποιηθεί και επαναλειτουργήσει
η ΜΕΠΕΥ,
γεγονός που μας επέτρεψε να εγγράψουμε θέματα που χρονίζουν και
επιβάλλεται να
εξεταστούν, αλλά και να προχωρήσουν, τουλάχιστον μέσα από τις σωστές
διαδικασίες, διάφορα άλλα (σχέδιο υπηρεσίας ΑΛΕ, τροποποιήσεις
νομοθεσιών για
τις μεταθέσεις, διάφορες άλλες διοικητικές ρυθμίσεις).
Επίλογος
Κλείνοντας τη Λογοδοσία του ΔΣ της ΠΟΕΔ για την
περίοδο
Ιούνιος 2014 – Μάιος 2015, θα ήθελα να σημειώσω για άλλη μια φορά ότι
αυτή δεν
μπορούσε παρά να περιλάβει επιγραμματικά τις κυριότερες δράσεις και
ενέργειες
που χαρακτηρίζουν την πορεία της Οργάνωσης την πιο πάνω περίοδο.
Οπωσδήποτε
υπάρχουν και πολλά άλλα καθημερινά ζητήματα που εμπίπτουν στη ρουτίνα
της
λειτουργίας του ζωντανού αυτού οργανισμού της ΠΟΕΔ, που δεν αναφέρονται
και δεν
παρουσιάζονται για ευνόητους λόγους.
Αναμένουμε την ανατροφοδότηση από όλους τους
Γενικούς
Αντιπροσώπους και κυρίως την κριτική, που είμαστε σίγουροι ότι υπό τις
περιστάσεις και καλοπροαίρετη και πολύ χρήσιμη είναι. Σας
διαβεβαιώνουμε ότι οι
εισηγήσεις, οι παρατηρήσεις, οι διαπιστώσεις, οι προβληματισμοί σας,
ακόμη και
οι ελλείψεις και παραλείψεις που θα μας υποδείξετε θα αποτελέσουν για
όλους
εμάς στο Διοικητικό Συμβούλιο πηγή άντλησης ιδεών, αναζήτησης λύσεων,
επίλυσης
των προβλημάτων με απώτερο σκοπό να μπορέσουμε στο τέλος να
ανταποκριθούμε κατά
το δυνατό στις προσδοκίες του διδασκαλικού κόσμου που εκπροσωπούμε και
που μας
έχει κάνει την τιμή να μας αναδείξει ως εκπροσώπους του στην ηγεσία της
Οργάνωσης.
Η προσπάθεια είναι οπωσδήποτε συλλογική και θα
ήταν
πραγματικά μεγάλη παράλειψη να μην ευχαριστήσω θερμότατα όλα τα μέλη
του
Διοικητικού Συμβουλίου. Ένα μεγάλο και ειλικρινές ευχαριστώ εκφράζω
στους
καθημερινούς συμπαραστάτες και συνεργάτες μου στη Γραμματεία για την
αλληλοστήριξη, την αλληλοβοήθεια και τη συναδελφική αλληλεγγύη που
απλόχερα
προσφέρουν. Ακόμη και μέσα από αντίθετες θέσεις, συγκρουόμενες καμιά
φορά
απόψεις και θεμιτές κάποιες στιγμές συγκρούσεις, η προσπάθεια όλων
εστιάζεται
έστω και μέσα από διαφορετικούς φακούς στη στήριξη των συναδέλφων στα
σχολεία,
στην προάσπιση της Παιδείας και του Δημόσιου Σχολείου και κυρίως στην
έγνοια
που ο καθένας έχει για την Οργάνωση που τάχθηκε να υπηρετήσει, με την
τόσο
βαριά και πολυεκτιμημένη ιστορία και δράση που έχει.
Να μου επιτρέψετε προσωπικά και ονομαστικά να τους
ευχαριστήσω όλους:
·
Το
Γενικό Γραμματέα, Απόστολο Αποστολίδη
·
Τον
Αντιπρόεδρο, Χριστόφορο Θεοφάνους
·
Την
Ταμία, Δώρα Κατσελλή
·
Το
Γενικό Οργανωτικό, Πάμπο Παπαδόπουλο
·
Το
Βοηθό Γενικό Γραμματέα, Λούκα Τσούκκα
·
Το
Βοηθό Γενικό Οργανωτικό, Απόστολο Μεμτσούδη
Θερμότατες ευχαριστίες από καρδιάς εκφράζω εκ
μέρους
ολόκληρου του ΔΣ της ΠΟΕΔ, στον Ειδικό Γραμματέα της ΠΟΕΔ τον κ. Αντρέα
Λουκά,
το φίλο Αντρέα, σε
έναν άνθρωπο που υπηρετεί
με τον ίδιο ζήλο, ανεξάντλητη αγάπη και υπομονή, αλλά κυρίως
επιστρατεύοντας τη
δυσεύρετη εμπειρία, υπομονή και σοφία του την Οργάνωση. Ο Αντρέας είναι
για
όλους μας ο συμπαραστάτης, ο άνθρωπος στον οποίο όλοι μας ακουμπούμε
τις
δύσκολες στιγμές στην ΠΟΕΔ. Γι’ αυτό άλλωστε θα προχωρήσουμε και σε μια
ανανέωση της συνεργασίας μας στη δύσκολη από διάφορες απόψεις περίοδο
που
διανύουμε.
Ευχαριστίες οφείλουμε επίσης στις δύο υπαλλήλους
της ΠΟΕΔ
τη Μάρω Σοφοκλέους και τη Ρίτα Παναγίδου, για τις πολύτιμες υπηρεσίες
που
προσφέρουν, καθώς επίσης και στην κ. Κωνσταντίνα που φροντίζει για την
καθαριότητα των γραφείων.
Δεν μπορεί να αφήσουμε πίσω το προσωπικό που
εργοδοτείται
στο Συγκρότημα Εξοχικών Κατοικιών στις Πλάτρες, τον κ. Μιχάλη
Μιχαηλίδη, τον κ.
Θανάση Καστρινό και τις καθαρίστριες, για τις υπηρεσίες τους στο
Συγκρότημα,
που αποτελεί μια άλλη εικόνα της Οργάνωσης.
Τέλος ευχαριστώ για τη συνεργασία όλους εσάς τους
Γενικούς
Αντιπροσώπους που παρευρίσκεστε σήμερα στη Συνδιάσκεψη και γενικότερα
για την
προσφορά και τη συμπαράστασή σας στους αγώνες της Οργάνωσης.
Συναδέλφισσες, συνάδελφοι, Γενικοί Αντιπρόσωποι,
Πρέπει να έχουμε υπόψη μας ότι ο συνδικαλισμός
λειτουργεί
στα πλαίσια ενός συστήματος ομάδων συνεχούς πίεσης, που ανάλογα με τη
δύναμη
που διαθέτουν, επιβάλλουν την κατίσχυση των απόψεων και των
διεκδικήσεών τους.
Η ηγεσία έχει, όμως, την υποχρέωση να λειτουργεί υπεράνω των πιέσεων
αυτών και
να καταλήγει στους σχεδιασμούς της με τρόπο που να ικανοποιούνται τα
αιτήματα
και των ισχνότερων ομάδων, που είτε κρίνονται αντικειμενικά ως δίκαια
είτε
θεωρούνται ότι ικανοποιούν το κριτήριο της ισότιμης μεταχείρισης των
μελών από
την ίδια την Οργάνωσή τους.
Κλείνοντας τον Απολογισμό Δράσης του Διοικητικού
Συμβουλίου για τον πρώτο χρόνο της θητείας του νιώθω έντονα την ανάγκη
να
αναφερθώ και να επισημάνω την υποχρέωση μας να στηρίξουμε τις
προσπάθειες, το
όραμα και τον προορισμό της Οργάνωσης, για την τριετία 2014 – 2017. Η
αταλάντευτη ενότητα όλων των σωμάτων της ΠΟΕΔ διασφαλίζει και την
ενότητα
ολόκληρου του Κλάδου, που είναι απαραίτητη στους δύσκολους αγώνες που
έχουμε να
δώσουμε το επόμενο διάστημα.
Έχουμε επίγνωση του προορισμού μας και
καταβάλλουμε
μεγάλες προσπάθειες, κόπους και μόχθους προκειμένου να
προγραμματιστούμε σωστά
και να επιχειρηματολογούμε τεκμηριωμένα και πειστικά στις επιδιώξεις
μας. Τα
λάθη είναι αναμενόμενα και οι παραλείψεις αναπόφευκτες, αρκεί όμως να
τα
εντοπίζουμε έγκαιρα και με τη δική σας συμβολή και βοήθεια να τα
διορθώνουμε.
Έχουμε υποχρέωση απέναντι στην ίδια μας την πατρίδα, στην Παιδεία του
τόπου
μας, απέναντι στις επερχόμενες γενιές και απέναντι στον Κλάδο να βρούμε
και να
απαιτήσουμε τις λύσεις και τις αλλαγές εκείνες που ταυτίζονται με τους
σχεδιασμούς και τις επιδιώξεις μας.
Ακόμα κι αν αυτό μπορεί να είναι δύσκολο, εμείς ως
ηγεσία, οφείλουμε να επινοήσουμε τρόπους για να επιτύχουμε το καλύτερο
δυνατό
αποτέλεσμα αξιολογώντας και αξιοποιώντας τις υπάρχουσες καταστάσεις και
τα εκάστοτε
δεδομένα προχωρώντας σταθερά και εξελικτικά προς την επίτευξη των
μέγιστων
δυνατών στόχων που θέσαμε, και « …να μην
σταματούμε σε αυτό που ορίσαμε»!
Εκ μέρους του Διοικητικού Συμβουλίου,
Σας ευχαριστώ.
Ο Πρόεδρος
Φίλιος Φυλακτού