04

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΗ ΔΙΑΣΚΕΨΗ

Λευκωσία, 2 Σεπτεμβρίου 2016

Το Διοικητικό Συμβούλιο της ΠΟΕΔ σε συνεδρία του στις 30 Αυγούστου 2016 εξέτασε και αξιολόγησε την πορεία διαλόγου που είχε με το ΥΠΠ τους τελευταίους 8 μήνες, καθώς και τη διαχείριση του ΥΠΠ για τα κρίσιμα εκπαιδευτικά ζητήματα.

Μέσα από την αξιολόγηση διαπιστώνονται:

  • Η στελέχωση των σχολείων καθυστέρησε αδικαιολόγητα και παραμένει κρίσιμο ερωτηματικό κατά πόσο ικανοποιεί τις πραγματικές ανάγκες για σωστή κι εύρυθμη λειτουργία των σχολείων. Σημειώνεται με έμφαση πως αυτό που το ΥΠΠ αποκαλεί ως υπέρβαση την παραχώρηση των 147 επιπλέον θέσεων, για την ΠΟΕΔ δεν είναι παρά η κάλυψη πραγματικών αναγκών, κάτι για το οποίο αναγκάστηκε να καταβάλει πολλές προσπάθειες για να γίνει παραδεκτό από την Επίσημη Πλευρά και αυτή να προχωρήσει, αργοπορημένα, στις ενέργειες που είδαν το φως της δημοσιότητας.
  • Είναι αποσπασματική η πολιτική στην αντιμετώπιση του σοβαρού ζητήματος του αλφαβητισμού, τόσο σε σχέση με την πρόληψη όσο και τη θεραπεία. Το φαινόμενο του αναλφαβητισμού αντιμετωπίζεται μόνο μέσα από ολοκληρωμένη πολιτική, της οποίας άξονες είναι η πρόληψη και η θεραπεία αλλά και ένταξη σε αυτή ολόκληρου του μαθητικού πληθυσμού από τα πρώτα χρόνια των εγκύκλιων σπουδών.
  • Το ίδιο ισχύει και για τα ζητήματα της αποκλίνουσας συμπεριφοράς των μαθητών. Πέρα από την ενίσχυση της Ομάδας Άμεσης Παρέμβασης, επιβάλλεται η ενίσχυση τόσο των υποστηρικτικών μηχανισμών αντιμετώπισης των φαινομένων, όπως είναι το Γραφείο Ευημερίας, οι Υπηρεσία Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας, οι Υπηρεσίες Ψυχικής Υγείας του Κράτους κ.ά. όσο και των μηχανισμών επικοινωνίας και σύνδεσης της Κεντρικής Δομής του ΥΠΠ με αυτούς.
  • Παραμένει ζητούμενο η ορθολογιστική ενίσχυση του διοικητικού έργου της Διευθυντικής Ομάδας του Δημοτικού Σχολείου, του Δημόσιου Νηπιαγωγείου και του Ειδικού Σχολείου.
  • Παρατηρείται περαιτέρω ελλειμματική υποστήριξη στην Προδημοτική Εκπαίδευση σε όλα τα επίπεδα, τη στιγμή που αυτή καθίσταται όλο και πιο έντονη κοινωνική ανάγκη στις δύσκολες κοινωνικοοικονομικές συνθήκες που περνά ο τόπος και η κυπριακή οικογένεια. Η διοικητική ενίσχυση των Δημόσιων Νηπιαγωγείων τη στιγμή που ο φόρτος διοικητικού έργου αυξάνεται δυσανάλογα, καθώς και η παιδαγωγική υποστήριξη στην εφαρμογή των Αναλυτικών Προγραμμάτων όπως και η στήριξη και επιμόρφωση των Νηπιαγωγών αποτελούν κρίσιμη αναγκαιότητα, για την οποία το ΥΠΠ επιβάλλεται να εγκύψει με τη δέουσα προσοχή στο όλο θέμα. Καταγράφεται ως θετική εξέλιξη και πιστώνεται στους λειτουργούς της Ομάδας Συγγραφής η ολοκλήρωση, επιτέλους, του Αναλυτικού για την Προδημοτική Εκπαίδευς Προγράμματος
  • Ζητήματα που αφορούν στις καινοτομίες της εισαγωγής των Δεικτών Επιτυχίας και Δεικτών Επάρκειας και της εφαρμογής Ενιαίας Πολιτικής για την Επαγγελματική Μάθηση των Εκπαιδευτικών παραμένουν σε εκκρεμότητα, πράγμα που καθιστά αδύνατη την υλοποίηση τους για τη φετινή σχολική χρονιά. Σημειώνεται πως η ΠΟΕΔ με απόφαση του ΔΣ στήριξε τις καινοτομίες. Ως εκ τούτου έχει απαίτηση τα πορίσματα και οι διαπιστώσεις της παρελθούσης χρονιάς να αποτελέσουν αντικείμενο διαλόγου, για να ικανοποιηθούν οι θεμελιώδεις παιδαγωγικές και εργασιακές προϋποθέσεις για να μπορέσουν να εφαρμοστούν αποτελεσματικά.
  • Επαναλαμβάνεται σε μεγαλύτερη κλίμακα και καταγγέλλεται ως απαράδεκτο το φαινόμενο της κάλυψης, με όλα τα αρνητικά συνεπακόλουθα για τους επηρεαζομένους, μόνιμων αναγκών σε εκπαιδευτικό προσωπικό με διορισμό αντικαταστατών αντί συμβασιούχων, εν αναμονή της έγκρισης, όταν κι εφόσον αυτή δοθεί, από τη Βουλή του τροποποιητικού προϋπολογισμού για την Εκπαίδευση, έτσι ώστε ο διορισμός να μετατραπεί σε διορισμό με σύμβαση. Η κακή οργανωτική δουλειά, ο μη έγκαιρος υπολογισμός των αναγκών θα ταλαιπωρήσει και φέτος αφενός τους συναδέλφους, που θα τελούν σε αβεβαιότητα και αφετέρου τα σχολεία, τα οποία θα αναγκαστούν, ενδεχομένως, σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα να αλλάζουν προσωπικό.
  • Διευρύνεται η εργοδότηση εκπαιδευτικών με το καθεστώς της αγοράς υπηρεσιών και με το σχέδιο της Αρχής Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού σε εκπαιδευτικό έργο της καθημερινής εκπαιδευτικής πράξης, κάτι που η ΠΟΕΔ συνεχίζει να μην αποδέχεται για λόγους αρχής. Εφόσον οι εκπαιδευτικοί καλούνται να προσφέρουν την ίδια εργασία, αυτοί πρέπει να υπηρετούν με το ίδιο καθεστώς εργαδότησης αλλά και στα πλαίσια του ίδιου νομικού καθεστώτος, ούτως ώστε να έχουν τις ίδιες ευθύνες και δικαιώματα με τους συναδέλφους τους. Σημειώνεται πως η ισονομία ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς ενισχύει το σχολικό κλίμα, παράγοντα κρίσιμο στην αναβάθμιση των μαθησιακών αποτελεσμάτων, ζητούμενο της εκπαιδευτικής πράξης αλλά και υπό έμφαση στόχο του ΥΠΠ. Ως εκ τούτων η ΠΟΕΔ καλεί την Κυβέρνηση να αναθεωρήσει την πολιτική της και να προχωρήσει σε διορισμούς εκπαιδευτικών με το καθεστώς των συμβασιούχων και στη βάση του συστήματος διορισμού που ισχύει στη Δημόσια Εκπαίδευση.
  • Παραμένει κρίσιμη εκκρεμότητα η παραχώρηση της αναγκαίας πρωτοβάθμιας τεχνικής υποστήριξης για την αξιοποίηση των Ηλεκτρονικών Υπολογιστών στη μαθησιακή διαδικασία. Είναι ξεκάθαρο πως μια επένδυση των €100 και πλέον εκατομμυρίων ενδέχεται να περιπέσει σε αχρηστία, αφού δεν θα μπορεί να είναι στη διάθεση των εκπαιδευτικών, αν παρουσιαστεί οποιοδήποτε πρόβλημα.

Ως εκ των πιο πάνω, το Δ.Σ. της ΠΟΕΔ αφού καταγράφει τις παραδοχές του ΥΠΠ για ανάγκη να δοθούν λύσεις στα χρόνια κι εντεινόμενα προβλήματα της καθημερινότητας της σχολικής πράξης, διαπιστώνει πως σε κάποια ζητήματα προωθούνται κάποιες διευθετήσεις ενώ σε άλλα η κατάσταση παραμένει στάσιμη και δύσκολη, με αρνητικές συνέπειες πάνω στους ίδιους τους μαθητές, αποφάσισε τα ακόλουθα:

  1. Να προχωρήσει σε Δημοσιογραφική Διάσκεψη στις 2/9/2016 για να ενημερώσει την κοινή γνώμη για τις εκτιμήσεις και τις διαπιστώσεις του αλλά και για τα μέτρα που έλαβε με σκοπό την άσκηση πίεσης προς το ΥΠΠ για διαφοροποίηση της πολιτικής του, έτσι που να στηριχθεί η Δημόσια Δημοτική, Προδημοτική και Ειδική Εκπαίδευση τόσο στο επίπεδο εκπαιδευτικής πράξης όσο και του εκπαιδευτικού προς όφελος του μαθητή.
  2. Η όποια επέκταση της Ενιαίας Πολιτικής για την Επαγγελματική Μάθηση των Εκπαιδευτικών Λειτουργών είναι δυνατόν να προχωρήσει με την προϋπόθεση ότι θα ληφθούν τα επιβαλλόμενα από τα πορίσματα των αξιολογήσεων της παρελθούσας σχολικής χρονιάς μέτρα.
  3. Οι Δείκτες Επιτυχίας και Επάρκειας θα μπορούσε να εφαρμοστούν εφόσον διασφαλιστούν οι παράμετροι που τους καθιστούν παιδαγωγικά κι εκπαιδευτικά εύχρηστους κι εύληπτους αλλά και δεν επιβαρύνουν τον εκπαιδευτικό αχρείαστα.
  4. Διαφωνεί κάθετα με την αξιολόγηση του μαθητή, η οποία εμφανίστηκε στο προσκήνιο εν είδη πυροτεχνήματος και η οποία δημιουργεί πρόσθετο και αχρείαστο βάρος στη σχολική ζωή. Καταγράφεται ως αντίφαση η εισαγωγή μιας τέτοιας πρότασης τη στιγμή που ζητήματα που θα ενισχύσουν τον μαθητή, όπως ο αναλφαβητισμός και η αποκλίνουσα συμπεριφορά προσεγγίζονται αποσπασματικά.
  5. Δίνεται οδηγία στους Διευθυντές των σχολείων να παραμείνουν στην προσωρινή ετοιμασία κι εσωτερική εφαρμογή των Ωρολογίων Προγραμμάτων μέχρι να ολοκληρωθεί η στελέχωση των σχολείων τους. Το τελικό ΩΠ θα παραδοθεί στους μαθητές και θα κοινοποιηθεί στους γονείς μόνο και όταν οριστικοποιηθεί η στελέχωση του σχολείου τους.
  6. Εκεί και όπου δεν ολοκληρώνεται η στελέχωση, οι Διευθυντές θα λάβουν σχετικές οδηγίες από την Οργάνωση για τη διαχείριση της κατάστασης.
  7. Σε όποιο σχολείο το ΥΠΠ δεν παραχωρεί την πρωτοβάθμια υποστήριξη για τη μέριμνα και φροντίδα των ΤΠΕ, η ευθύνη για τη μη αξιοποίηση της τεράστιας επένδυσης των €100 εκ θα βαρύνει αποκλειστικά το ΥΠΠ, τα οποίο και θα πρέπει να λογοδοτήσει προς τον κάθε φορολογούμενο πολίτη. Σημειώνεται πως η αγορά υπηρεσιών για την πρωτοβάθμια αυτή υποστήριξη των ΤΠΕ κοστίζει 7 φορές περισσότερο από τη δαπάνη για στήριξη από τους εκπαιδευτικούς.
  8. Καθίσταται ως μια εκ των προτεραιοτήτων της ΠΟΕΔ η επίλυση των κρίσιμων ζητημάτων της Προδημοτικής Εκπαίδευσης, με στόχο να μην προκληθεί αναστάτωση στον χώρο της και τα παιδιά να απολαμβάνουν απρόσκοπτα την εκπαίδευση που δικαιούνται.
  9. Σε περίπτωση που το ΥΠΠ προτίθεται να προχωρήσει σε αλλαγές στους όρους εργοδότησης εκπαιδευτικών – μελών της, η ΠΟΕΔ καθιστά σαφές πως μόνο τα θεσμικά όργανα διαπραγμάτευσης συνιστούν το νόμιμο πλαίσιο για αυτό το ζήτημα ενώ την ίδια ώρα το όλο θέμα θα τεθεί στις Γενικές Συνελεύσεις των Μελών.
  10. Η ΠΟΕΔ καλεί τους γονείς σε συστράτευση για διεκδίκηση όσων τα παιδιά τους δικαιούνται να απολαμβάνουν στην προετοιμασία τους για να καταστούν δυνατοί στο πολύπλοκο αύριο που τα περιμένει. Οι δάσκαλοι είναι σε θέση να τους δώσουν αυτά που δικαιούνται. Γονείς και δάσκαλοι οφείλουμε να ενισχύουμε αλλήλους στη διεκδίκηση της απαιτούμενης εκπαιδευτικής πολιτικής.
  11. Τα Μέλη της ΠΟΕΔ θα ενημερωθούν για όλα τα πιο πάνω μερίμνη των ΕΕ, με χρήση εγγράφου που θα ετοιμαστεί από τη Γραμματεία, κατά την πρώτη εβδομάδα της σχολικής χρονιάς, με οργανωμένες διευθετήσεις και πρόγραμμα που θα ανακοινωθούν.
  12. Το Διοικητικό Συμβούλιο θα αναμένει την υλοποίηση των δεσμεύσεων που αναλήφθηκαν από το ΥΠΠ και θα συνέλθει εκ νέου στις 15/9/2016 για να εξετάσει τα ευρήματα του σε σχέση με τον βαθμό ικανοποίησης των αναγκών για τη στελέχωση αλλά και την ανταπόκριση του ΥΠΠ στην ανάγκη για συζήτηση όλων των ζητημάτων που αναφέρθηκαν πιο πάνω.
Actions: E-mail | Permalink |