08

Προς όλα τα μέλη,

Με σκοπό την ενίσχυση των προσπαθειών της Οργάνωσης για τη βελτίωση των όρων και των συνθηκών εργασίας του Δασκάλου, της Νηπιαγωγού και του Ειδικού Εκπαιδευτικού, φέρουμε σε γνώση σας τα ακόλουθα και καλούμε τους συναδέλφους να εφαρμόζουν, όπου απαιτείται, ομοιόμορφη και με βάση τις κατά καιρούς αποφάσεις της Οργάνωσης πρακτική στα θέματα για τα οποία αυτή έχει καθορίσει θέσεις αρχής για διασφάλιση των δικαιωμάτων και των συμφερόντων των μελών της :

1. Διδασκαλικός Σύλλογος
Οι συνάδελφοι θα πρέπει να γνωρίζουν ότι με βάση τους Κανονισμούς Λειτουργίας των Σχολείων «Ο διδασκαλικός σύλλογος αποτελεί το ανώτατο σώμα μέσα στο σχολείο και έχει την ευθύνη για την υλοποίηση των εκπαιδευτικών στόχων, όπως καθορίζονται από την πολιτεία και τις εκπαιδευτικές αρχές». (Κανονισμός 21.1). Παρακαλούνται οι συνάδελφοι, όπως ενημερωθούν λεπτομερώς για τα όσα διαλαμβάνει ο σχετικός κανονισμός και προσδώσουν στο Διδασκαλικό Σύλλογο το κύρος και τη βαρύτητα που οι ίδιοι οι κανονισμοί του αναγνωρίζουν.

2. Επισκέψεις Επιθεωρητών στα σχολεία
Σε σχέση με το πιο πάνω θέμα υπενθυμίζουμε τους συναδέλφους ότι μετά από παραστάσεις της Οργάνωσης δόθηκαν από τον Υπουργό Παιδείας σχετικές οδηγίες που διέπουν τις επισκέψεις των Επιθεωρητών στα σχολεία. Οι οδηγίες αυτές περιλαμβάνουν τα εξής :

«1. Οι επιθεωρητές να ειδοποιούν έγκαιρα τα σχολεία που θα επισκεφθούν σε διάστημα όχι λιγότερο των δύο ημερών πριν από κάθε επίσκεψη.

2. Κατά την επικοινωνία τους με τα σχολεία, οι επιθεωρητές να ειδοποιούν ονομαστικά τους εκπαιδευτικούς που θα παρακολουθήσουν.
3. Αν δεν συντρέχουν άλλοι λόγοι, οι επιθεωρητές θα παρακολουθούν το μάθημα:

(α) των   επί   δοκιμασία   εκπαιδευτικών   που   έχουν   αξιολόγηση   για μονιμοποίηση

(β) των μόνιμων εκπαιδευτικών με λιγότερα από 12 χρόνια υπηρεσίας που έχουν περιγραφική αξιολόγηση ανά τριετία

(γ) των μόνιμων εκπαιδευτικών με 12 χρόνια υπηρεσίας και άνω τις χρονιές μόνο που έχουν αριθμητική αξιολόγηση.

(δ) σημειώνεται ότι οι επιθεωρητές θα συνεχίσουν να συμβουλεύουν, καθοδηγούν, εμψυχώνουν και στηρίζουν τους συμβασιούχους εκπαιδευτικούς πριν από την επί δοκιμασία περίοδο αξιολόγησής τους.

4.  Νοείται ότι οι επισκέψεις στην τάξη για παρακολούθηση 40λεπτου μαθήματος δεν θα ξεπερνούν τις 3 έως 4 το χρόνο.

5. Τέλος, σημειώνεται ότι οι ρυθμίσεις αυτές είναι προσωρινές και θα ισχύουν μόνο μέχρι την υιοθέτηση και εφαρμογή του νέου σχεδίου αξιολόγησης των εκπαιδευτικών».

Με βάση τις πιο πάνω οδηγίες θα πρέπει να λειτουργεί, στο εξής, ο θεσμός του Επιθεωρητή και παρακαλούμε θερμά τους συναδέλφους να τις έχουν πάντοτε κατά νουν και να εφαρμόζουν τη σχετική απόφαση του ΥΠΠ.

Για αποφυγή τυχόν παρεξηγήσεων ή/και παρερμηνειών είναι σημαντικό να τονίσουμε και πάλι πως οι Επιθεωρητές μπορούν να συζητήσουν/συμβουλεύσουν/καθοδηγήσουν όλους τους δασκάλους/νηπιαγωγούς. Ωστόσο, επισκέψεις εντός της σχολικής αίθουσας ή άλλου χώρου για παρακολούθηση μαθήματος μπορούν να κάνουν μόνο στους μόνιμους επί δοκιμασία εκπαιδευτικούς, σε όσους έχουν αριθμητική αξιολόγηση και στους μόνιμους εκπαιδευτικούς με λιγότερα από 12 χρόνια υπηρεσίας όταν αυτοί έχουν περιγραφική αξιολόγηση ανά τριετία. Ως εκ τούτου, ΔΕΝ μπορούν να παρακολουθήσουν εν ώρα μαθήματος τους συμβασιούχους, τους μόνιμους με λιγότερα από 12 έτη υπηρεσίας που δεν έχουν περιγραφική αξιολόγηση, καθώς και τους μόνιμους με πέραν των 12 ετών υπηρεσίας, όταν αυτοί δεν έχουν αριθμητική αξιολόγηση. Στην αρχή της σχολικής χρονιάς οι Επιθεωρητές οφείλουν να ενημερώσουν το προσωπικό του σχολείου ποιοι περιλαμβάνονται στις ομάδες που αξιολογούνται είτε αριθμητικά είτε περιγραφικά.

Παρακαλούνται οι διευθυντές των σχολείων να ζητούν αυτή την ενημέρωση από τον οικείο Επιθεωρητή.

3. Πρόσβαση στους Προσωπικούς Φακέλους Δασκάλων
Μετά από έντονες παραστάσεις της Οργάνωσης, και σχετική γνωμάτευση της Γενικής Εισαγγελίας, κάθε συνάδελφος έχει το δικαίωμα να επιθεωρήσει/διαβάσει/φωτοτυπήσει σχετικά έγγραφα που περιλαμβάνονται στον Προσωπικό του Φάκελο. Τούτο, μπορεί να γίνει με σχετική επιστολή απευθείας στο Διευθυντή Δημοτικής Εκπαίδευσης και αφού καταβληθεί από τον ενδιαφερόμενο το καθορισμένο αντίτιμο των 17 Ευρώ. Στην ίδια γνωμάτευση της Εισαγγελίας τονίζεται ότι προφορικές καταγγελίες σε βάρος εκπαιδευτικών, αλλά και γραπτές ανώνυμες, δεν μπορεί να εξετάζονται από τα αρμόδια όργανα του Υπουργείου, ενώ σε περιπτώσεις γραπτών καταγγελιών που αποδεικνύονται ψευδείς ή αστήρικτες, οι σχετικές καταγγελίες ΔΕΝ καταχωρούνται στον προσωπικό Φάκελο των εκπαιδευτικών.
Ας σημειωθεί ότι η Γενική Εισαγγελία επιφυλάχθηκε, ως την ώρα, να απαντήσει, σ’ ό,τι αφορά την απαίτηση όπως οι εκπαιδευτικοί έχουν το δικαίωμα να επιθεωρούν και το Φάκελο Αξιολόγησής τους.

4. Ο προγραμματισμός του δασκάλου
Ο προγραμματισμός που έχουμε υποχρέωση και πρέπει να ετοιμάζουμε είναι ο εβδομαδιαίος ή δεκαπενθήμερος προγραμματισμός. Τον προγραμματισμό αυτό οφείλουμε να τον έχουμε πάντα και να τον θέτουμε υπόψη και του διευθυντή του σχολείου. Ο ημερήσιος προγραμματισμός αποτελεί ευθύνη του δασκάλου, γι’ αυτό και δε συνεπάγεται υποχρέωση να παρουσιάζεται σε οποιοδήποτε προϊστάμενο.

5. Εργασίες έξω από καθορισμένο χρόνο ή πρόγραμμα
Κατά περιόδους, το φαινόμενο της παρακίνησης μελών του προσωπικού των σχολείων, για ανάληψη εργασιών ή δραστηριοτήτων έξω από τον καθορισμένο χρόνο ή το πρόγραμμα του σχολείου, παρουσιάζεται πιο έντονο, με αποτέλεσμα αυτό να προκαλεί, είτε ανεπιθύμητη ένταση ανάμεσα στους επηρεαζόμενους συναδέλφους, είτε δικαιολογημένη αντίδραση άλλων, λόγω και του ανταγωνισμού που, σε ορισμένες περιπτώσεις, το φαινόμενο αυτό συνεπάγεται.

Η Οργάνωση, επανειλημμένα, εξέφρασε τη θέση ότι οι υποχρεώσεις των εκπαιδευτικών περιορίζονται μόνο μέσα στο σχολικό χρόνο και στο σχολικό πρόγραμμα και ότι αυτοί δεν είναι υποχρεωμένοι να εφαρμόζουν οποιαδήποτε οδηγία προϊστάμενης Αρχής ή προσώπου για εκτέλεση εργασιών που δεν εμπίπτουν μέσα σ’ αυτά τα πλαίσια. Η κοινωνική, πολιτιστική ή άλλη δραστηριότητα του καθενός αποτελεί, βέβαια, προσωπική του υπόθεση και δεν είναι πρόθεση της ΠΟΕΔ να ανακόψει την τέτοια έφεση. Αυτό που η Οργάνωση θεωρεί πως εκφεύγει των κανόνων είναι η παρακίνηση για ανάληψη δραστηριοτήτων, εκτός ωραρίου, που επιτρέπουν σε συγκεκριμένα πρόσωπα να αναδειχθούν, υποχρεώνοντας, με τον τρόπο αυτό, άλλα, που δεν επιθυμούν ή δεν έχουν το χρόνο, να αναλάβουν ανάλογο φόρτο εργασίας, με αποτέλεσμα να προάγεται, έτσι, ο μη υγιής ανταγωνισμός και, κατά συνέπεια, να προκαλείται άγχος και δικαιολογημένες αντιδράσεις.

Για το λόγο αυτό, η Οργάνωση καλεί τα μέλη της να αποφεύγουν να αναλαμβάνουν την εκτέλεση εργασιών ή δραστηριοτήτων που δεν προέρχονται από τη δική τους ελεύθερη θέληση και οι οποίες είναι δυνατό να καταλήξουν στα πιο πάνω αποτελέσματα.

6. Σύμβουλοι – Συντονιστές
Ο ρόλος των συμβούλων / συντονιστών διαφόρων μαθημάτων (ειδικής εκπαίδευσης, πληροφορικής, αγγλικών, ελληνικών, σχεδιασμού και τεχνολογίας, οικιακής οικονομίας, μουσικής κ.ά.) είναι σημαντικός για σκοπούς συμβουλευτικούς και υποστηρικτικούς. Πρέπει όμως να ξεκαθαρίσουμε, ως ΠΟΕΔ, ότι οι συνάδελφοι αυτοί είναι καθαρά συνεργάτες και υποστηρικτές του έργου μας και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να δίνουν οδηγίες για εργασίες στους εκπαιδευτικούς μας.

7.  Εκθέσεις βιβλίων στα σχολεία
Θεωρούμε πως, τόσο ο έλεγχος για την καταλληλότητα των βιβλίων, όσο και η κατάλληλη ενημέρωση των γονιών, αποτελούν ευθύνη του σχολείου, η ανταπόκριση προς την οποία μπορεί να επιτευχθεί μέσα κι από οργανωτικές διευθετήσεις που θα μπορούσαν να εμπλέκουν και τους οικείους Συνδέσμους Γονέων, στην πρώτη περίπτωση, καθώς και τους βιβλιοπώλες, στη δεύτερη περίπτωση. Τυχόν παράλειψη τέτοιων διευθετήσεων είναι δυνατό να προκαλεί προβλήματα, για την αντιμετώπιση των οποίων απαιτείται, κατά κανόνα, μεγαλύτερος κόπος και προσπάθεια, πέρα από το άγχος που αυτά συνεπάγονται. Έτσι, ο έλεγχος των βιβλίων μπορεί να γίνεται με τη συμμετοχή και εκπροσώπων των γονέων, ενώ όλο το έντυπο υλικό που θα χρειαστεί να αποσταλεί προς τους γονείς θα μπορούσε να ετοιμάζεται από τα ίδια τα βιβλιοπωλεία. Με τους δυο πιο πάνω φορείς θα μπορούσε, εξάλλου, να διευθετηθεί και η λειτουργία της έκθεσης κατά το απόγευμα. Νοείται ότι, τίποτε από τα πιο πάνω δεν καθιστούν την πραγματοποίηση τέτοιων εκδηλώσεων υποχρεωτική και ότι η οργάνωση εκθέσεων αποφασίζεται από το Σύλλογο των Δασκάλων κάθε σχολείου και μόνο.

8. Παρεμβάσεις τρίτων στο έργο του σχολείου
Η αρμονική συνεργασία σχολείου - γονιών (ως μεμονωμένων ατόμων ή ως οργανωμένων συνόλων) δημιουργεί, αναμφίβολα, ευνοϊκότερες προοπτικές για την επίτευξη των στόχων του σχολείου, γι΄ αυτό και θα πρέπει, με ενέργειες και  των δασκάλων, να διασφαλίζεται. Πιστεύουμε, εντούτοις, ότι, ως επαγγελματίες, έχουμε την υποχρέωση να αποτρέπουμε την εκδήλωση παρεμβάσεων από τρίτους σε οποιοδήποτε τομέα που ανήκει αποκλειστικά στην αρμοδιότητα του προσωπικού των σχολείων, όπως είναι το εκπαιδευτικό έργο γενικά, οι τρόποι εργασίας στο σχολείο, η κατανομή των παιδιών σε τμήματα κλπ., ή των διοικητικών οργάνων του Υπουργείου Παιδείας, όπως είναι η στελέχωση των σχολείων κ.ά.

Για το λόγο αυτό και θέλοντας να προστατέψουμε το κύρος και την αξιοπρέπεια του δασκάλου, σας καλούμε να αποφεύγετε οποιεσδήποτε ενέργειες που θα μπορούσαν να επιτρέψουν παρέμβαση οποιωνδήποτε τρίτων παραγόντων στο εκπαιδευτικό σας έργο και/ή τη διοίκηση των σχολείων και των εκπαιδευτικών λειτουργών της Δημοτικής Εκπαίδευσης, αναφέροντας στην Οργάνωση, όταν κρίνετε ότι χρειάζεται, ενέργειες ή καταστάσεις που τείνουν να επιτρέψουν ή να ωθήσουν σε τέτοιες παρεμβάσεις. Πριν απ΄ όλα, προέχει το κύρος και η αξιοπρέπεια του δασκάλου ως επιστήμονα επαγγελματία, γιατί μόνο έτσι είναι δυνατό αυτός να επιτελέσει το υψηλό έργο που η κοινωνία αναμένει από αυτόν. Εδώ οφείλουμε να υπογραμμίσουμε τον ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο που έχει να διαδραματίσει ο διευθυντής κάθε σχολείου στο θέμα αυτό.

Υπενθυμίζουμε σχετικά ότι, σύμφωνα με τους Κανονισμούς Λειτουργίας Σχολείων Δημοτικής Εκπαίδευσης (Καν. 36)(1) «(α) Δεν επιτρέπεται να εισέρχεται στο χώρο του σχολείου κανένα πρόσωπο που δεν έχει σχέση με τη διεξαγωγή των εργασιών ή την προαγωγή του έργου του σχολείου, χωρίς εξουσιοδότηση από το Διευθυντή Δημοτικής Εκπαίδευσης» και ότι «(β) Γονείς και κηδεμόνες μπορούν να επισκέπτονται το σχολείο κατά τον καθορισμένο χρόνο ή μετά από συνεννόηση με το διευθυντή του σχολείου», ενώ «(γ) Άλλες επισκέψεις μπορούν να γίνονται ύστερα από σχετική άδεια που δίνεται από το διευθυντή του σχολείου».

9. Σχολεία με προβλήματα
Είναι υπόψη της Οργάνωσης ότι σε διάφορα σχολεία λειτουργούν εργοτάξια που, αναπόφευκτα, δημιουργούν δυσκολίες στην ομαλή λειτουργία των σχολείων και σοβαρούς κινδύνους για την ασφάλεια των μαθητών.
Παρακαλούμε τους συναδέλφους των σχολείων που επηρεάζονται να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί και να λαμβάνουν πρόσθετα μέτρα για την ασφάλεια των παιδιών.
Αν, εν πάση περιπτώσει, η κατάσταση που παρουσιάζει ένα συγκεκριμένο σχολείο είναι τέτοια που κρίνεται πως οι κίνδυνοι είναι αυξημένοι, τότε θα πρέπει να ενημερώνεται κατάλληλα η Υπηρεσία, καθώς και η ΠΟΕΔ, για λήψη των αναγκαίων μέτρων.

10. Έρανοι - Διάθεση οποιωνδήποτε αντικειμένων μέσω των σχολείων.
 
Υπενθυμίζουμε ότι, με αφορμή την αποστολή, κατά καιρούς, στα σχολεία ενσήμων, καρτών κ.ά. προϊόντων για διάθεση στα παιδιά και επειδή πιστεύουμε ότι η συνέχιση της κατάστασης αυτής θα υποκαταστήσει, τελικά, το γνωστό πρόβλημα με τους εράνους, η Οργάνωση αποφάσισε ότι η διάθεση τέτοιων αντικειμένων δεν μπορεί να γίνεται μέσω των σχολείων. Διευκρινίζουμε ότι, στις περιπτώσεις που η σχετική ενημερωτική επιστολή προς τα σχολεία προέρχεται από το Υπουργείο Παιδείας, οι δάσκαλοι μπορούν, αν το κρίνουν σκόπιμο, να παροτρύνουν τα παιδιά για την αγορά των προϊόντων από τα συγκεκριμένα ιδρύματα που τα διαθέτουν.

Η πιο πάνω θέση της Οργάνωσης για τους εράνους δεν επηρεάζει τα περιοδικά έντυπα για την κυκλοφορία των οποίων μέσα στα σχολεία έχει δοθεί άδεια από το Υπουργείο Παιδείας.

11. Διευκολύνσεις σε μητέρες εκπαιδευτικούς για το θηλασμό και τη φροντίδα του νεογέννητου
Θα εφαρμόζονται, σχετικά, τα ακόλουθα :

α. Στις επηρεαζόμενες εκπαιδευτικούς θα παραχωρείται άδεια να απουσιάζουν / αποχωρούν από το σχολείο 60 λεπτά την ημέρα για όλο το διάστημα μέχρι τη συμπλήρωση 9  μηνών από την ημερομηνία του τοκετού.

β. Από τις 7,5, συνολικά, περιόδους που οι επηρεαζόμενες θα απουσιάζουν κάθε βδομάδα, οι 3 θα είναι από το διδακτικό τους χρόνο ενώ οι υπόλοιπες 4,5 από τον υπόλοιπο χρόνο τους στο σχολείο. Νοείται ότι η 1 περίοδος για τις επισκέψεις γονέων παραμένει υποχρεωτική. Διευκρινίζουμε ότι η πιο πάνω ρύθμιση δεν ικανοποιεί την Οργάνωση και για τούτο οι προσπάθειές της για πιο σωστή κατανομή του χρόνου των 7,5 περιόδων θα συνεχιστούν.

γ. Ο χρόνος των 3 διδακτικών περιόδων θα πρέπει να ζητείται με φροντίδα της Διεύθυνσης των επηρεαζόμενων σχολείων και να παραχωρείται σ’ αυτά από την αρχή της σχολικής χρονιάς.

δ. Για το διάστημα πριν από την έναρξη  του εννιαμήνου και μετά τη λήξη του, ο χρόνος των 3 περιόδων θα αξιοποιείται από το σχολείο για σκοπούς ενισχυτικής διδασκαλίας.
Προτρέπονται οι συνάδελφοι διευθυντές να δίνουν τις ώρες αυτές στις εκπαιδευτικούς που είχαν το θηλασμό.

Σχετικά, υπενθυμίζουμε, εξάλλου, ότι οι επηρεαζόμενες μητέρες δικαιούνται 18 συνολικά εβδομάδες άδειας μητρότητας, από τις οποίες οι 12 πρώτες είναι υποχρεωτικές και πληρώνονται από την Υπηρεσία, ενώ οι υπόλοιπες 6 εβδομάδες είναι προαιρετικές και καλύπτονται με επίδομα των Κοινωνικών Ασφαλίσεων. Νοείται ότι όλη η περίοδος της άδειας αναγνωρίζεται ως κανονική υπηρεσία και λαμβάνεται υπόψη για όλους τους σκοπούς.

Υπενθυμίζουμε, περαιτέρω, ότι, για τον ίδιο σκοπό, με σχετική απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, οι γυναίκες κρατικοί υπάλληλοι δικαιούνται, αν το επιθυμούν, επιπλέον άδεια χωρίς απολαβές μέχρι 12 εβδομάδες μετά την εξάντληση της άδειας μητρότητας που δικαιούνται μετά τον τοκετό. Όλη η περίοδος της άδειας αυτής αναγνωρίζεται, επίσης, ως κανονική υπηρεσία και λαμβάνεται υπόψη για όλους τους σκοπούς.

Τέλος, προτρέπουμε όλους τους συναδέλφους να βλέπουν με κατανόηση το θέμα της παιδονομίας σε σχέση με εγκυμονούσες συναδέλφους και όπου είναι δυνατό να αποφεύγεται η ανάθεση καθηκόντων παιδονομίας στις συναδέλφους αυτές, για λόγους ασφάλειας.

12. Μετακινούμενοι δάσκαλοι
Ύστερα από τη μείωση του διδακτικού χρόνου των δασκάλων, περιλαμβανομένων, πια, και εκείνων που εργάζονται σε μονοθέσια και διθέσια σχολεία, τα τελευταία χρόνια προκύπτει ολοένα και πυκνότερα η ανάγκη για διακίνηση συναδέλφων από ένα σχολείο σε άλλο.
Υπενθυμίζουμε τους συναδέλφους ότι οι δάσκαλοι και νηπιαγωγοί που διακινούνται σε δυο ή περισσότερα, κάποτε, σχολεία έχουν τα πιο κάτω δικαιώματα :

Α. Αν διακινούνται σε σχολεία μέσα στην ίδια κοινότητα, νοουμένου ότι η διακίνηση γίνεται μέσα στην ίδια μέρα, αυτοί μπορούν να ζητήσουν να τους παραχωρηθεί ελεύθερος χρόνος ανάλογα με αυτόν που απαιτείται για τη μετάβασή τους από το ένα σχολείο στο άλλο. Η απόφαση λαμβάνεται από τη Διεύθυνση του Τμήματος, που εξετάζει την κάθε περίπτωση ξεχωριστά.

Β. Αν διακινούνται σε σχολεία διαφορετικών κοινοτήτων (έστω κι αν η μια από τις δυο κοινότητες είναι αστική) που δεν εξυπηρετούνται από αστική συγκοινωνία, αυτοί :

(ι) δικαιούνται ελεύθερο χρόνο δυο διδακτικών περιόδων και

(ιι) δικαιούνται, επίσης, πρόσθετο ελεύθερο χρόνο αν η μετάβασή τους στα σχολεία διαφορετικών κοινοτήτων γίνεται στη διάρκεια της ίδιας μέρας, κατά την κρίση της Διεύθυνσης του Τμήματος

(ιιι) δικαιούνται, ακόμη, οδοιπορικά έξοδα για τις μέρες που εργάζονται εκτός έδρας (όπου έδρα είναι το σχολείο στο οποίο ο εκπαιδευτικός διδάσκει τις περισσότερες περιόδους). Σκοπός της καταβολής του επιδόματος είναι να καλύπτει τα έξοδα για την περιπλέον απόσταση που απαιτείται να διανύσει ο εκπαιδευτικός από τον τόπο διαμονής του στο σχολείο που αποτελεί την έδρα του, γι’ αυτό και καταβάλλονται μόνο στην περίπτωση που η εκτός έδρας θέση (αυτή δηλ. όπου διδάσκει τις λιγότερες περιόδους) βρίσκεται μακρύτερα από το σχολείο που αποτελεί την έδρα του (αυτή που διδάσκει τις περισσότερες περιόδους).

Ένα παράδειγμα: Δάσκαλος με έδρα τη Λευκωσία τοποθετείται 3/5 Δάλι και 2/5 Λάρνακα. Θεωρείται ότι εδρεύει στο σχολείο του Δαλιού, όπου είναι τοποθετημένος περισσότερο χρόνο. Δικαιούται οδοιπορικά για τις 2 μέρες που διακινείται στη Λάρνακα. Αν ήταν τοποθετημένος αντίθετα, δηλ. 3/5 Λάρνακα και 2/5 Δάλι δε θα δικαιούτο οδοιπορικά, γιατί το δεύτερο σχολείο, το Δάλι, είναι πιο κοντά στη φυσική του έδρα, τη Λευκωσία.

13. Τόκοι σχολικού ταμιευτηρίου
Υπενθυμίζουμε ότι η αναλογία των τόκων του σχολικού ταμιευτηρίου που έπρεπε να κατατεθεί στο Ταμείο Ευημερίας Μελών ΠΟΕΔ για την περσινή σχολική χρονιά είναι 30%.
Μετά από αυστηρή επισήμανση, και πάλι, του Οικονομικού Ελεγκτή της Οργάνωσης ότι αριθμός σχολείων δεν έχει ανταποκριθεί στην υποχρέωση αυτή, παρακαλούμε τους συναδέλφους διευθυντές να εξετάσουν κατά πόσο το σχολείο τους έχει εμβάσει το ανάλογο ποσό για την τελευταία σχολική χρονιά 2009 - 2010 και, αν όχι, να το καταθέσουν, το συντομότερο δυνατό, στον ειδικό λογαριασμό του Ταμείου Ευημερίας Μελών ΠΟΕΔ στο ΣΤΔΚ.
(Αρ. Λογαριασμού 2008335-7).
Αντίγραφο της απόδειξης κατάθεσης να κοινοποιείται στην ΠΟΕΔ.
(Παρακαλούνται, επίσης, οι διευθυντές των σχολείων να ζητούν από το Ταμιευτήριο να αναγράφει στην απόδειξη κατάθεσης και το όνομα του σχολείου).

14. Ωράριο / Αναπληρώσεις
Καλούμε τους συναδέλφους να εφαρμόζουν τη ρύθμιση που συμφωνήθηκε με το Υπουργείο Παιδείας  για τις αναπληρώσεις, μέχρι την εξάντληση των 10 περιόδων που οι εκπαιδευτικοί έχουν υποχρέωση να προσφέρουν και, στη συνέχεια, αυτοί να επανέρχονται στην προηγούμενη διευθέτηση για διαμοιρασμό των παιδιών, των οποίων απουσιάζει ο δάσκαλος, στα υπόλοιπα τμήματα.

Υπενθυμίζουμε, σχετικά, ότι η Οργάνωση θεωρεί πως οι αναπληρώσεις που γίνονται μέχρι την οριστικοποίηση του διδακτικού προσωπικού των σχολείων θα πρέπει να υπολογίζονται έναντι των 10 περιόδων που οι δάσκαλοι έχουν υποχρέωση να διενεργούν για κάθε σχολική χρονιά.

15. Εγγραφή νέων μελών ΠΟΕΔ
Αποστέλλεται στα σχολεία, με ξεχωριστή επιστολή, εγκύκλιος της Οργάνωσης σχετικά με την εγγραφή  νέων μελών.
Οι συνάδελφοι που έχουν ολιγοετή υπηρεσία θα πρέπει να ελέγξουν αν τους αποκόπτεται συνδρομή προς την Οργάνωση και, σε αντίθετη περίπτωση, να συμπληρώσουν και αυτοί τα σχετικά έντυπα για να εγγραφούν ως μέλη.
Σχετικά, υπενθυμίζουμε ότι δικαίωμα ψήφου στις Εκλογές για την ανάδειξη των αξιωματούχων της Οργάνωσης, που θα γίνουν το Μάη, 2011, θα έχουν μόνο τα μέλη που θα έχουν εγγραφεί πριν από τον προσεχή Δεκέμβριο.
Παρακαλούμε θερμά τους διευθυντές των σχολείων μας να παραινέσουν τους συναδέλφους να ελέγξουν κατά πόσο γίνεται η αποκοπή από το Γενικό Λογιστήριο.

16. Ταμείο Αποθνησκόντων δασκάλων
Παρακαλούνται οι συνάδελφοι διευθυντές να ενημερώσουν το προσωπικό του σχολείου τους για το πιο πάνω Ταμείο, που τόσα πρόσφερε και προσφέρει σε οικογένειες συναδέλφων όταν προκύψει η σχετική ανάγκη.
Σχετική επιστολή αποστέλλεται στα σχολεία, με ξεχωριστό ταχυδρομείο.

17. Ενημέρωση του αρχείου ΠΟΕΔ
Παρακαλούμε, επίσης, τους συνάδελφους διευθυντές των σχολείων όπως μη παραλείψουν να κοινοποιήσουν και φέτος, όπως και κατά την περασμένη σχολική χρονιά, το προσωπικό του σχολείου τους στην ΠΟΕΔ, ώστε να καταστεί δυνατό να ενημερωθεί έγκαιρα κι από πρώτο χέρι ο κατάλογος προσωπικού των σχολείων και το σχετικό μητρώο δασκάλων που τηρεί η Οργάνωση.

18. Τήρηση Κανονισμών και οδηγιών της Προϊστάμενης Αρχής Καλούμε τους συναδέλφους να έχουν υπόψη τους ότι η πιστή τήρηση των Κανονισμών που διέπουν τη λειτουργία των σχολείων και, γενικά, της εκπαιδευτικής Νομοθεσίας, καθώς και των εκάστοτε εγκύκλιων οδηγιών της Προϊστάμενης Αρχής του Υπουργείου Παιδείας, αποτελεί υποχρέωση που πηγάζει από τη σχέση εργοδότη – εργοδοτουμένου και, περαιτέρω, είναι απαραίτητη για την ομαλή λειτουργία των σχολείων και τη διατήρηση ομαλών σχέσεων με την εκπαιδευτική ιεραρχία. Η έγκαιρη υποβολή οποιωνδήποτε στοιχείων που ζητούνται από την Υπηρεσία, η ορθή συμπλήρωση των εντύπων που απαιτούνται για τα διάφορα επιδόματα (οδοιπορικών, υπηρεσίας σε μικρά σχολεία όπου εξακολουθεί να υπάρχει, κ.ά.), η δήλωση των πραγματικών στοιχείων και δεδομένων για κάθε περίπτωση, όπως είναι π.χ. η έδρα, η απόσταση για σκοπούς του επιδόματος οδοιπορικών, η απόσταση για τους σκοπούς των μονάδων μεταθέσεων κ.ά., θα πρέπει να τυγχάνουν της ξεχωριστής προσοχής όλων των συναδέλφων και, ιδιαίτερα, των διευθυντών των σχολείων, μια και η στάση που οι συνάδελφοι τηρούν, σχετικά, είναι δυνατό να δημιουργήσει εντυπώσεις για το δικό τους υπηρεσιακό και/ή μορφωτικό επίπεδο, αλλά και να καθορίσει,  γενικότερα, το κύρος του δασκάλου, που με τόσους κόπους και μόχθους όλοι μαζί οι συνάδελφοι αγωνιστήκαμε για ν’ ανεβάσουμε στα σημερινά του επίπεδα.

Είναι φανερό πως, όπου υπάρχουν οδηγίες της ΠΟΕΔ σε οποιοδήποτε θέμα για το οποίο παρατηρείται διαφωνία με την Επίσημη Πλευρά, οι οδηγίες αυτές της Οργάνωσης θα πρέπει να εφαρμόζονται πιστά, ώστε ο Κλάδος να παρουσιάζεται ενωμένος στη διεκδίκηση των δικαίων του.

19. Προσέλευση συναδέλφων στο σχολικό χώρο
Όπως γνωρίζετε, η προσέλευση στο σχολικό χώρο, με βάση τους κανονισμούς λειτουργίας των σχολείων, πρέπει να γίνεται 15 λεπτά πριν από την έναρξη των μαθημάτων. Θέση της Οργάνωσης είναι όπως οι συνάδελφοι τηρούν το σχετικό κανονισμό. Ταυτόχρονα, θέση της ΠΟΕΔ είναι ότι κανένας συνάδελφος δεν πρέπει να υπογράφει οποιοδήποτε αποδεικτικό άφιξής του στο σχολείο. Κάτι τέτοιο το θεωρούμε εξευτελιστικό και καλούμε τους διευθυντές μέλη μας να μην ζητούν από τα μέλη του προσωπικού του σχολείου τους μια τέτοια ενέργεια. Παράλληλα, καλούμε τους συναδέλφους να ενημερώνουν την Οργάνωση σε περίπτωση που τους ζητηθεί κάτι τέτοιο. 

20. «ΠΑΙΔΙΚΗ ΧΑΡΑ»
Μια νέα εποχή ξεκίνησε ήδη για το αγαπημένο περιοδικό των παιδιών «Παιδική Χαρά». Με νέα εκτύπωση, καινούριες συνεργασίες και ανανεωμένο περιεχόμενο, το περιοδικό φιλοδοξεί να κατακτήσει τις καρδιές των παιδιών της δημοτικής και προδημοτικής εκπαίδευσης. Μην ξεχνάμε ότι από το 2008-2009 το περιοδικό φιλοξενεί και σχετικό ένθετο για γονείς, το «Γέφυρες Επικοινωνίας», που ήδη αγκαλιάστηκε με πολύ θετικά σχόλια από τους γονείς.  Στόχος της Οργάνωσης, που θα επιτρέψει την παραπέρα αναβάθμιση του περιοδικού μας, είναι και η αύξηση του αριθμού συνδρομητών. Για τούτο και καλούμε τους συναδέλφους να υποστηρίξουν με θέρμη την όλη προσπάθεια και να συμβάλουν ουσιαστικά στην προώθηση του περιοδικού.

Ιδιαίτερη αναφορά κάνουμε στον υπεύθυνο του περιοδικού σε κάθε σχολείο και παρακαλούμε όπως αυτός ενημερώνει αμέσως την Οργάνωση σε περίπτωση που καθυστερούν τα περιοδικά να φτάσουν στο σχολείο ή φτάνουν λιγότερα τεύχη από όσα έχουν παραγγελθεί. Για το μήνα Οκτώβριο, σε κάθε σχολείο θα σταλούν τόσα τεύχη όσα παραγγέλθηκαν κατά την περσινή χρονιά, ενώ από το Νοέμβριο θα γίνουν οι κατάλληλες διορθώσεις στους αριθμούς τευχών με βάση τις φετινές παραγγελίες. Αν κάποιο σχολείο χρειαστεί περισσότερα τεύχη για τον Οκτώβριο, μπορεί να επικοινωνήσει με την ΠΟΕΔ στα τηλέφωνα 22817594 ή 22817589.

21. Εκδόσεις ΠΟΕΔ
Αναμένουμε από τους συναδέλφους ότι θα επιδείξουν ενδιαφέρον και θα ενισχύσουν την Οργάνωση στις προσπάθειές της για διάθεση των εντύπων που αυτή εκδίδει κατά περιόδους. Έχουμε την άποψη ότι οι βιβλιοθήκες όλων των σχολείων μας θα πρέπει, απαραίτητα, να περιλαμβάνουν, μεταξύ των εκδόσεων που φιλοξενούν, και αυτές της Οργάνωσης, οι οποίες σε τίποτε δεν υστερούν και τίποτε δεν έχουν να ζηλέψουν από άλλες ανάλογου περιεχομένου, ενώ αυτές αντιπροσωπεύουν το μόχθο και την προσφορά του δασκάλου στους διάφορους τομείς, όχι μόνο της Εκπαίδευσης αλλά και της ευρύτερης κοινωνικής ζωής του τόπου. Τέτοιες εκδόσεις είναι οι : «Ιστορία του Διδασκαλικού Συνδικαλισμού στην Κύπρο», «Ήρωες Δάσκαλοι», Πρακτικά  Πανελλήνιων Συνεδρίων που οργάνωσε η ΠΟΕΔ κ.ά.

Περιμένουμε να έχουμε τις  παραγγελίες των σχολείων και των συναδέλφων που ενδιαφέρονται,  το ταχύτερο δυνατό.

22. Διαγωνισμοί στα σχολεία – Μαθηματική Ολυμπιάδα
Προτρέπουμε τους συναδέλφους να περιορίζονται στη συμμετοχή στους απαραίτητους μόνο διαγωνισμούς και να μην επεκτείνονται στη συμμετοχή σε κάθε προαιρετικό διαγωνισμό που αποστέλλεται στα σχολεία. Ας μην ξεχνάμε πως το σχολείο έχει να ανταποκριθεί σε ένα τεράστιο παιδευτικό εύρος και θα πρέπει τούτο να κατανέμεται ορθολογιστικά.  Υπενθυμίζουμε, σχετικά, την απόφαση του Δ.Σ. της ΠΟΕΔ για μη πραγματοποίηση του διαγωνισμού της Μαθηματικής Ολυμπιάδας στα σχολεία μας και τονίζουμε την ευθύνη των σχολείων να τηρούν τη σχετική οδηγία της Οργάνωσης.

23. Κάρτα Μέλους ΠΟΕΔ
Τα νέα μέλη ή και άλλοι συνάδελφοι που τυχόν δεν έχουν πάρει ακόμη την Κάρτα, καλούνται να επικοινωνούν με τα Κεντρικά Γραφεία της Οργάνωσης για να τύχουν άμεσης εξυπηρέτησης.

24. Κάρτα Paso
Πέρα από το εκπτωτικό σχέδιο «Αγορά Ποέδ» που, σε συνδυασμό με την Κάρτα Μέλους, λειτούργησε με επιτυχία τα προηγούμενα χρόνια και θα συνεχίσει να λειτουργεί, η Οργάνωση προσφέρει τώρα τη δυνατότητα να αποκτήσουν τα μέλη μας και την κάρτα Paso, η οποία προσφέρει τη δυνατότητα στους κατόχους της να ψωνίζουν από επιλεγμένα καταστήματα και να πιστώνονται με επιστροφή χρημάτων! Σχετικές πληροφορίες και έντυπα για δωρεάν απόκτηση της κάρτας οι συνάδελφοι μπορούν να βρουν στην ιστοσελίδα της ΠΟΕΔ.

25. Tαμείο Διευθυντή
Το Ταμείο ανατίθεται στο Διευθυντή κάθε σχολείου, ο οποίος αναλαμβάνει την υποχρέωση να το διαχειρίζεται, με βάση τις πρόνοιες της σχετικής Νομοθεσίας και για κάλυψη των εξόδων που απαιτούνται για :

• μικρής έκτασης επιδιορθώσεις στα σχολικά κτίρια ή
• εξωραϊσμό των σχολικών χώρων ή
• αντικατάσταση ή επισκευή συσκευών που απαιτούνται για την εκπαίδευση των μαθητών ή για την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου κ.ά.

Το Ταμείο δε συνδέεται μ’ οποιοδήποτε τρόπο με τη Συμβουλευτική Επιτροπή Σχολείων, της οποίας ο ρόλος είναι άλλος, όπως αυτός καθορίζεται συγκεκριμένα, τόσο στο σχετικό Νόμο όσο και στην επεξηγηματική εγκύκλιο του Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης προς τα σχολεία.
Οι Διευθυντές των σχολείων έχουν κάθε διακριτική εξουσία να διαθέτουν από τα κεφάλαια του Ταμείου οποιαδήποτε ποσά απαιτούνται για τις ανάγκες του σχολείου τους που αυτοί κρίνουν ότι εμπίπτουν μέσα στις γενικές κατευθύνσεις που δίνονται στην παράγραφο με τον αρ. 1, πιο πάνω.
Η σύσταση και η διαχείριση του Ταμείου γίνονται με τον τρόπο που διαγράφεται, επίσης, στη σχετική εγκύκλιο του Τμήματος, στην οποία συστήνεται, περαιτέρω, όπως υπάρχει πάντοτε συνεργασία με τις Σχολικές Εφορείες για αξιοποίηση του εργατοϋπαλληλικού και τεχνικού προσωπικού. Διευκρινίζουμε, σχετικά, ότι η σύσταση αυτή δεν μπορεί παρά να ερμηνεύεται πως σημαίνει ότι οι Διευθυντές των σχολείων μπορούν να συνεχίσουν να αποτείνονται προς την οικεία Σχολική Εφορεία για όλες τις περιπτώσεις που, ως σήμερα, τα σχολεία τους  ετύγχαναν εξυπηρέτησης από το εργατοϋπαλληλικό ή τεχνικό προσωπικό της Εφορείας και μόνο σε περίπτωση αρνητικής απάντησης να προχωρούν με άλλες διευθετήσεις, τις οποίες θα πρέπει να καλύψουν από το Ταμείο.

Τίποτε από τα πιο πάνω δε σημαίνει ότι οι Διευθυντές των σχολείων έχουν υποχρέωση να ακολουθούν οποιεσδήποτε άλλες οδηγίες της οικείας Σχολικής Εφορείας, σ’ ό,τι αφορά τη διάθεση των κεφαλαίων του Ταμείου.
Θεωρούμε σκόπιμο να τονίσουμε ότι, από τη στιγμή που η ρύθμιση τίθεται για πρώτη φορά σε εφαρμογή, αυτή θα πρέπει να θεωρείται, ταυτόχρονα, και ως πειραματική, με την έννοια ότι θα πρέπει να τύχει συνεχούς παρακολούθησης ώστε τα όποια κενά ή δυσκολίες εφαρμογής θα παρουσιάσει  να εξεταστούν, στη συνέχεια, και να διορθωθούν κατάλληλα. Καλό είναι η Οργάνωση να τηρείται ενήμερη για τέτοια προβλήματα ή δυσκολίες.

26. Συστήματα Συναγερμού
Σημειώνουμε πως η σύνδεση συστημάτων συναγερμού στα δημοτικά σχολεία πρέπει να γίνεται απευθείας με τις αρμόδιες αστυνομικές αρχές (ή, έστω, ιδιωτικές αστυνομικές αρχές) και η ενεργοποίηση / απενεργοποίησή τους από χώρο άλλο εκτός του γραφείου του διευθυντή.
Θεωρούμε, ως εκ τούτου, ότι πρέπει να ληφθεί, άμεσα, μέριμνα για ανάλογες διαφοροποιήσεις σε όσες περιπτώσεις τέτοια συστήματα έχουν ήδη εγκατασταθεί στα σχολεία. Αυτό συνεπάγεται όπως αποσυνδεθούν άμεσα τα συστήματα συναγερμού από τα προσωπικά τηλέφωνα διευθυντών.

27. Σχολικές Γιορτές
Θέση της ΠΟΕΔ είναι όπως οι σχολικές εορτές που γίνονται βράδυ για γονείς να είναι όσο το δυνατό πιο λιτές και μέσα από την ύλη και το πρόγραμμα μαθημάτων των παιδιών και σύμφωνα με το Αναλυτικό Πρόγραμμα. Εξεζητημένες δραστηριότητες και πολύωρες γιορτές δημιουργούν προβλήματα  στην ομαλή λειτουργία των σχολείων, ενώ μπορεί να αποτελέσουν αιτία για παρεξηγήσεις. Επίσης θα πρέπει να αποφεύγονται γιορτές με υπερβολικό κόστος, ιδιαίτερα λαμβάνοντας υπόψη και το ευρύτερο πρόβλημα οικονομικής κρίσης που αντιμετωπίζουν χιλιάδες νοικοκυριά.
Καλούμε, γι’ αυτό, τους συναδέλφους διευθυντές και το προσωπικό των σχολείων να προσαρμόσουν τις γιορτές του σχολείου τους στα πιο πάνω πλαίσια, γι’ αποφυγή των δυσάρεστων, κάποιες φορές, εμπειριών που προκύπτουν από τυχόν αντίθετες πρακτικές.
Σημ. : Σχετική είναι η εγκύκλιος της Διεύθυνσης του Τμήματος, που αποστάληκε στις 15/11/2007, το περιεχόμενο της οποίας και είχε υιοθετηθεί, προηγουμένως, από την Οργάνωση.

28. Προβλήματα συμπεριφοράς μαθητών
Δυστυχώς, υπάρχουν περιπτώσεις μαθητών που με τη συμπεριφορά τους δημιουργούν προβλήματα στην ομαλή λειτουργία των σχολείων, ενώ εκτίθενται –είτε οι ίδιοι είτε οι συμμαθητές τους- σε κίνδυνο. Οι διευθυντές πρέπει να ενημερώνουν γραπτώς το Τμήμα για τις τέτοιες συμπεριφορές, να κοινοποιούν τις επιστολές στην Οργάνωση και να κρατούν ημερολόγιο για τα σοβαρά επεισόδια που προκαλούνται, έτσι που να είναι ανά πάσα στιγμή πλήρως κατοχυρωμένοι. Η Οργάνωση από την πλευρά της θα καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια για αντιμετώπιση των περιπτώσεων αυτών.

29. Ατυχήματα στο χώρο των σχολείων
Για το θέμα αυτό, έχει, με προηγούμενη εγκύκλιο της ΠΟΕΔ (16/10/2007) προς τα σχολεία, κοινοποιηθεί αντίγραφο επιστολής που η Διεύθυνση του Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης μάς είχε αποστείλει, στις 8/3/2006, ύστερα από σχετική όχληση της Οργάνωσης, στην οποία διαγράφεται ο τρόπος που αντιμετωπίζεται από την Επίσημη Πλευρά το θέμα των ατυχημάτων στο χώρο των σχολείων, καθώς και η διαδικασία διεκδίκησης αποζημιώσεων από υπαλλήλους που τραυματίζονται σε ώρα καθήκοντος .

Παρακαλούμε όπως η πιο πάνω επιστολή τεθεί υπόψη όλων των μελών του προσωπικού του σχολείου σας, ώστε όλοι οι συνάδελφοι να είναι ενήμεροι για το νομικό καθεστώς που διέπει το θέμα.

Σχετικά, θα θέλαμε να τονίσουμε ότι το θέμα της ευθύνης από ατυχήματα στο χώρο του σχολείου δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται από τις διευθύνσεις των σχολείων με επιφύλαξη, γιατί αυτή δε βαρύνει τους διευθυντές ή το προσωπικό των σχολείων αλλά τον εργοδότη, που είναι η Κυπριακή Δημοκρατία.

Επισημαίνουμε, περαιτέρω, την υποχρέωση των διευθυντών των σχολείων, σε περίπτωση ατυχήματος, να ενημερώνουν, χωρίς καθυστέρηση, τηλεφωνικά και με γραπτή επιστολή τους, τη Διεύθυνση του Τμήματος, μέσω του οικείου επιθεωρητή, για τα πραγματικά γεγονότα που έλαβαν χώρα. Αντίγραφο της επιστολής να κοινοποιείται, απαραίτητα, και προς την ΠΟΕΔ.

Η Οργάνωση επιδιώκει διαφοροποίηση του νομικού καθεστώτος που διέπει το θέμα των ατυχημάτων στα σχολεία και την εφαρμογή ρύθμισης τέτοιας που να μη θέτει τους επηρεαζόμενους υπαλλήλους σε διλήμματα σ’ ό,τι αφορά τη διεκδίκηση των δικαιωμάτων τους. Ως τότε, καλούμε τους συναδέλφους, που θα μπορούσε να βρεθούν στη δύσκολη θέση, να ακολουθούν, ανενδοίαστα, τη διαδικασία που προδιαγράφεται και να διεκδικούν οποιεσδήποτε αποζημιώσεις θα μπορούσε να δικαιούνται, ως εάν η άλλη Πλευρά να μην ήταν ο εργοδότης τους αλλά οποιοσδήποτε ασφαλιστικός Οργανισμός ο οποίος θα εισέπραττε σχετικά ασφάλιστρα.

32. Ιστοσελίδα της ΠΟΕΔ.
Η ιστοσελίδα της Οργάνωσής μας, στη διεύθυνση www.poed.com.cy, αναβαθμίζεται σταδιακά, με στόχο να φτάσει στα επιθυμητά επίπεδα για προσφορά της κατάλληλης ενημέρωσης και/ή άλλης εξυπηρέτησης στα μέλη και στους συνεργάτες της Οργάνωσης. Προτρέπονται οι συνάδελφοι να την επισκέπτονται τακτικά.

Με τη βεβαιότητα ότι θα έχουμε τη συνεργασία σας, όπου χρειάζεται, και με τις ευχές μας για καλή και αποδοτική σχολική χρονιά, διατελούμε,

Με συναδελφικούς χαιρετισμούς,

Ο Πρόεδρος,                         Ο Γ. Γραμματέας,


Δημήτρης Μικελλίδης         Κωνσταντίνος Κωνσταντίνου

 

Actions: E-mail | Permalink |