24

1.     Σκεπτικό

Οι ώρες των διδακτικών περιόδων στα δημοτικά σχολεία της Κύπρου, σήμερα, είναι αφάνταστα περισσότερες από αυτές που ισχύουν σε οποιαδήποτε χώρα της Ευρώπης χωρίς αυτό, όπως είναι γνωστό, να οδηγεί σε καλύτερα μαθησιακά αποτελέσματα.

 

Οι πιο κάτω αλλαγές στο ωρολόγιο πρόγραμμα, που μας εισάγουν στην εποχή του δημοκρατικού και ανθρώπινου σχολείου, γίνονται εφικτές χάριν στον εκσυγχρονισμό του αναλυτικού προγράμματος του δημοτικού σχολείου.

 

Νέες μέθοδοι διδασκαλίας, θεματικές συνθέσεις μεταξύ διαφορετικών γνωστικών αντικειμένων, παραχώρηση κάποιας αυτονομίας στις σχολικές μονάδες, σε σχέση με την οργάνωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, και ενίσχυση της παιδαγωγικής ελευθερίας των εκπαιδευτικών, στο πλαίσιο του νέου αναλυτικού προγράμματος, αποτελούν τις καινοτομίες που μάς επιτρέπουν να έχουμε καλύτερα μαθησιακά αποτελέσματα σε ένα περιβάλλον που θα είναι πιο ευχάριστο και αποδοτικό για τα παιδιά, θα αφήνει χώρο στη δημιουργικότητα των εκπαιδευτικών και δεν θα φορτώνει με έγνοιες και άγχος τους γονείς.

 

2.     Βασικές Αρχές εισήγησης:

  • Οι ώρες παραμονής των παιδιών στο σχολείο μειώνονται από 35 στις 34 ώρες. Την Παρασκευή σε όλα τα σχολεία θα υπάρχει εξάωρο, δηλαδή τα μαθήματα θα τελειώνουν  μια ώρα νωρίτερα.
  • Οι διδακτικές περίοδοι (δηλαδή οι ώρες στις οποίες παραδίδεται «νέα ύλη») μειώνονται από 35 σε 28.
  • Έξι ώρες την εβδομάδα (δηλαδή τέσσερις ημέρες την εβδομάδα από μία  ώρα και μια ημέρα της εβδομάδας από δύο ώρες), αφιερώνονται στην εμπέδωση των μαθημάτων, έτσι ώστε για τις μικρότερες τάξεις να καταργείται και για τις μεγαλύτερες τάξεις να μειώνεται αισθητά η κατ’ οίκον εργασία.
  • Το δεύτερο και το τρίτο διάλειμμα (που μέχρι σήμερα ήταν μόνον δέκα λεπτά) μεγαλώνουν και γίνονται εικοσάλεπτα
  • Η μείωση των διδακτικών περιόδων «παλαιάς μορφής» σε συνδυασμό με τα νέα καθήκοντα που αναλαμβάνουν οι εκπαιδευτικοί (με σκοπό την κατάργηση ή μείωση της κατ’ οίκον εργασίας) συνεπάγεται, σύμφωνα με την πρόταση της Επιτροπής, τη μείωση των ωρών διδασκαλίας των δασκάλων που θα έχουν τις περισσότερες ώρες σε μια τάξη και που θα αναλαμβάνουν τις ώρες της «Εμβάθυνσης-Εμπέδωσης-Ενίσχυσης» από 29 σε 27 ώρες.
  •  Το μέτρο αυτό είναι απαραίτητο για την επιτυχία του νέου σχολείου γεγονός που αποδεικνύει ότι ο εκσυγχρονισμός των αναλυτικών προγραμμάτων οδηγεί σταδιακά στον εκσυγχρονισμό όλων των δομών του εκπαιδευτικού συστήματος, συμπεριλαμβανομένων και των συνθηκών εργασίας των εκπαιδευτικών, χωρίς η διαδικασία αυτή να συνεπάγεται πάντοτε πρόσθετες δαπάνες.
  • Η έκτη ώρα εμπέδωσης «κερδίζεται» με την ενσωμάτωση μέρους των ωρών ενισχυτικής διδασκαλίας που διατίθενται στα σχολεία σε ειδικές κατηγορίες μαθητών. Για το θεσμό αυτό θα υπάρξει σχετική πρόταση της Επιτροπής.

 

Νέα δομή Δημοτικού Σχολείου

Α/Α

ΜΑΘΗΜΑΤΑ

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

Α

Β

Γ

Δ

Ε

Στ

1.

Ελληνικά/ Λογοτεχνία

10

10

10

7

7

7

2.

Μαθηματικά

5

5

5

5

5

5

3.

Ιστορία

 

 

2

2

2

2

4.

Θρησκευτικά

2

2

2

2

2

2

5.

Γεωγραφία

8

8

6

4

1

1

6.

Σχεδιασμός & Τεχνολογία/ Αγωγή Υγείας

3

3

7.

Φυσικές Επιστήμες

8.

Εικαστικές Τέχνες

2

2

2

9.

Μουσική

2

2

2

10.

Θεατρική Αγωγή

 

 

 

11.

Φυσική Αγωγή

3

3

3

2

2

2

12.

Αγγλικά

 

 

 

2

2

2

13.

Εμβάθυνση/ Εμπέδωση/ Ενίσχυση

6

6

6

6

6

6

ΣΥΝΟΛΟ

34

34

34

34

34

34

 

 

Σημειώσεις:

Η εισήγηση της Επιτροπής δόθηκε στην ΠΟΕΔ, στην ΟΕΔΕ και στην κλαδική των διευθυντών της ΠΟΕΔ για να εκφράσουν την άποψή τους για τις αλλαγές και ιδιαίτερα για να επεξεργαστούν και να προτείνουν τρόπους εφαρμογής. Η διαβούλευση θα ολοκληρωθεί με συναντήσεις που θα πραγματοποιηθούν στη συνέχεια.

Actions: E-mail | Permalink |